کد خبر: 40362
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 آبان 1398 - 10:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

نشست «آینده سازماندهی و نگاه به گذشته» در کتابخانه ملی برگزار می شود

منبع : لیزنا
  نشست «آینده سازماندهی و نگاه به گذشته» رور یکشنبه 19 آبان در اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار می شود.
نشست «آینده سازماندهی و نگاه به گذشته» در کتابخانه ملی برگزار می شود

 به گزارش لیزنا، اندیشگاه کتابخانه ملی ایران از ابتدای سال جاری کارگروههایی ایجاد و برای هر کارگروه وظایفی تعریف کرده است که در حوزه‌های محتوای اسناد و فراداده اسناد و سازماندهی آن، فعالیتهایی را آغاز کرده اند.

کارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان اولین برنامه خود، با موضوع «آینده سازماندهی و ارتباط با گذشته: معرفی الگوی مرجع مفهومی سی‌داک و پروژه‌ پیاده‌سازی شده بر مبنای آن در نرم‌افزار ققنوس» را با حضور دکتر معصومه نیک نیا؛ دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه خوارزمی، و «عضو کمیته الگوی مرجع مفهومی سی‎داک ایکوم» و عضو کمیته «بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی ایفلا» و مهندس امید حجتی؛ مدیر پروژه نرم افزاری ققنوس، شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران برگزار می کند.

در این نشست پژوهشگران به معرفی یکی از مهمترین استانداردهای حوزه سازماندهی موزه‌ها، کتابخانه‌ها و آرشیوها، «مدل مرجع مفهومی شورای جهانی آرشیو (ایکوم)» می پردازند.

این استاندارد در نرم افزار ققنوس پیاده سازی شده و به عنوان ابزار سازماندهی در اختیار محقق قرار گرفته تا اسناد کاوش شده از یک سایت باستانشناسی (در این پژوهش اشیاء و یافته های کاوش شده در سایت وشنوه قم) بطور کامل در آن سازماندهی (فهرستنویسی) شده و هستان شناسی و فهرستهای پایه همه در چارچوب این استاندارد تهیه و در عمل بکار گرفته شده اند و می توان نمونه یک فهرست قرن بیست و یکمی را در کاربرد آن مشاهده کرد.

کارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی اندیشگاه کتابخانه ملی از همه متخصصان سازماندهی اطلاعات، استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فهرستنویسان دعوت کرده است تا در این نشست، شرکت فعال داشته باشند.

این نشست رور یکشنبه 19 آبان - ساعت 10 تا 12  در اندیشگاه کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: