کد خبر: 43031
تاریخ انتشار: شنبه, 20 دی 1399 - 06:31

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

زمان برگزاری کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات اعلام شد

منبع : لیزنا
دبیر علمی ششمین «کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات: ما و تحول دیجیتال» زمان برگزاری این کنگره را اعلام کرد.
زمان برگزاری کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات اعلام شد

به گزارش لیزنا، ‌دکتر میترا صمیعی، دبیر علمی ششمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات، در مورد زمان برگزاری این کنگره گفت: این کنگره همه ساله به منظور برقراری پیوند علمی و حرفه­ ای بین پژوهشگران حوزه علم اطلاعات و کتابداران شاغل در کتابخانه­ ها و مراکز اطلاع‌­رسانی کشور، توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران برگزار می شود. ششمین کنگره سالانه در فصل بهار سال 1400 برگزار می شود.

دکتر صمیعی گفت: هدف از برگزاری کنگره متخصصان علوم اطلاعات،همانطور که در گزارش دبیر علمی نخستین کنگره آمده است ( ابراهیم افشار زنجانی،۱۳۹۴) عبارت است از: ۱) بازتاب دادن  پیشرفت­ های علمی در رشته مان و بحث و تبادل نظر درباره وضعیت آن است، ۲)گفتگو و تبادل نظر درباره مشکلات جامعه کتابداران و دانشجویان و فارغ­ التحصیلان، ۳) بازتاب دان دستاوردهای عملی کتابداران در کتابخانه ­ها و مراکز اطلاع­ رسانی، ۴) آشنا شدن با مسائل عمومی کتابخانه­ ها و خدمات اطلاعاتی کشور، ۵) هم‌اندیشی و مشاوره بین پژوهشگران، مدرسان، دانشجویان، کتابداران و مدیران.”

دبیر علمی ششمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات گفت: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ تعداد ۵ کنگره به منظور بحث و تبادل نظر درباره تجربه­ های فعالان کتابداری و اطلا­ع­ رسانی، برگزار شده است که شعاراصلی ، زمان برگزاری و دبیران آن ها به شرح زیر است :

نخستین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی« اطلاعات و جامعهخدمات کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها برای توسعه ملی» در تاریخ ۷ الی ۸ آبان ۱۳۹۴ با دبیری علمی دکتر ابراهیم افشار زنجانی و دبیری اجرایی ابراهیم عمرانی

دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی  «دسترسی آزاد به اطلاعات در حقوق شهروندی»  در تاریخ ۱۶الی ۱۷ آبان ۱۳۹۵ با دبیری علمی دکتر فریبز خسروی و دبیری اجرایی ابراهیم عمرانی

سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی« حفظ و اشاعه میراث مکتوب، میراث دیجیتال»  در تاریخ ۱۴الی ۱۵ آبان ۱۳۹۶ با دبیری علمی دکتر سعید رضایی شریف آبادی و دبیری اجرایی ابراهیم عمرانی

چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی«آموزش دانشگاهی، توانمنددسازی نیروی انسانی، پویایی حرفه» در تاریخ ۲۶الی ۲۷آبان ۱۳۹۷ با دبیری علمی دکتر رحمت اله فتاحی و دبیری اجرایی ابراهیم عمرانی

پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با شعار اصلی «ما و آیندهتحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه ها و آرشیوها» در تاریخ ۲۹الی ۳۰ آبان ۱۳۹۸ با دبیری علمی دکتر محمد زره ساز و دبیری اجرایی سرکار خانم دکتر مهرناز خراسانچی .

دکتر صمیعی گفت: در کنگره ششم قصد داریم به موضوع  « تحول دیجیتال » بپردازیم ، لذا شعار اصلی ما در کنگره ششم «ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها» است. منظور ازتحول دیجیتال یعنی بازآفرینی یک موجودیت برای موفقیت در عصر دیجیتال است یا به عبارت دیگرساخت موجودیتی در تراز عصر دیجیتال . این موجودیت می‌تواند کشور، جامعه، دولت، اقتصاد، صنعت، سازمان،کتابخانه ، آرشیو ، موزه و حتی یک فرد باشد.

وی افزود: تحول دیجیتال در کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها یعنی آنها را برای موفقیت در عصر دیجیتال آماده ساختن است.برای تحول دیجیتال همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا نسخه جدید و بهتری از کتابخانه ، آرشیو و موزه ساخته شود، به نحوی که آنها منطق این عصر را درک کرده و بتوانند در ابتدا بقا یافته و سپس رشد نمایند. اگر چه این تحول، یک تحول بنیادی با محوریت فناوری‌های دیجیتال است، با این حال تحول دیجیتال بیش از آن که موضوعی فناورانه باشد، مسئله‌ای اجتماعی، انسانی و فرهنگی است. تحول دیجیتال نگاهی فراتر و گسترده‌تر از فناوری اطلاعات دارد که تمامی سازمان و کارکردهای آن را متاثر می‌سازد‌. فناوری اطلاعات، بخشی از چتر تحول دیجیتال است که با توسعه فناوری اطلاعات در کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها ، تغییراتی را در راهبردها و کارکردها ی کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها ایجاد می کنند. در این کنگره قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که تا چه میزان کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفتند و در این مسیر چه تحولاتی را در راهبردهای خود لحاظ کردند. بنابراین محورهای موضوعی کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات به شرح زیر است :

شعار اصلی : «ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها»

محورهای موضوعی :

مبانی نظری تحول دیجیتال و بازتعریف مفاهیم کتابخانه، آرشیو و موزه در دوران انقلاب صنعتی چهارم

جنبه های نرم و سخت تحول دیجیتال در کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها

چارچوب ها، استانداردها و متدولوژی های پیاده سازی تحول دیجیتال در کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها

آموزش رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دوران انقلاب صنعتی چهارم

همگرایی دیجیتالی کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها با صنایع داده محور در دوران انقلاب صنعتی چهارم

تجربه دیجیتال و تجارب زیسته ذینفعان کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها از تحول دیجیتال

فناوری های تحول آفرین دیجیتال، نوآوری های دیجیتالی و اکوسیستم لیب‌تک

حاکمیت دیجیتال کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها در دوران انقلاب صنعتی چهارم

مدیریت کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها از منظر تفکر پلتفرمی

مدیریت داده محور کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها در دوران انقلاب صنعتی چهارم.

دبیر علمی ششمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات  گفت: از تمامی پژوهشگران و متخصصان علوم اطلاعات دعوت می کنیم که تجربه ها ، مقالات و ایده های خود را از طریق وب سایت کنگره ارسال نمایند. برای هر کدام از انواع دستاوردها (مقاله، تجربه و ایده) یک قالب جداگانه درنظر گرفته شده است. ضروری است پس از دانلود این قالب‌ها، اطلاعات مربوطه جایگذاری و فایل نهایی بر اساس دستورالعمل‌های ارائه شده در آنها آماده و بارگذاری شود.

فرم ارسال تجربه

فرم ارسال مقاله

فرم ارسال ایده

تجربه‌ها و ایده‌ها محدودیت موضوعی ندارند و موارد برگزیده از سوی کمیته علمی، علاوه بر ارائه در نشستی با عنوان تاک (تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران)، در کتاب مجموعه مقالات کنگره ششم منتشر خواهند شد.

مقاله‌ها باید در چارچوب شعار اصلی کنگره، محورهای موضوعی ارائه شده در فراخوان و قالب درنظر گرفته شده برای مقاله باشند. مقاله‌های برگزیده از سوی کمیته علمی درکتاب مجموعه مقالات کنگره ششم منتشر خواهند شد.

مهلت ارسال دستاوردها (مقاله، تجربه و ایده) تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.