ثبت نامی که ثبت نام نبود

 

 خبرنگار لیزنا، مراحل ثبت نام در کتابخانه های عمومی به شیوه آنلاین را بررسی کرده است، و مراحل و مسائلی که در این مسیر ایجاد شده را شرح داده که شاید خواندن گزارش او برای شما هم جالب باشد.

 

ثبت نام در نزدیک ترین  کتابخانه عمومی به محل سکونت

 

شنیده بودم کتابخانه های عمومی از ثبت نام به شیوه سنتی دست کشیده و ثبت نام در آنها به شیوه کاملاٌ الکترونیک و آنلاین انجام می شود. از شنیدن این خبر خوشحال شدم، چون با توجه به  ساعت کاری ام که تمام روز مرا پُر می کند و از آنجا که دسترسی به اینترنت در محل کار مقدور است، از ثبت نام اینترنتی استقبال کردم و برای ثبت نام  وارد سایت http://www.samanpl.ir  شدم و نزدیک ترین کتابخانه به منزل را انتخاب کردم.

 

کامل نبودن لیست اسامی کتابخانه های عمومی در سایت ثبت نام

 

پس از تکمیل فرم عضویت در سایت، با کتابخانه عمومی مورد نظر، تماس گرفتم و تلفنخانه، تماس را به مسئول کتابخانه وصل کرد، مسئول مربوطه، با لحن محترمانه  در رابطه با چگونگی دریافت کارت عضویت در کتابخانه، از من پرسید: کِی برای عضویت در سایت، ثبت نام کرده اید؟

 

پاسخ دادم: همین امروز صبح، مسئول کتابخانه در جواب گفت: برای تکمیل عضویت در این کتابخانه، باید همراه با کارت ملی و یک قطعه عکس، به کتابخانه مراجعه کنید. هزینه عضویت عادی در کتابخانه 3 هزار تومان و عضویت ویژه نیز 8 هزار و 700 تومان است. ساعت کاری کتابخانه از ساعت 8 صبح تا 8 شب است، شما امروز می توانید برای تکمیل ثبت نام بیایید؟

 

در پاسخ گفتم: متاسفانه امروز نمی توانم به کتابخانه بیایم، اما فردا حتماً همراه با مدارکم، مراجعه می کنم.

 

فردای آن روز، به کتابخانه مراجعه کردم، پس از مراجعه به کتابخانه ، و توضیح در مورد اینکه به صورت آنلاین، برای عضویت در کتابخانه، ثبت نام کرده ام، مسئول مربوط به ثبت نام گفت:

 

این کتابخانه مربوط به سازمان فرهنگی، هنری شهرداری است و ما ثبت نام آنلاین نداریم، آن سایت مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی است و به کتابخانه های شهرداری ارتباطی ندارد، اگر تمایل دارید می توانید الان در کتابخانه ثبت نام کنید.

 

اما تصمیم من این بود که در یکی از کتابخانه های نهاد ثبت نام کنم تا بتوانم از کل کتابخانه های نهادی کتاب به امانت بگیرم. ثبت نام در کتابخانه های شهرداری هم ایده خوبی است، اما من برای ثبت نام در کتابخانه های نهاد، دلیل خودم را داشتم.

 

تماس با مسئول ثبت نام آنلاین در سایت سامانه مدیریت کتابخانه عمومی کشور

 

با شماره ای که مربوط به تماس با مسئولان سامانه سامان بود، تماس گرفتم و مسئول مربوط در پاسخ به سوال من در رابطه با چگونگی اصلاح نام کتابخانه و اینکه من به دلیل هم نام بودن کتابخانه نهاد با کتابخانه مربوط به سازمان فرهنگی، هنری شهرداری اشتباه کردم، با حوصله  به دنبال نزدیک ترین کتابخانه نزدیک به منزل ما گشت و چند کتابخانه را معرفی کرد و گفت: سه کتابخانه در محدوده سکونت شما، به صورت مشارکتی، توسط نهاد کتابخانه های عمومی و سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران اداره می شوند اما هنوز اسم آن سه کتابخانه وارد لیست سامانه مدیریت نشده، ان شاء ا... تا سال آینده حتماً اسمشان وارد لیست می شود.

 

در هر صورت شما می توانید در هر کدام از این کتابخانه ها ثبت نام کرده و از این کتابخانه ها که نزدیک به منزل شماست استفاده کنید.

 

مشکل از اینجا ناشی شده بود که لیست اسامی کتابخانه های نهاد در سامانه مدیریت کتابخانه ها، کامل نبود و هنوز نام بسیاری از کتابخانه ها وارد آن لیست نشده بود.

 

 

ثبت نام، همچنان به شیوه سنتی است

 

از آنجا که در سایت مربوط به عضویت آنلاین در کتابخانه ها، به اشتباه در کتابخانه ای در نقطه ای دور ثبت نام کرده بودم،  باید برای تکمیل ثبت نام  به کتابخانه مربوطه می رفتم تا مراحل ثبت نام را کامل کرده و کد کاربری در سایت را نیز فعال کنم.

 

پس از ورود به کتابخانه، در مورد ثبت نام آنلاین در سایت مدیریت کتابخانه ها، و اینکه الان برای تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت کارت عضویت آمده ام، توضیح دادم. اما خانم مسئول ثبت نام، ظاهراً از این شیوه ثبت نام اطلاعی نداشت، چون در جواب من گفت: این روش ثبت نام هنوز به ما ابلاغ نشده، احتمالاً سال آینده، این شیوه اجرا می شود.

 

چاره دیگری نبود جز دنبال کردن مراحل ثبت نام به شیوه سنتی. پس از پرداخت 5 هزار و 500 تومان، رسید وجه (برای صدور کارت عضویت) را دریافت کرده، 1 قطعه عکس نیز تحویل دادم تا کارت عضویت صادر شود.

 

مسئول مربوطه گفت: اسکن عکس و صدور کارت، چند روزی زمان می برد، شما 3-2 روز دیگر برای دریافت کارت عضویت به کتابخانه مراجعه کنید.

 

جالب بود، تا حالا نمی دانستم که اسکن یک قطعه عکس، چند روز زمان می برد! با این حال از این خوشحال بودم که بالاخره بعد از دریافت کارت عضویت در کتابخانه، می توانم از تمام کتابخانه های عمومی تهران، استفاده کنم.

 

با خودم گفتم،  زمانی که امکان ثبت نام به شیوه آنلاین وجود ندارد، لیست اسمی کتابخانه های سایت هنوز تکمیل نیست، کتابدارهای کتابخانه ها، هنوز اطلاع دقیقی از ثبت نام آنلاین ندارند و مسئول ثبت نام آنلاین در سایت ثبت نام، نیز اطلاعات صحیحی به کاربر نمی دهد، چه دلیلی داشته که صحبت از ثبت نام کاملاً مکانیزه و آنلاین، در کتابخانه ها بشود؟

 

شاید هنوز برای ما زود است که همه کارهایمان را بتوانیم به شیوه آنلاین و اینترنتی انجام دهیم. شاید عادت کردن به شیوه سنتی اجرای کارها، ما را به این شیوه، وفادار کرده و مانع می شود از اینکه بتوانیم وقت و دقت بیشتری برای رسیدگی به کار ارباب رجوع، به شیوه واقعاً آنلاین، اختصاص دهیم.

 

 

پیوست گزارش، ارجاع به گفتگو با مدیرکل فناوری اطلاعات

 

به دنبال این گزارش، در پی ریشه یابی مشکلات موجود در سیستم کتابخانه های عمومی برآمدیم، خبرها و گزارشات قبلی را مرور کردیم و از بین آنها، خبر مربوط به ایجاد سیستم یکپارچه کتابخانه های عمومی را یافتیم که در گفتگو با مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی و در راستای کسب استقلال از سایر شرکتها، مطرح شده بود.

 

در ابتدای گفتگو، لیلی هاشمی، مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی گفته بود: از سال ۸۶ اجرای طرح جامع فناوری اطلاعات در کتابخانه های نهاد در برنامه های اجرایی قرار گرفت. هدف اصلی این طرح مکانیزاسیون کتابخانه ها ، ارائه خدمات متنوع الكترونيكي و ارتقای مطالعه مفید در کشور است. با موفقیت این طرح می توانیم سیستمی یکپارچه در سطح کشور داشته باشیم و به هیچ شرکتی نیز وابسته نخواهیم بود.

 

 

از آن تاریخ تا امروز، 18 ماه می گذرد و هنوز از مکانیزه شدن کامل کتابخانه ها، ارائه خدمات متنوع الکترونیکی خبری در دست نیست، شیوه کار این سیستم جدید و کتابخانه های عمومی نیز که گفته می شد با استفاده از سیستم جدید (سامان)، روند فعالیتهایشان بهبود خواهد یافت، ظاهراً تغییر زیادی نکرده و هنوز جای کار دارد.

 

البته نمی توان قضاوت کاملی روی این سامانه داشت. متاسفانه امکان عضویت برایمان فراهم نشد که بتوانیم گزارش کاملی از خدمات قابل ارائه را منتشر نماییم. اما نکته حائز اهمیت، عدم ارائه خدمات در سامانه سامان در یکی از کتابخانه های شهر تهران است که در فهرست کتابخانه های متصل به سامان نیز وجود دارد.