کد خبر: 9363
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 تیر 1391 - 12:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کاربردپذيري استانداردRDA در محيط اطلاعاتي جديد تشریح شد

کارگاه «آشنايي با استاندارد توصيف و دسترسي(RDA)» با  حضور جمعي از مديران و کتابداران کتابخانه هاي استان هاي فارس، تهران، بوشهر و ... روز چهارشنبه 21 تير ماه 1391 در شهر شیراز برگزار گردید.  

به گزارش لیزنا،سومین کارگاه آموزشی سال 91 موسسه آموزشی پژوهشی پارس آذرخش با همکاری مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و با عنوان «آشنايي با استاندارد توصيف و دسترسي  به منابع (RDA)» ، روز چهارشنبه 21 تير ماه 1391 در شهر شیراز برگزار گردید.

کارگاه «آشنايي با استاندارد توصيف و دسترسي به منابع (RDA)» با حضور جمعي از مديران و کتابداران کتابخانه هاي استان هاي فارس، تهران، بوشهر و ... راس ساعت 9:00 با سخنراني دکتر شعله ارسطوپور، عضو هيات علمي مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري، آغاز شد.

در بخش نخست کارگاه، دکتر ارسطوپور به شرح مباني نظري و تاريخچه RDA پرداخت و گفت آر. دي. اي. مجموعه اي از دستورالعمل ها براي تدوين محتواي فراداده هاي توصيفي است که استانداردي جهت توصيف منابع در سطح وب، و مناسب براي انواع منابع چاپي تا الکترونيکي بوده و تسهيل کننده دسترسي به اين منابع در محيط هاي پيوسته است.

دکتر ارسطوپور افزود: آر. دی. ای. بر مبنای الگوهایی نظیر «الگوی ملزومات کارکردی داده های مستند»، «الگوی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی(اف. آر. بی. آر.)» و ...می باشد که در ادامه به توضیحات مختصری در مورد «اف. آر. بی. آر.» پرداخت و گفت: "الگوی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی، الگویی است که کلیه موجودیت های جهان کتابشناختی و روابط میان آنها را مدل سازی می کند."

وي همچنين به تفاوت هاي آر. دي. اي. با مجموعه قواعد انگلو امريکن پرداخت. سپس ساختار و نحوه ارائه مجموعه قواعد آر. دي. اي. را به تفصيل شرح و انطباق آر. دي. اي. با فراداده هاي کتابشناختي را نيز مورد بررسي قرار داد.

بخش اول کارگاه «آشنايي با استاندارد توصيف و دسترسي(RDA)»، راس ساعت 10:50 به پايان رسيد.

بخش دوم، به «کاربردپذيري استاندارد توصيف و دسترسي به منابع(RDA)  در محيط اطلاعاتي جديد» با سخنراني دکتر سيد مهدي طاهري، عضو هيات علمي مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، اختصاص داشت.

وی در اين بخش ابتدا به بررسي جايگاه استانداردهاي حوزه سازماندهي دانش نسبت به يکديگر و برخی از ویژگی های استاندارد آر. دی. ای. از جمله سازگاری آن با قواعد فهرستنویسی پیشین (AACR2)، برتری جنبه پیشنهادی این استاندارد بر جنبه اجبار، بین المللی بودن و  محدودیت نداشتن به انتشارات کشور یا بافتی خاص و ... را برشمرد و سپس به بیان برخی ويژگي هاي محيط هاي اطلاعاتي پرداخت.

وي در ادامه صحبت های خود، قابليت هاي استاندارد جديد را نسبت به استاندارد پيشين (AACR2)، برشمرد و با بررسي نقاط ضعف استاندارد جديد توصيف در مواجهه با محيط اطلاعاتي جديد، ميزان سازگاري اين استاندارد با محيط اطلاعاتي جديد را نيز به بحث گذاشت.

کارگاه آموزشي «آشنايي با استاندارد توصيف و دسترسي به منابع (RDA)» پس از جمع بندي دکتر طاهري، با پاسخگويي به پرسش‌هاي شرکت‌کنندگان راس ساعت 13 پايان يافت.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: