کد خبر: 12891
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 31 مرداد 1392 - 21:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

وضعیت کتابخانه‌های هائیتی بعد از گذشت سه سال از زلزله

زمانی که رویدادهای یک روز خاص میراث فرهنگی کل یک ملت را تهدید می کند،‌ چه اتفاقی ‌می‌افتد؟ هائیتی  بعد از زلزله‌ی ویران کننده در سال 2010 با این وضعیت نامناسب مواجه شد.
وضعیت کتابخانه‌های هائیتی بعد از گذشت سه سال از زلزله

به گزارش لیزنا، علاوه بر ویرانی که مردم هائیتی از آن رنج می بردند، در این فاجعه بخش عمده ای از میراث فرهنگی هائیتی از جمله اسناد مهم، کتابها و مطالب چاپ شده نیز نابود شدند.

 

 

این نشان داد که لازم است استانداردهای بیشتری برای حفظ و نگهداری اسناد در هائیتی صورت گیرد.

 

 

ایفلا این نیاز را برآورده کرد و همراه با شورای بین المللی آرشیوها (ICA) و انجمن کمیته های ملی بلوشیلد (ANCBS)‌،‌ پروژه Arkproject را راه اندازی کرد.

 

 

هدف از این پروژه که رهبری آن را دانیل مینکیو، رئیس بخش حفظ و نگهداری ایفلا برعهده داشت؛ ایجاد یک مرکز حرفه ای برای مراقبت و نگهداری فوری اسناد بود که در عین حال مرکزی آموزشی برای دانشجویان محلی جهت به دست آوردن مهارت حفظ و نگهداری به شمار می آمد و اخیرا دانیل توانسته است این پروژه را کنترل کند و بقای بلند مدت پروژه آرک را تضمین کند.

 

 

 پروژه آرک که در نوع خود اول بود با چالش های مختلفی خصوصا از نظر تامین بودجه و اجرا روبرو شد.

 

 

دانیل  بیان کرد: "مجبور بودم کار خود را تغییر دهم- لازم بود که کتابدار استخدام کنم، اما حالا لازم است که کارآفرین نیز شوم".

 

 

دانیل باید به سرعت در مورد قانون مالیات و حمل و نقل بین قاره ای آموزش می دید و هم چنین نحوه ارتباط موثر با مقامات محلی را یاد می گرفت تا بتواند حمایت آنها را به دست آورد. انعطاف پذیری ضروری بود.

 

 

لازم بود که سبک کاری خود را تطبیق دهد. به عنوان مثال حتی ممکن بود مجبور شود به سبک اروپایی کار کند، شما باید ذهنیت خود را تغییر دهد زیرا حالا در کشور آنها زندگی می کند. علاوه براین، یافتن مکانی مناسب برای آرک کار سختی بود؛ از آوریل 2012 دو بار تغییر مکان داده بودند.

 

 

با این حال پروژه آرک با کمک حامیان توانسته است به طور پیوسته توسعه یابد. حمایت دولتی نیز ارزشمند بود زیرا آنها به آرک کمک کردند تا یک مکان مناسب نزدیک فورت ژاک در کنزکاف را به دست آورند که در آن مدلهای چوبی مرکز  اخیرا نصب شدند.

 

 

همچنین وزارت امور خارجه  برای حفظ و نگهداری متعلقات مربوط به پروژه خدمات امنیتی و کمکی تمام وقت ارائه داد. علاوه براین دانشگاه دولتی هائیتی  آموزش ارائه شده در هائیتی را در برنامه های ارشد میراث و یادبود قرار داد و به دانشجویان این امکان را داد که  گواهی نامه حرفه ای در حفظ و نگهداری به دست آورند.

 

 

علاوه بر این، دانیل اخبار خوبی را ارائه داد که بودجه زیاد اعطا شده از طرف صندوق سرمایه پرینس کلائوس (هلند) و شهر ژنو  به آرک این امکان را می دهد که تا انتهای اکتبر سال 2013 آماده افتتاح شوند.

 

 

همچنین 25 داوطلب  آموزش دیدند و به حالت آماده باش هستند، در حالی که 30 داوطلب از پاریس نیز قبلا علاقه ی  خود برای جلسات آتی را اعلام کرده اند. این داوطلبان در مرکز داوطلبانی که با کلوب Haiti PEN  مشترک بود با خدمات  کامل منزل داده شدند و به آنها امکان تبادل فرهنگی داده شد. بعد از سه سال برنامه ریزی و آمادگی کامل، پروژه آرک در نهایت آماده شروع ماموریت خود برای کمک به هائیتی برای حفظ میراث ارزشمند خود می باشد.

 

 

 داوطلبان خدمت در این پروژه می توانند با دانیل مینکو  با آدرس ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  مکاتبه نمایند. معمولا ماموریتها دو هفته طول دارند و در گروههای پنچ نفره انجام می گیرند. داوطلبان باید بتوانند به زبان فرانسه و یا کریول هائیتی صحبت کنند.

 

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری

برچسب ها :
لایبر
|
Iran
|
1393/06/27 - 11:21
0
0
عالی بود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: