کد خبر: 42193
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 شهریور 1399 - 08:48

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

راه اندازی سامانه های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا»

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از راه اندازی سامانه های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» با هدف غنی سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات و نشریات خبر داد.
راه اندازی سامانه های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا»

به گزارش لیزنا، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دوشنبه، سوم شهریور ماه در نشست خبری که با حضور برخی از اهالی رسانه و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد از رونمایی و راه اندازی سامانه های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» خبرداد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدا ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: مهمترین اثر ماندگاری شهادت امام حسین علیه السلام را در انتقال پیام عاشورا باید جستجو کرد. آنچه سبب شد قیام این امام شهید امروز به گویش های مختلف و تعابیر متفاوت در اختیار ما قرار گیرد، انتقال پیام این واقعه بزرگ توسط حضرت زینب کبری سلام الله علیها است.

وی همچنین ضمن گرامیداشت هفته دولت افزود: دولت همواره در تلاش است در راستای آگاهی رساندن به مردم و پیشرفت جامعه با انتقال اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن در این مسیر حرکت کند و دولت تدبیر و امید توسعه دولت الکترونیک را همواره در دستور کار خود داشته است و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به تبع دولت موظف است اطلاعات خود را در اختیار مردم، جامعه، اصحاب علم و اندیشه و عموم پژوهشگران و کسانی که کتابخانه ملی ایران را به عنوان مرجع علمی خود می شناسند؛ قرار دهد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران متذکر شد: این مهم در دولت حاضر در سطوح مختلف گسترش یافت و به همه حوزه ها تسری پیدا کرد؛ در همین راستا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به رسالت و ماموریت هایی که دارد در تدوین استراتژی ها طبق افزایش سطح خدمات رسانی و بهینه سازی خدمات با بهره گیری از نوآوری ها گام های موثری برداشت و یکی از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تفسیر، تبیین و توجیه خدمات برای انتقال دادن اطلاعات به سطح جامعه است.

بروجردی با بیان این مطلب که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان مرکز حافظه ملی ایرانیان از دیرباز شناخته می شود، افزود: بخشی از میراث این سازمان مربوط به سرمایه فکری و اندیشه ای بوده، بخشی مربوط به علم  و باور اصحاب فکر است و بخشی نیز مربوط به اتفاقات، رخدادها و حوادثی است که در گذر زمان رخ داده است.

وی ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حافظ میراث ارزشمند بشری است و بر همین اساس همه تلاش خود را بر آن داشته ایم این سازمان را از نگرش جزیره ای خارج کنیم و این نگاه را که اسناد و منابع فقط متعلق به این سازمان است را تغییر دهیم. برخی از پژوهشگران و اندیشمندان همواره در پی دریافت دیتا و مطالب هستند اما این منابع قابل دسترس نیست و سازمان تلاش کرده است تا امکان دسترسی به این منابع را برای همه پژوهشگران و اصحاب علم و دانش فراهم کند.

بروجردی در ادامه با اشاره به شعار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این سازمان به شعار «کتابخانه ملی در خانه هر ایرانی» اعتقاد دارد و این مهم یکی از رویکردهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که بر طبق آن بسیاری از برنامه ها پیش بینی و اجرا شده است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به راه اندازی سامانه های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» اشاره کرد و بیان داشت: راه اندازی سامانه های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» با هدف غنی سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات و نشریات پیش بینی و اجرا شده که این سامانه در چند فاز تعریف شده و امید است برای آیندگان ماندگاری داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون تعداد 3هزار کتابخانه با این سامانه مرتبط هستند؛ ادامه داد: منابع این کتابخانه ها دریافت شده و از طریق شبکه ای واحد در اختیار عموم قرار می گیرد.

بروجردی همچنین در تشریح بانک اطلاعاتی نشریات ایران، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال های گذشته منابع خطی خود را تحت عنوان «فنخا» (مجموعه فهرستگان نسخه های خطی ایران) تهیه کرد و  در سال 96 به عنوان اولین گام کتاب های خطی موجود در کشور عراق را با عنوان معجم المخطوطات العراقیه فهرست نگاری و تدوین کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: به دنبال پیشبرد این مهم، امروز فهرستگان همه کتاب های خطی فارسی ایران و جهان از یک هزار و 868 پایگاه دریافت شد و بر همین اساس تعداد یک میلیون و 14 هزار کتاب خطی فارسی در ایران و جهان فهرست نویسی و در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

به گفته رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، امروز حدود 64 هزار عنوان نشریه، بولتن و مجله جمع آوری شده است که در سامانه نشریات ایرانی در اختیار عموم قرار می گیرد.

وی در ادامه در مورد شبکه مراکز آرشیوی کشور گفت: پیرو راه اندازی این سامانه، همه مراکز متقاعد شدند که چگونه و به چه شیوه ای اطلاعات اولیه اسناد خود را در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار دهند که حاصل آن تقویت و شکل گیری بانک اطلاعات کشور است؛ البته در این زمینه نیازمند تعاملات بیشتر هستیم چراکه بسیاری از اسناد هم اکنون در اختیار خاندان ها قرار دارد و در تعامل با آنها را برای پیشبرد این مهم هستیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر این مطلب که راه اندازی این سامانه به عنوان اقدامی فاخر می تواند پشتوانه حافظه ملی ایرانیان باشد، افزود: ما در تلاش هستیم استاندارد واحدی را در اختیار کتابخانه ها و مراکز سندی قرار دهیم.