کد خبر: 40177
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 شهریور 1398 - 12:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

چهارمین جلد کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان منتشر شد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
چهارمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان که بر اساس نیاز به ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی با زبان و ادبیات مناسب این گروه سنّی تهیه شده، پس از رونمایی در اختتامیه نخستین جشنواره «نشان هدهد سفید» منتشر و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع شد.
چهارمین جلد  کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان منتشر شد

 به گزارش لیزنا، پس از انتشار جلد اول، دوم و سوم از کتاب «هدهد سفید» که با استقبال اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی همراه شد، جلد چهارم این کتاب نیز پس از رونمایی در اختتامیه نخستین جشنواره «نشان هدهد سفید» با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ارائه مطالبی به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر و در دسترس علاقه‌مندان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

چهارمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با بخشی با عنوان «به استقبال ماه مهر» آغاز می‌شود که در آن داستان کوتاهی از فریدون عموزاده خلیلی با عنوان «کتاب مرتضی» را می‌خوانیم که ماجرایی جالب از اولین روز مدرسه یک پسربچه و تلاش او برای پیدا کردن همکلاسی‌اش مرتضی است تا کتاب او را که تابستان سال تحصیلی قبل، از سر کنجکاوی برداشته بود، پس دهد.

بخش بعدی این کتاب «از محرم، ماه خون و حقیقت» نام دارد که به مناسبت تقارن ایام ماه محرم و انتشار این جلد از کتاب «هدهد سفید» برای بچه‌ها در نظر گرفته شده است و در آن داستانی از نسرین فتحی با عنوان «جایی شبیه بهشت» و همچنین نمایشنامه یک پرده‌ای «شبیه» نوشته ابراهیم قربان‌پور برای خواندن و اجرا کردن، منتشر شده است.

بخش بعدی این کتاب «سرزمین‌ها و افسانه‌ها» نام دارد  که در آن قصه‌هایی از افغانستان برای بچه‌ها آورده شده است. «از سمرقند تا راه ابریشم» نوشته معصومه یزدانی، «چِرچِرک ۱ (باغ دوستی)» نوسته غلام حیدر یگانه، «اژدهای کابل» نوشته محمد سرور رجایی، شعری از حسن نوروزی، شاعر افغانستانی با عنوان «هر کتاب یک پرنده است» و خاطره‌ای با عنوان «اولین کتابی که خریدم» از محمدسرور رجایی، مطالب این بخش را تشکیل داده‌اند.

«صد دانه یاقوت» عنوان بخش بعدی این کتاب است که به معرفی ۱۵ کتاب مفید و مناسب برای نوجوانان اختصاص دارد؛ در بخش «چراغ جادو» از این کتاب نیز داستانی با عنوان «و داغ چیز خوبی است» از مژگان کلهر منتشر شده است. همچنین «دو شب و هزارو یک قصه» از پانیذ میلانی که مطلبی درباره سفر به جشنواره قصه‌گویی مازندران و ماجرای رقابت کتابداران و مربیان تربیتی برای انتخاب بهترین قصه‌گوها بوده نیز بخش دیگری از این کتاب را تشکیل می‌دهد.

چنین قسمت چهارم از «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» از فریدون عموزاده خلیلی، ماجرای گم شدن کتاب امانتی با عنوان «نیست که نیست...» از مریم عربی، داستانی با عنوان «فراموشی» از کارلو لوی با ترجمه ابراهیم قربان‌پور، گفت‌وگو با چهره‌های ورزشی محبوب درباره کتاب با عنوان «غذای مورد علاقه من روح ورزشکاران!» نوشته نیلوفر شهسواریان، قسمت چهارم از بخش کارگاه یک، هفت، دو با عنوان «آیینه حکایت» نوشته نسترن فتحی، «رنگ مهربانی‌ها» خاطره‌ای از منیره شاکری‌فر، کتابدار کتابخانه عمومی حافظ شهر گرگان و بخش طنز «ترک دیوار» با مطلبی از ی. خ با عنوان «خش خش برگ‌ها، اسب آبی بی‌قرار» نیز در این کتاب آمده است.

در بخشی از چهارمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با عنوان «ماموریت؛ نجات کتابخانه»، از بچه‌ها خواسته شده تا تصور کنند با یک ماشین زمان پرت شده‌اند به حدود هشتصد سال پیش؛ زمانی که مغول‌ها به ایران حمله کرده‌اند و دارند یکی‌یکی کتابخانه‌ها را می‌سوزانند و کتاب‌های ارزشمند را آتش می‌زنند. بر این اساس از بچه‌ها خواسته شد تا برای «هدهد سفید» بنویسند که برای نجات کتابخانه شهر یا روستایتان چهکار می‌کنند؟ چه‌طوری کتاب‌های محبوب‌شان را از چنگ مغول‌ها درمی‌آورند؟ کدام کتاب‌ها را اول از همه نجات می دهند؟ و ... که پاسخ برخی از نوجوانان کتابخانه‌های عمومی از سراسر کشور، مطالب جالب این بخش را به خود اختصاص داده است.

مطلبی با عنوان «در ستایش تخیل» از مینا حدادیان، نامه‌نگاری نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی خطاب به نویسندگان، بازیگران و شاعران و نامه برخی نویسندگان و هنرمندان خطاب به اعضای کتابخانه‌های عمومی و در نهایت داستان مصور «شهریار و سفر هفتم سندباد» بخش‌های پایانی چهارمین کتاب «هدهد سفید» را تشکیل می‌دهند.

کتاب «هدهد سفید» کتابچه ای با موضوع کتاب برای نوجوانان و کودکان است که با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به نوجوانان و کودکان در زمینه کتاب، ترویج، فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان و ترغیب آنان به مطالعه و انس بیشتر با کتاب و تعمیق دیدگاه مطالعاتی کودکان و نوجوانان در مواجهه با کتاب منتشر می‌شود.

مخاطب این کتاب کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه های عمومی سراسر کشور، مراجعان کودک و نوجوان کتابخانه ها و دانش آموزان مدارس هستند که با مطالعه بخش‌های مختلف این کتاب، با موضوعاتی چون مناسبت‌های مختلف، ادبیات مناطق مختلف کشور، اجرای نمایشنامه در کتابخانه‌ها و آموزش داستان‌نویسی، آشنا شوند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: