کد خبر: 25769
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 آبان 1395 - 10:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سومین نشست کتابخوان ویژه‌ی اصحاب رسانه برگزار شد

منبع : لیزنا
سومین نشست کتابخوان ویژه‌ی اصحاب رسانه با حضور علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در هتل انقلاب تهران برگزار شد.
سومین نشست کتابخوان ویژه‌ی اصحاب رسانه برگزار شد

 به گزارش لیزنا، همزمان با فرارسیدن ایام بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، سومین نشست «کتاب‌خوان» ویژه اصحاب رسانه روز یکشنبه ۱۶ آبان ماه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

در این نشست که با حضور دبیرکل و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فعالان رسانه‌ای، خبرنگاران، گزارشگران و روزنامه‌نگاران حوزه‌ کتاب برگزار شد، اهالی رسانه به معرفی کتاب پرداختند.

 

«داستان‌های عاشورایی آیینه اثر اکبر صحرایی»

 در ابتدا زهرا جعفری، خبرنگار خبرگزاری نسیم آنلاین، به معرفی مجموعه داستان‌های عاشورایی آیینه اثر اکبر صحرایی پرداخت. 

وی در ابتدای معرفی کتاب گفت: با توجه به ایام اربعین حسینی تصمیم به معرفی کتابی در همین راستا گرفتم و باید قیام امام حسین و حادثه‌ی کربلا نقطه‌ی عطفی در تاریخ است و به اشکال مختلف به این اتفاق میتوان پرداخت.

جعفری ادامه داد: کتاب آیینه شامل 8 داستان کوتاه است که توسط نویسندگان مختلف نوشته شده است و به اشکال مختلف به واقعه‌ی کربلا پرداخته شده است.

 او افزود: شخصیت‌های کتاب باید تصمیم بگیرند که کنار امام بمانند یا نه و نوعی تردید در بین شخصیت‌های کتاب به چشم می‌خورد و در واقع عاشورا در این کتاب به عنوان یک آزمایش الهی تصویر شده است.

جعفری، در پایان «ببار ای اشک بر نوید ندامت را» یکی از بهترین داستان‌های کتاب معرفی می‌کند.

 

«50 روش برای ایجاد ارتباط سازنده اثر استیو چاندلر»

سپس میترا لبافی، گزارشگر صدا و سیما، کتاب «50 روش برای ایجاد ارتباط سازنده اثر استیو چاندلر»، را معرفی کرد.

لبافی بیان کرد: کتاب نتیجه‌ی جلسات و سخنرانی نویسنده است که با زبانی ساده و روان آن را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

وی در ادامه قسمتی از کتاب را  خواند که تاکید دارد بر اینکه خواننده خود باید یک نصیحت‌گر درونی داشته باشد.

لبافی در پایان افزود: خواندن این کتاب حالت مسکن و آرام بخش دارد و می توان بخش‌های زیادی از کتاب را یادداشت کرد و بارها و بارها خواند.

 

«صداهایی از چرنوبیل» اثر سوتلا الکسویچ

در ادامه کتاب «صداهایی از چرنوبیل» اثر سوتلا الکسویچ، توسط مونا برجی‌خوانی، از خبرگزاری تسنیم معرفی شد.

برجی‌خوانی گفت: کتاب به حادثه‌ی چرنوبیل در سال 1997 می‌پردازد، که شامل سه بخش است که شاهدان عینی ماجرای داستان را تعریف می‌کنند.

برجی‌خوانی ادامه داد: کتاب ثمره‌ی تلاش 10 ساله‌ی نویسنده و مصاحبه با 500 شاهد عینی ماجرا از جمله مردم عادی، عکاسان،آتش‌نشانان و... است.

برجی خوانی در پایان گفت: الکسویچ، به روایت زنان خیلی توجه می‌کند و کتاب از گفت و گو با همسر یکی از آتش‌نشانان آغاز می‌شود و نویسنده با انتصاب این راوی مخاطب را به درون ماجرا پرت می‌کند. چند صدایی بودن از ویژگی‌های عمده‌ی کتاب است که سبک نویسنده‌ی کتاب را به خوبی به نمایش می‌گذارد، سبکی که جایزه‌ی نوبل را از آن نویسنده کرد.

 

«گزارشگر خوب اثر آبراهام آمیدور»

علی‌الله سمیعی، نویسنده و روزنامه نگار به معرفی کتاب گزارشگر خوب اثر آبراهام آمیدور پرداخت.

سمیعی بیان کرد: کتاب هم جنبه‌ی آموزشی برای مخاطبان تخصصی و هم به نوعی جنبه‌ی عمومی برای فعالان عرصه‌ی رسانه دارد.

سمیعی بیان کرد: درست است که خیلی از مثال‌های کتاب بخصوص در تعریف‌اش ازگزارشگر خوب با جامعه‌ی ما متفاوت است ولی مولف یک ارتباط بین انواع مختلف جامعه ایجاد می‌کند.

سمیعی در پایان افزود: این کتاب مملو از نمونه آثار روزنامه‌نگارانی است که در حوزه‌ی خود شناخته شده هستند و در واقع اگر کسی بخواهد گزارش نویسی خلاق را تجربه کند، یادگیری تئوری محض کافی نیست و در این زمینه مثال‌هایی که آورده شده در یادگیری ملموس گزارش نویسی بسیار حایز اهمیت هستند.

 

«نقطه اثر دکتر حسین انتظامی»

سپس حمید بهشتی، از خبرگزاری ایبنا، کتاب نقطه اثر دکتر حسین انتظامی، را معرفی کرد.

بهشتی، درباره کتاب گفت: کتاب از مجموعه مقالاتی، در خصوص روزنامه نگاری و مدیریت رسانه است و از 41 مقاله و یادداشت رسانه‌ای تشکیل شده است.

بهشتی ادامه داد: کتاب شامل موضوعات مختلف و متنوعی است ولی صراحت کلام آقای انتظامی است که سبب جذب مخاطب می‌شود.

بهشتی، برای آشنایی بیشتر حضار با کتاب، قسمتی از کتاب را خواند.

 

 «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه‌ی اسلامی» 

در ادامه یاسر هدایت، دبیر اندیشه‌ی روزنامه‌ی همشهری به معرفی کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه‌ی اسلامی پرداخت.

هدایت، دلیل اصلی انتخاب این کتاب را بی‌توجهی و بی‌تفاوتی که بین افراد جامعه وجود دارد و حدیثی از امام حسین(ع) که به امر به معروف و نهی از منکر تاکید کردند عنوان کرد.

هدایت، ادامه داد:کتاب شامل 5 بخش  و 20 فصل می‌شود که نویسنده توانسته یک پژوهشی در زمینه‌ی امر به معروف و نهی از منکر را در قالب کتاب ارایه کند.

 

«هویت» اثر میلان کوندرا

سپس الهه حسینی، از خبرگزاری لیزنا، کتاب «هویت» اثر میلان کوندرا، را معرفی کرد.

حسینی گفت: اکثر آثار کوندرا، حول محور انسان و هرچه که به روح او مرتبط است، متمرکز می‌شود. وی تلاش می کند که به عمیق‌ترین اندیشه‌های انسانی و مفهوم مدنیت و پیوند عاطفی انسان با کاینات، انسان با انسان و انسان با خویشتن را متجلی کند.

حسینی ادامه داد: در طول داستان در مکالمات«ژان مارک» درباره‌ی خانواده و دوستان گذشته‌اش همانند خلاء در صفا و صمیمیت زندگی شهری و روستایی، به دلتنگی و ملال انسان این عصر اشاره می‌شود.

حسینی در پایان گفت:«کوندرا» با زبان عشق و طنز و قهر به موقعیت‌ها و سردرگمی‌های غمگین بشری می‌تازد و حقایق متضاد و واقعی را ضمن بیان پیچیدگی‌هایش نمایان می‌کند و این نوسانات، رمان را خواندنی‌تر می‌کند.

 

 «سبزها و قرمزها» 

در ادامه محمد صادق رحمانی، عضو شورای سیاست‌گذاری به معرفی کتاب «سبزها و قرمزها» از نوشته‌های خودش می‌پردازد.

رحمانی، در ابتدا افزود: کتاب «سبزها و قرمز‌ها» بیشتر به ادبیات طبیعت می‌پردازد که بطور مثال شامل توصیف پروانه، کوه، رنگین کمان، گربه و... می‌شود.

رحمانی یادآورشد: ارسطو سه ژانر مختلف که شامل حماسه، تراژدی و غنایی است را در ادبیات معرفی می‌کند ولی در این کتاب یک ژانر جدیدی تولید شده با عنوان رباعی نیمایی.

 

در پایان مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: امروزه گسترش فضای مجازی در کشور، جامعه‌ی فرهنگی را با آسیب‌هایی روبه‌رو کرده است. با توجه به آماری که در خرداد ماه امسال گرفته شده 60 درصد کاربران فضای مجازی در بین ساعات 8 تا 12 شب به رصد این فضاها می‌پردازند یعنی درست زمانی که فرد در محیط خانواده حضور دارد؛ این به معنی مخالفت با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیست و منظور این است که ما باید استفاده‌ی درست از این شبکه‌ها را آموزش ببینیم.

سپس به معرفی کتابی با عنوان «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» اثر نیکولاس کار و همچنین کتاب «باورهای کهن و خرافه‌های نوین» اثر مارتین لینز پرداخت.

 مختارپور، در مورد کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» بیان کرد: اینترنت فقط محتوای ذهن ما را تغییر نمی‌دهد، بلکه حتی ساختار اندیشه‌ها را هم دگرگون می‌کند و سبب دگرگونی انسان از موجودی متفکر به موجودی کم عمق می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در زمینه‌ی کتاب «باورهای غلط و خرافه‌های نوین» افزود: کتاب در سال 1964 نوشته شده است. نویسنده در آن زمان اشاره می‌کند که ما یک سری خرافه‌های نوین داریم و یک سری باورهای کهن. نویسنده در زمینه‌ی خرافه‌های نوین، سواد، اومانیسم، دموکراسی و علم جدید را نام می‌برد.

 

در پایان از خبرنگارانی که به معرفی کتاب پرداختند تجلیل به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: