کد خبر: 9245
تاریخ انتشار: شنبه, 10 تیر 1391 - 23:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

استانداردهاي اشتراک منابع در سيستم‌هاي اطلاعاتي ناهمگون کتابخانه‌هاي ديجيتالي تشریح شد

کارگاه آموزشي «استانداردهاي اشتراک منابع در سيستم‌هاي اطلاعاتي ناهمگون کتابخانه‌هاي ديجيتالي» برگزار شد.

به گزارش لیزنا، موسسه آموزشي پژوهشي پارس‌آذرخش با همکاري کتابخانه مرکزي، مرکز اسناد و انتشارات دانشگاه تبريز روز چهارشنبه هفتم تیر ماه 1391، کارگاه آموزشي «استانداردهاي اشتراک منابع در سيستم‌هاي اطلاعاتي ناهمگون کتابخانه‌هاي ديجيتالي» را با حضور جمعي از کتابداران منطقه شمال غرب ايران برگزار نمود.

اين کارگاه با سخنراني دکتر مهدي عليپور حافظي، معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران و مدير گروه پژوهشي کتابخانه ديجيتال، و شهرزاد مقصودي‌نسب، کارشناس ارشد کتابداري و اطلاع‌رساني، از ساعت 9 الي 13 در دو بخش برگزار شد.

دکتر عليپور حافظي در ابتدا مفهوم کتابخانه ديجيتال و فرايند رشد کتابخانه‌ها را از کتابخانه های سنتي به کتابخانه‌هاي ديجيتال، مورد بررسي قرار داد. سپس تعامل کتابخانه‌ها در صورت يکپارچه‌سازي را در دو بخش نحوي و معنايي عنوان نمود و متذکر شد تعامل در بخش نحوي، سطح محتوا را دربرمي‌گيرد و در سطح محتوا نيز بايد به فراداده‌ها و اشيا ديجيتالي توجه نمود.

همچنين وی اشاره کرد که در تعامل معنايي ايجاد قابليت روابط معنايي در بازيابي هوشمند اطلاعات مطرح است که نياز به ابزارهاي برقراري روابط معنايي، مانند اصطلاح‌نامه‌ها و هستي‌شناسي‌ها دارد. در ادامه مدل‌هاي يکپارچه‌سازي و نمونه پروتکل‌هاي طراحي شده براي هر مدل بررسي شد.

در بخش دوم کارگاه مذکور، شهرزاد مقصودي‌نسب، مطالبی را به صورت عملی در یک نمونه عملیاتی پیاده سازی شده از یک کتابخانه دیجیتال، توضیح داد. ملزومات طراحي شده در اين سیستم، جهت يکپارچه‌سازي با نرم‌افزارهاي نامتجانس ديگر در سطح ذخيره‌سازي اطلاعات، خروجي‌هاي استاندارد و پياده‌سازي پروتکل‌هاي ارتباطي؛ در اين بخش معرفی، و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کارگاه آموزشي «استانداردهاي اشتراک منابع در سيستم‌هاي اطلاعاتي ناهمگون کتابخانه‌هاي ديجيتالي» با پاسخگويي به پرسش‌هاي شرکت‌کنندگان در ساعت 13 خاتمه يافت.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: