کد خبر: 7916
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 اسفند 1390 - 21:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

همایش «نقش کتابخانه های دیجیتالی دانشگاهی ایران در هزاره سوم» برگزار شد

  همایش «نقش کتابخانه های دیجیتالی دانشگاهی ایران در هزاره سوم» با همکاری دانشگاه پیام نور قم و انجمن کتابداری این دانشگاه برگزار شد.

 

به گزارش لیزنا، دومین همایش سراسری گروه کتابداری دانشگاه پیام نور استان قم با همکاری دانشگاه پیام نور قم و انجمن کتابداری دانشگاه پیام نور قم تحت عنوان «نقش کتابخانه های دیجیتالی دانشگاهی ایران در هزاره سوم» 14 اسفند 1390  در محل سالن مرحوم فرشباف دانشگاه پیام نور استان قم برگزار گردید.

همایش با سخنان آقای دیدارپور، مسئول کمیته آموزش انجمن کتابداری استان قم، آغازشد  و با خیرمقدم دکتر رضاعلی کرمی، ریاست دانشگاه پیام نور استان قم ادامه یافت . ایشان ضمن بیان اهمیت کتاب و کتابخانه به قرارگیری در جامعه ای با انفجار اطلاعاتی اشاره کرد و لازمه رسیدن به این اطلاعات و بهره مندی از آن را وسیله ای دانست که با کمترین وقت و کمترین هزینه بیشترین بهره‌مندی را برساند. وی در پایان سخنان خود جایگاه کتابخانه های دیجیتال در دانشگاه پیام نور استان قم با اهمیت برشمرد.

سپس دکتر فریدونی، مدیر نهاد کتابخانه های عمومی استان قم، در رابطه با دوره ارتباط انسان با تکنولوژی و آمادگی زیرساخت هایی که لازمه ورود به دنیای دیجیتالی است به ایراد سخنرانی پرداخت.

در ادامه همایش مهندس محمد آباقری، قائم مقام مدیر عامل شرکت نرم افزاری پارس آذرخش، در رابطه با چگونگی ماشینی کردن و جست و جوی پیشرفته دیجیتالی و گرفتن اطلاعات از سیستم و اهمیت اطلاعات در هنگام دسترسی به اطلاعات صحبت کرد.

سپس آقای دکتر نور محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، مقاله خود با عنوان « کتابخانه های دیجیتال » را ارائه کرد. پس از وی دکتر زهره میر حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، مقاله ای تحت عنوان«، استراتژی های بازاریابی در کتابخانه های دیجیتالی با بهره گیری از قابلیت های وب 2.0» را ارائه داد.

در ادامه همایش دکتر صدیقه محمد اسماعیل، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، مقاله ای با عنوان « سیاهه کاربردپذیری وب ( ارزشی افزوده در ارزیابی خدمات کتابخانه های دیجیتال دانشگاهی) » را ارائه کرد و دکتر حسن کیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا ، به ارائه مقاله خود با عنوان، «کتابخانه های دیجیتالی ابزاری مناسب در توسعه و ترویج آموزش های الکترونیکی» پرداخت.

در پایان همایش « نقش کتابخانه های دیجیتالی دانشگاهی ایران در هزاره سوم» دکتر سعید غفاری، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان قم، به عنوان دبیر همایش به شرح فرایند چندین ماهۀ کمیتۀ همایش پرداخت و سپس از صاحبان مقالات برگزیده و اعضای کمیته برگزاری ، با تقدیم هدایا و اهدای کتاب مجموعه مقالات همایش تقدیر به عمل آمد.

گزارش: احمد عابدی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: