کد خبر: 7922
تاریخ انتشار: جمعه, 19 اسفند 1390 - 19:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه «سازگاري کتابخانه هاي ديجيتالي با فناوري هاي نوين» برگزار شد

  کارگاه آموزشی «سازگاري کتابخانه هاي ديجيتالي با فناوري هاي نوين» در پژوهشکده گيلان شناسي دانشگاه گيلان برگزار شد.

 

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی «سازگاري کتابخانه هاي ديجيتالي با فناوري هاي نوين» توسط موسسه آموزشي پژوهشي پارس آذرخش با همکاري انجمن کتابداري و اطلاع رساني شاخه گيلان روز چهارشنبه مورخ 17 اسفند 90 در محل پژوهشکده گيلان شناسي دانشگاه گيلان برگزار شد.

در ابتدای کاگاه مذکور، دکتر مهدي عليپور حافظي، استاديار پژوهشگاه علوم فناوري اطلاعات ايران و مدير گروه پژوهشي کتابخانه ديجيتال در خصوص «یکپارچه سازی کتابخانه‌های دیجیتال» سخن گفت.

استاديار پژوهشگاه علوم فناوري اطلاعات ايران در سخنان خود به تعریف جامع و کامل کتابخانه دیجیتال، از منظر نظری و عملی، ارائه اطلاعاتی در خصوص سیر تکاملی و فرآیند رشد کتابخانه‌ها در بستر زمان و مفاهیم موجود در کتابخانه دیجیتال پرداخت.

وی ضمن تبیین وضعیت موجود کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران، مفهوم یکپارچه‌سازی در کتابخانه‌های دیجیتال را تشریح نمود.

ضرورت یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های دیجیتال، عناصر مطرح در یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های دیجیتال (شامل نحوی؛ در سطح سازمانی، در سطح محتوا، سطح فنی و معنایی) از دیگر مطالب مطرح شده توسط دکتر مهدی علیپور حافظ بود.

وی با تاکید بر ضرورت یکپارچه سازی کتابخانه های دیجیتالی، به توضیح مواردی چون «کاهش ارزش اطلاعات پراکنده و افزایش صعودی ارزشی مجموعه های یکپارچه، محدودیت های زمانی کاربران در جستجو و بازیابی اطلاعات، مدیریت بهینه کاربران و گرایش به سمت مدیریت دانش» پرداخت.

دکتر مهدي عليپور حافظي در ادامه به بیان «وضعیت موجود یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های دیجیتال ایران» پرداخت و هزینه سازگاری یکپارچه‌سازی سیستم‌های نامتجانس کتابخانه دیجیتال ایران؛ عناصر هزینه‌ای سطح محتوا، سطح فنی و سطح سازمانی را تشریح کرد.

در بخش دوم کارگاه، سيده افروز حسيني شکرايي، کارشناس ارشد کتابداري و اطلاع رساني شرکت پارس آذرخش، به منظور ارائه نمونه عملی از مباحث مطرح شده در رابطه با یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های دیجیتال و کتابخانه‌های دیجیتال یکپارچه، نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال را مورد بررسی قرار داد.

وی مفاهیم مطرح شده توسط دکتر علیپور حافظی شامل عناصر مطرح در یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های دیجیتال (ذخیره‌سازی استاندارد اطلاعات، دریافت خروجی‌های استاندارد، سیستم‌های مناسب جستجو و بازیابی اطلاعات، پروتکل‌های مناسب ارتباطی و سرویس‌های وب مناسب) را به صورت عملی تبیین کرد.

شکرایی همچنین به بررسی عملی سه جزء اصلی کتابخانه‌های دیجیتالی (شامل داده، فراداده و فرایند) پرداخت.

کارگاه آموزشی «سازگاري کتابخانه هاي ديجيتالي با فناوري هاي نوين» پس از 6 ساعت  با پاسخگویی به سوالات حاضران در ساعت 14 پایان یافت و گواهی حضور در کارگاه آموزشی به شرکت کنندگان اعطا شد.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی حدود 60 نفر از مسئولان و کتابداران کتابخانه های مختلف شرکت نمودند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: