کد خبر: 12462
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 تیر 1392 - 17:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

خلأ موجود در مدارس مستقل

      کودکان چطور می­توانند بدون داشتن کتابخانه­ای برای پرورش آن­ها به خواندن علاقه پیدا کنند؟
خلأ موجود در مدارس مستقل

 

 

به گزارش لیزنا، با تلاش Maria R. Traska.Linda Eschen اولین روز خود را به عنوان مسئول کتابخانه در مدرسه­ای مستقل در Livermore Valley (کالیفرنیا) که در سال 2004 افتتاح شده بود، آغاز کرد و جعبه­ها و کاتالوگ­ها را باز کرد. مدرسه­ی تازه­تأسیس دارای کتابخانه­ای از انواع کتاب­ها بود که به گفته­ی Eschen مجموعه­ای از کتب اهدایی توسط معلمان بود. از آن زمان Eschen کتابدار تمام­وقت کتابخانه برای 1085 دانش­آموز شد و در عین حال بصورت آنلاین برای کسب گواهی کتابخانه­ای Cuesta College تلاش می­کرد. وی دارای همکار یا دستیاری نیست. وی می­گوید «من تنها کسی هستم که در کتابخانه مشغول به کار هستم».

 

معلمان و سرپرستان مربوطه مدرسه­ی مستقل Livermore Valley (LVCS: Livermore Valley Charter School) را نه سال پیش زمانیکه حوزه­ی مدارس محلی، دو مدرسه­ی موجود برای ثبت­نام را در شهر بست، افتتاح کردند. سرپرستان و معلمان به برپایی دبیرستانی دخترانه که در سال 2010 افتتاح شد، کمک کردند. موسسه­ی آموزشی غیرانتفاعی Tri-Valley در سال 2005 افتتاح شد و بر دو مدرسه­ی مذکور نظارت می­کند.

 

جنبش اصلاح آموزشی بر انتخاب مدرسه به عنوان بخشی کلیدی در [برنامه­ی] تقویت آموزش K-12 در ایالات متحده تأکید می­کند. اصلاح­طلبان اعلام می­کنند برای موفقیت دانش­آموزان در مدارس، آن­ها نیاز به انتخاب برنامه­ی آموزش دولتی با ساختار متفاوتی دارند که توسط محدودیت­های اداری مدارس دولتی سنتی محدود نشده باشد. استدلال­کنندگان راه­حل را در داشتن سرپرست یا گروه غیرانتفاعی دیگر یا در مواردی موجودیت ذی­نفع دیگری می­بینند که با یک مدرسه­ی دولتی برای ایجاد مدرسه­ای جایگزین با ساختاری همراه با قوانینی کمتر دست و پا گیر نسبت به مدارس دولتی سنتی موجود قرارداد ببندد.

 

انجمن کتابخانه دقیقاً از عامل مستندی که کارایی دانش­آموزان را در هر مدرسه­ بهبود می­دهد، مطلع است: کتابخانه­ای دارای کتاب­های مناسب که توسط حداقل یک کتابدار با تحصیلات دانشگاهی اداره شود. همانطور که با گذشت زمان و توسط محققان آموزشی مانند Stephen Krashen, Keith Curry Lannce و مرکز نتایج تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه استنفورد نشان داده شده است، یک کتابدار تحصیلکرده با منابع ناکافی نیز می­تواند یادگیری را حتی برای ضعیف­ترین دانش­آموزان تقویت کند.

 

با وجود موفقیت LVCS، تکثیر مدارس مستقل (با حضور بیش از 2.3 میلیون دانش­آموز در سال تحصیلی 2013-2012 بر اساس گزارش ائتلاف ملی مدارس مستقل دولتی) با کتابخانه­ها در این مدارس همگام نیست. بازبینی کارکنان و مدارس وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده در سال تحصیلی 2008-2007 – یعنی تا اوایل ماه می- نشان داد حدود 92 درصد مدارس دولتی سنتی دارای کتابخانه هستند، اما فقط 51 درصد مدارس مستقل کتابخانه دارند. (نتایج هر چهار سال یکبار منتشر می­شود، بر اساس زمانبندی، بازبینی 2012-2011 در ماه ژوئن منتشر می­شود.)

 

کتاب­ها در مقابل آجرها

مدارس مستقل در ایالت کلمبیا سنتی هستند. Peter MacPherson عضو سازمان سرپرستی مدارس دولتی Capitol Hill که گروهی سرپرستی در D.C است، می­گوید «در D.C. بیشتر مدارس مستقل دارای کتابخانه نیستند و این مدارس فضای کافی را برای کتابخانه دارا نیستند». با وجود اینکه شماری از مدارس اخیراً از نظر فیزیکی بروز شده­اند و برای این بازسازی متحمل 63 میلیون دلار هزینه شده­اند، در سال تحصیلی 2013-2012 بدون حتی یک کتاب در کتابخانه­هایشان بازگشایی شدند و بسیاری از مدارس، امسال، چنین روشی را در پیش گرفتند. پولی برای مجموعه­ی اولیه­ی کتاب­ها در کتابخانه تخصیص داده نشد.

 

Eschen بدون بودجه­ای از پیش­تصویب­شده برای کتابخانه کار می­کند. وی می­گوید برای سال تحصیلی 2012-2011، 2150 دلار توسط سرپرستان LVCS برای دانش­آموزان جدید اهدا شده که کمی بیش از 1 دلار برای هر دانش­آموز است. کتابخانه دارای شش لپ­تاپ برای استفاده­ی دانش­آموزان است و برخی دانش­آموزان سال­های بالاتر با توجه به موضوع آموزشی دارای لپ­تاپ شخصی هستند. موسسه­ی آموزشی Tri-Valley زمانبندی را برای استفاده­ی هر دو مدرسه­ی ابتدایی و دبیرستان دخترانه­ی خود از تسهیلات جدید تا انتهای ماه می انجام داده است. در پایان زمانبندی ساختمان جدید دارای زمین­های بازی و تسهیلات ورزشی علاوه بر کلاس­های درس و آزمایشگاه­ها برای 1300 دانش­آموز و البته کتابخانه­ای خواهد بود که Eschen در آن بکار خود ادامه خواهد داد.

 

اما این موارد دارای تفاوت زیادی با آنچه در بسیاری از مدارس دولتی کالیفرنیا وجود دارد، نیست. Jane Lofton، رئیس انجمن کتابخانه­های مدارس کالیفرنیا به تنهایی به عنوان معلم-کتابدار دارای مجوز و به صورت تمام­وقت در دبیرستان Mira Costa در Manhattan Beach کار می­کند. Loftan با حدود 2400 نفر دانش­آموز کلاس­های 9ام تا 12ام با مجموعه­ای از حدود 20000 کتاب و حق اشتراک­های دوره­ای و پایگاه­های داده­ی آنلاین، کاتالوگ آنلاین، 44 کامپیوتر که با شبکه به هم متصل هستند و یک اسکنر کار می­کند. کتابخانه توسط گروه سرپرست-معلمان بنا نهاده شده و تاکنون چندین بار گسترش یافته است. بودجه­ی آن در سال تحصیلی 2013-2012 حدود 2400 دلار است. وی می­گوید «به نظر می­رسد خدمات ارائه­شده در اینجا کاملاً مطلوب هستند، اما در واقع اینچنین نیست.» مدل استانداردهای کتابخانه­ی مدرسه­ی کالیفرنیا پیشنهاد یک معلم-کتابدار تمام­وقت دارای مجوز و یک دستیار کتابدار، همکار یا تکنیسین پاره­وقت (36 ساعت در هفته) را برای هر 750 دانش­آموز می­دهد.

 

Stephen D. Krashen، متخصص آموزشی و پروفسور افتخاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در 10 می 2010 در نوشته­ی خود برای وبلاگ هفته­ی آموزشی بیان کرد این کیفیت مدرسه نیست که موجب ضعف کارایی دانش­آموزان می­شود، بلکه فقر موجب این امر می­شود. وی در نسخه­ی خلاصه­شده­ی مطلب که در مجله­ی انجمن New England Reading (2011، جلد دوم) منتشر شد خاطر نشان کند، مردم تصور می­کنند مدارس ایالات متحده اصولاً با شکست مواجه شده­اند زیرا «دانش­آموزان آمریکایی در امتحانات بین­المللی ریاضیات و علوم، موفقیت قابل ملاحظه­ای نداشته­اند. با این وجود تحقیقات نشان می­دهند دانش­آموزان آمریکایی از مدارس با هزینه­ی بالا که از خانواده­هایی با درآمد بالا هستند، تقریباً در همه­ی کشورها در چنین امتحاناتی نمرات بالا کسب می­کنند (Payne و Biddle، 1999؛ Bracy, 2009; Martin, 2009). نمرات کل در سطح متوسط به علت این است که ایالات متحده دارای درصد بالای کودکان فقیر است که بیش از 20 درصد است، در مقایسه با دانمارک که این عدد 3 درصد است.»

 

Krashen می­گوید،کتابخانه­های مدارس می­تواند تنها منبع کتاب برای کودکان فقیر باشد، زیرا آن­ها دسترسی محدودی به کتاب در خانه یا اجتماعات خود دارند. وی می­افزاید «دانش­آموزان تأیید می­کنند دسترسی کمتر به کتاب به معنای بدست­آوردن مطالب محدودتر از طریق خواندن است که این حس را ایجاد می­کند که مطالعه­ی شخصی ابزاری قدرتمند برای پیش­بینی کسب اطلاعات از طریق خواندن است».

 

 

اصلاح­طلبان آموزشی تأیید می­کنند که انتخاب مدرسه و در نتیجه انتخاب مدارس مستقل رو به افزایش است. اما در مورد کتابخانه­ها در این مدارس، اینچنین نیست.

 

وی اضافه می­کند «ما شواهد مناسبی داریم که کیفیت مطلوب کتابخانه­های مدارس می­تواند اثرات فقر را کاهش دهد. دو تحقیق اخیر یکی در کالیفرنیا و دیگری بین دانش­اموزانی از 40 کشور نشان داده است که دسترسی به کتابخانه­ی مطلوب در مدرسه دارای اثر مثبت زیادی بر امتیازات امتحان خواندن است (Achterman, 2008; Krashen, Lee و McQuillen, 2010).»

 

نتیجه­گیری Krashen این است که مدارس باید به صورت مستقل روی تغذیه، بهداشت و کتاب تمرکز کنند و بر اساس استانداردها و آزمایشات جدید اقدام نکنند.

 

شیکاگو شهر دیگری است که مقامات آن به شکل گسترده­ای در مدارس مستقل سرمایه­گذاری کرده­اند و بیشتر این مدارس بدون کتابخانه فعالیت می­کنند. (اما همچنان برخی از مدارس دولتی سنتی از کمبود کتابخانه­ها رنج می­برند: سخنگوی مدارس دولتی شیکاگو Monique Bond در مقاله­ای به تاریخ 19 اکتبر 2010 در روزنامه­ی Chicago Sun-Times بیان کرد حداقل 160 عدد از 472 مدرسه­ی ابتدایی در شیکاگو در حال حاضر از کمبود کتابخانه رنج می­برند.) پس از بیش از 12 سال از پیدایش مدارس مستقل در ایالات ایلینویز، کارایی آموزشی دانش­آموزان مدارس مستقل ایالتی همچنان به شکل قابل ملاحظه­ای کمتر از دانش­آموزان مدارس دولتی سنتی است.

 

 

سازماندهی برای تغییر

وجود کتابخانه­ها در مدارس و سپس حضور سرپرستان برای دفاع از نتایج و حمایت از آن­ها کلیدی برای تغییر مثبت اثرگذار است. MacPherson می­گوید سرپرستان ناحیه­ای بیشترین سهم را در کمک به ایجاد کتابخانه­ها دارند. زمانی که Kay Henderson مدیر اداره­ی مدارس دولتی در سال 2012 پیشنهاد توقف کمک به کتابداران مدارس را در 58 مدرسه با تعداد دانش­آموزان کمتر از 300 نفر ارائه داد، گروهی به رهبری وی، مدیریت DCPS را به انجام کار تحقیقاتی در کتابخانه­های مدارس دولتی D.C منصوب کرده و خود را متعهد به ارائه­ی روش­های بهبود پیشنهادی در گزارش کارگروه در دسامبر 2012 کردند. با وجود اینکه کارگروه پیشنهاد وجود یک کتابدار تمام­وقت را در هر مدرسه ارائه داد، پیشنهاد فعلی Henderson محدود کردن مدارس با تعداد دانش­آموزان کمتر از 400 نفر به داشتن یک کتابدار پاره­وقت بود، در نتیجه موقعیت شغلی تعداد بیشتری از کتابداران مدرسه­ی تمام­وقت گرفته شد.

 

کتابخانه­های مدارس ممکن است تنها منبع کتاب برای کودکان فقیر باشد، زیرا آن­ها دسترسی محدودی به کتاب­ها در خانه یا اجتماعات خود دارند.

 

حدود 92 درصد مدارس دولتی سنتی دارای کتابخانه هستند، اما فقط 51 درصد مدارس مستقل دارای

MacPherson می­گوید «کتابخانه­های مدارس روی هم رفته دارای وضعیت نامساعدی هستند». «در حال حاضر، بودجه­ی اختصاصی برای کتاب­های کتابخانه وجود ندارد» و مدرسه به صورت متوسط 17 تا 25 دلار به ازای هر دانش­آموز به صورت سالانه برای کتاب هزینه می­کند. این مقدار برای سرپرستان Captol Hill کافی نیست؛ هدف آن­ها برای هر کتابخانه داشتن 20-15 کتاب برای هر دانش­آموز علاوه بر 40000 میزان حجم کتابخانه­ی کتاب­های الکترونیکی و خوانندگان الکترونیکی علاوه بر حق اشتراک پایگاه داده برای کتابخانه است.

 

نظر MacPherson این است که آن­ها می­توانند به این مهم دست پیدا کنند. وی می­گوید «ما برنامه­ی حمایتی بسیار موفقی داشتیم». گروه وی 4000 امضا را در دادخواستی علیه کاهش کتابخانه­های پیشنهادی جمع­آوری کردند و زمانیکه Henderson مجمع مدارس ایالتی را امسال زودتر برگزار کرد «ما ارائه­ای را در هر بخش مجمع داشتیم». گروه سرپرستان حمایت لازم را از حوزه­ی انجمن کتابخانه­ی ایالت کلمبیا و PTAهای محلی و نیز اتحادیه­ی معلمان به عمل آورد.

 

MacPherson نصیحت می­کند کلید تغییر موثر «انتقال این حس مطلق است که میدان را ترک نکنید و به راه خود ادامه دهید». «فقط آستانه­ای از درد وجود دارد که مقامات انتخاب­شده می­توانند تحمل کنند» زمانیکه این مورد به فشار عمومی تبدیل شود، سرپرستان برای مدتی می­توانند آن را تحمل کنند، حتی اگر سیاستمداران محلی برای چندین سال آن را به درازا بکشند.

 

فارغ از اینکه با مدرسه­ی مستقل یا دولتی روبرو هستیم، چنین حمایتی توسط سرپرستان، عاملی مهم است. اینکه گروه سرپرستی D.C. چگونه تاکنون نتایج را ارائه داده است؛ Linda Eschen، کتابدار LVCS می­گوید همکاری سرپرستان دلیل اصلی ایجاد و توسعه­ی کتابخانه­ی وی است. وی می­گوید «در حال حاضر یک گروه سرپرستی وجود دارد که در حال گردآوری داده­ها برای ارائه­ی بودجه­ی اختصاصی به کتابخانه به منظور خرید کتاب­های تازه منتشرشده برای کتابخانه­ی ماست». «در حال حاضر، تنها بودجه برای خریدهای جدید از سازمان معلمان سرپرست ما تأمین می­شود.»

 

MRIA R. TRASKA روزنامه­نگار مستقل، مولف و وبلاگ­نویس شیکاگویی است.

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: