کد خبر: 40344
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 آبان 1398 - 16:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

چهارمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی آردی‌ای برگزار شد

منبع : لیزنا
چهارمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی آردی‌ای و سومین کارگاه آموزشی مرتبط با آن برگزار شد.
چهارمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی آردی‌ای برگزار شد

 به گزارش لیزنا، دراین جلسه که در روز اول آبان 1398 در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در ابتدا سمیه روشن، دبیر کارگروه آر دی‌ای مصوبات سه جلسه پیشین را قرائت کرد و دستور جلسه را برای حاضرین در جسله عنوان کرد.

در ادامه دکتر سیدمهدی طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: باید تلاش کنیم، مطالعه کنیم تا بتوانیم منابع ایرانی، اسلامی را هم بر اساس RDA فهرست نویسی کنیم

وی تاکید کرد: بومی سازی RDA قطعا ما را با چالش روبرو خواهد کرد. ما اگر به امید هم بنشینیم اتفاقی نمی‌افتد. کتابخانه های دیگر ما حرکتی را شروع نکردند و بالاخره باید از جایی شروع کنیم و آغارگز پیاده‌سازی استاندارد آردی‌ای باشیم.

طاهری ادامه داد: وظیفه انسان این است که در ساخت این عالم کمک کند و ما هر کداممان باید نقشی در ساختن این  جهان هستی داشته باشیم و هر کسی به اندازه خودش باید تلاش کند.

وی گفت: همانند پیاده سازی قواعد انگلوامرین که دکتر فتاحی آن را ترجمه کردند و خانم دکتر بهزادی دستنامه ای تهیه کردند و همه از آنها استفاده میکنیم. پیاده سازی RDA هم باید از جایی شروع شود.

دکتر طاهری در ادامه گفت: باید تفکر آردی ای داشته باشیم و راهبرد RDA thinking را در پیش بگیریم تا حرکت سریع و کارآمد در مسیر پیاده سازی آن داشته باشیم.

در ادامه جلسه در مورد آخرین مبحث جلسه گذشته که نقشه راه  پیاده‌سازی آردی‌ای بود صحبت شد و مقرر شد ملزومات پروفایل کاربردی،و local vocabulary encoding schema  برای اولین گام از نقشه راه مشخص شود و تا پیش از جلسه بعدی برای اعضای کارگروه ارسال گردد.

در ادمه جلسه، دکتر طاهری به مباحث آموزشی پرداخت.

وی در ابتدا تفاوت سازماندهی اطلاعات و سازماندهی دانش را توضیح داد و گفت: توصیف ویژگی های هر موجودیت سازماندهی اطلاعات است و توصیف ویژگی ها همراه با روابط (properties) سازماندهی دانش است.

سپس وی ویژگی های نظام های سازماندهی دانش را برشمرد و افزود: اولین ویژگی آن است که در هر نظامی  رویکرد خاص خودش را دارد و آن رویکرد را تحمیل می کند. دومین ویژگی آن است که هر نظام باید رویکردی کاربرمدار داشته باشد  و سومین ویژگی آن است که در هر نظام بتوانید یک شئ یا موجودیت را در جایگاههای مختلف قرار دهید به عنوان مثالی ساده اینکه کتابشناسی ها را در رده موضوعی خود قرار دهید و یا اینکه در پیش کتابشناسی ها طبقه بندی کنید.

طاهری در ادامه به توضیح سطوح توصیف پرداخت و گفت در آر دی ای سطوح توصیف به whole document و part document تقسیم می شوند اینکه کل یک اثر را توصیف کنیم و یا اینکه یک فصل، یک بخش، یک عکس و یا قسمتی از یک اثر را توصیف کنیم. توصیف کردن جزئی از یک اثر ویژگی رویکرد شئ گراست که این استاندارد نیز از این رویکرد پیروی می کند.

در پایان، این جلسه با پرسش و پاسخ پایان یافت و توضیح و بحث و بررسی سایر مباحث به جلسه بعد موکول شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: