کد خبر: 22647
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 دی 1394 - 21:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

شهر آفتاب گزینه جدی اما غیرقطعی برای نمایشگاه کتاب

پس از بررسی های مختلفی که برای مکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب انجام شده است، شهر آفتاب جدی ترین گزینه برای نمایشگاه در نظر گرفته شده اما هنوز هم به طور قطع این مساله رسمی نشده است.
شهر آفتاب گزینه جدی اما غیرقطعی برای نمایشگاه کتاب

 به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست خبری سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و  فرهنگ اسلامی در خصوص سیاست ها و مسایل نمایشگاه کتاب عصر امروز (29  دیماه )در سرای اهل قلم برگزار شد.


طی این نشست صالحی به موضوع پر چالش مکان برگزاری کتاب اشاره داشت و گفت: طی بررسی های انجام شده چهار مکان برای این رویداد بزرگ مورد توجه قرار گرفته است که از جمله گزینه ها  مصلی بزرگ تهران  است. این مکان به دلیل دسترسی و موقعیت جغرافیایی مناسب برای مراجعه کنندگان مورد توجه است اما از آنجایی که مصلی برای نمایشگاه ساخته نشده است برای برگزاری نیاز به صرف زمان و  نیروی انسانی زیادی دارد تا آماده سازی آن صورت گیرد هم چنین هر ساله  هزینه حدود سه الی چهار میلیارد برای نمایشگاه صرف می شود  تا سال آینده این هزینه پوچ می گردد. همچنین این مکان از نظر بار ترافیکی و مسایل زیست محیطی نیز مورد توجه است چراکه برگزاری نمایشگاه و استقبال مردم آلودگی محیطی را موجب می شود.

 

وی در ادامه به سایر مکان های پیشنهادی اشاره داشت و افزود: باغ کتاب گزینه دیگری بود که از محاسن آن دسترسی مناسب و موقعیت جغرافیای مناسب آن بود اما این مکان مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب که طبق برآورده ها 120 هزار متر است، پوشش نمی داد و با توجه به بررسی ها این مکان 80 هزار متر  است هم چنین برای باغ کتاب لوازمی خریداری شده که در صورت برگزاری نمایشگاه این تجهیزات باید به مکانی دیگر منتقل می شد که موجب فرسودگی تجهیزات می گردد و این مساله به منزله اتلاف هزینه است.

 

مرکز توسعه صادرات از دیگر گزینه های پیشنهادی بود که معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد به آن اشاره کرد اما به دلیل آنکه وزارت نفت در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب این مکان را برای برگزاری نمایشگاه خود در نظر گرفته است برای برگزاری نمایشگاه کتاب باید تقویم زمانی آن را به دهه آخر فروردین یا خرداد ماه تغییر می دادیم که زمان مناسبی برای نمایشگاه کتاب نبود.

 

صالحی شهر آفتاب را از گزینه های جدی به شمار آورد و بیان داشت: بخش قابل توجهی از این مرکز به مکان نمایشگاهی اختصاص دارد و این طرح از سال 90 در مرحله عملیاتی و ساخت قرار گرفته است که درگام اول آن 93 درصد مراحل طی شده است و با توجه به گزارش هایی که از پیشرفت کاری صورت گرفته است  روز یکشنبه 27 دی ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه ای برگزار گردید و قرار بر این شد که با محمد باقر قالیباف شهردار تهران جلسه ای تشکیل شود.

 

وی ادامه داد: طی جلسه ای که دیروز با شهردار تهران داشتیم جنبه های ایجابی و دغدغه ساز بررسی شد و با توجه به اینکه با طی شدن گام اول مساحت 70 هزار مترمربع آماده بهره برداری است و برای تامین مساحت  مورد نیاز باید از فضای موقت استفاده شود، شهرداری برای ایجاد فضا اعلام آمادگی کرد.

 

صالحی درباره مزایای این مکان افزود: شهر آفتاب  طراحی نمایشگاهی دارد و تاسیسات زیرساختی مناسبی برای برگزاری نمایشگاه دارد، منابع انسانی و مالی در آن تلف نمی شود، منابع مالی به سمت کیفیت بخشی سوق داده می شود که این امر موجب می گردد صرف هشت تا نه میلیارد هزینه سخت افزاری صرفت کیفیت افزایی شود.

 

دغدغه های وزارت ارشاد برای اعلام قطعی مکان مناسب نمایشگاه کتاب

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: مهم ترین دغدغه ای که وجود دارد این است که تضمینی وحود ندارد که هفت درصد باقی مانده از شهر آفتاب به موقع در اختیار ارشاد برای برگزاری نمایشگاه قرار گیرد. از دیگر مسائل مورد ذکر، مساله ارتباطی و حمل و نقل این مکان است چراکه مترو هنوز در این مکان بهره برداری نشده و ممکن است با تاخیر افتتاح شود و این عامل موجب اختلال در مراجعات خواهد بود.

 

صالحی توجه به آینده شهر آفتاب را دغدغه بعدی ذکر کرد و گفت: به فرض  امسال برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب  انجام شود اما  آیا چند سال بعد که شهر آفتاب رونق گرفت، آیا استقبال و همکاری لازم با ما انجام خواهد شد یا خیر؟

 

وی آخرین دغدغه را دغدغه مراجعه کننده و فروش دانست و گفت: با توجه به اینکه  اقتصاد نشر ما هم از لحاظ فروش و هم نقدی بودن وابسته به نمایشگاه است، این رویداد بزرگ فرهنگی برای ناشر مهم است.

 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه گفت: در جلسه دیروز با شهردار و پیش از با وزیر این دغدغه ها مطرح شد. در بخش زیرساخت‌های مورد نیاز و مسایل ارتباطی، شهردار تهران قول صریح برای آماده سازی داد و این موضوع را مطرح کرد که تفاهم نامه ای بین ارشاد و شهرداری منعقد گردد تا جایگاه نمایشگاه در شهر آفتاب برای سال های بعد تثبیت شود.

 

صالحی بیان کرد: درباره دغدغه جمعیت و میزان فروش نمایشگاه کتاب تهران در صورت برگزاری  در شهر آفتاب، شهرداری تهران برای رفع این دغدغه چندین پیشنهاد داده است که شامل استفاده از تبلیغات شهری است همچنین شهرداری تهران بنا بر گفته خود تجربه استفاده از ظرفیت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای ایجاد فضای تبلیغاتی جدی نمایشگاه کتاب تهران را دارد.

 

وی در پایان بحث مکان مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب تصریح کرد: شهر آفتاب به عنوان گزینه جدی مطرح است هرچند که بهترین گزینه است و با کاستی هایی همراه است و البته در این میان و در انتخاب بهترین مکان برگزاری نمایشگاه، نظرات اهالی نشر بسیار مهم است.

 

دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه کتاب توسعه می یابد

صالحی به ترکیب شورای سیاستگذاری که مردادماه امسال تشکیل شد اشاره کرد و گفت: این ترکیب شامل مدیران فرهنگی است که در حوزه کتاب فعالیت داشته اند (سیدرضا صالحی امیری، مهدی فیروزان و علی اکبر اشعری)، نمایندگان تشکل‌های نشر، یک نفر با نگاه فرهنگی ـ هنری (سیدمحمد بهشتی)، یک نفر به اعتبار نویسنده پُرمخاطب (رضا امیرخانی) و چند نفر از کارشناسان مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران است.

 

وی با اشاره به  این‌که شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکنون هفت نوبت جلسه تشکیل داده است، تصریح کرد: طی این جلسات 17 مصوبه مطرح شده است که مهم ترین آنها مشارکت همه ارکان و کنشگران صنعت نشر در نمایشگاه کتاب تهران، پردازش داده‌ ها و اطلاعات نمایشگاه کتاب تهران در خدمت صنعت نشر، توجه و حمایت از نشر دیجیتال و صورت‌های جدید کتاب، توجه به طراحی هویت بصری و مسائل زیبایی ‌شناسی نمایشگاه کتاب تهران و استفاده بیشتر از ظرفیت نمایشگاه کتاب تهران برای ترویج کتاب و کتابخوانی است.

 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه افزود: شورای سیاستگذاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران به تناسب این 17 سیاست، 37 اقدام متناظر را تصویب کرد که برخی از این اقدامات عبارتند از توجه بیشتر به دیپلماسی فرهنگی، دعوت از نویسندگان برجسته جهانی و مدیران نمایشگاه ‌های کتاب جهانی برای حضور در نمایشگاه، استفاده از زبان دوم در محیط نمایشگاهی، فرصت‌سازی برای حمایت از انتشار کتاب ایران به زبان دیگر و اقدام دیگر، توجه به تمامی ارکان و قالب‌های نشر در صنعت نشر است.

 

صالحی درباره سیاست  توجه به تمامی ارکان و قالب ‌های نشر در صنعت نشر تصریح کرد: اقدامات مهمی صورت گرفت که از آن میان می‌توان به استفاده از تشکل‌ های اهل قلم و انجمن‌های دانشگاهی در نمایشگاه کتاب تهران، فعال ‌سازی ارتباط نویسندگان و مخاطبان، راه‌اندازی غرفه ابتکارات عرصه نشر، توجه بیشتر به توزیع‌کنندگان، امکان حضور لوازم جانبی و صنایع مرتبط با کتاب در غرفه‌ ها و لحاظ کتاب ‌های دیجیتال و صورت‌ های دیگر کتاب در متراژ غرفه‌ ها نام برد.

 

وی با بیان این‌که به تقویت بعد نمایشگاه توجه ویژه ای شده است، بیان کرد: برخی از اقدامات نظیر تهیه  گزارش‌های تحلیلی و توصیفی از نمایشگاه کتاب تهران برای عموم و دست‌ اندرکاران صنعت نشر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه تحولات نشر، توجه به گروه‌های ترویج کتابخوانی، امکان اختصاص فضایی برای خرید و فروش رایت داخلی برای کتاب هایی که چاپ نمی شوند یا مولف به دلیل گذشتن از زمان مناسب  مایل به چاپ کتاب نیست، بررسی امکان فروش متمرکز و موضوعی کتاب‌ ها است.
 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین به کوچک‌ سازی ساختار و واگذاری امور به بخش خصوصی در حوزه مدیریتی اشاره داشت و تصریح کرد: خوشبختانه امسال شاهد اجماع خوبی در تشکل ‌های نشر هستیم.

 

گفتنی است، پروژه مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در جنوب شهر تهران در زميني به مساحت 138 هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خميني (ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه امام خمینی (ره) در مسير اتوبان تهران - قم واقع شده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: