کد خبر: 2808
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 شهریور 1389 - 12:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

اعتراض انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به حذف کتابدار در وزارت آموزش و پرورش

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، به دنبال حذف کتابدار از پست های سازمانی وزارت آموزش و پرورش، اعتراض خود را به این وزارت خانه اعلام نموده است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران طی نامه ای به مهندس مهدی نوید، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، ضمن اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص حذف "کتابدار" از مدارس،بر اهمیت کتابخانه به عنوان "مرکز یادگیری" و "مرکز منابع اطلاعاتی" اذعان داشته و برنقش کتابدار  به عنوان "مشاور اطلاع رسانی" معلمان تاکید کرده است.

دکتر رضایی شریف آبادی، طی این پیام خواستار تجدید نظر در خصوص این تصمیم وزارت آموزش و پرورش شده است.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب آقای مهندس مهدی نوید

دبیر محترم شورای عالی آموزش و پرورش

با سلام و احترام،

نقش کتاب و کتابخانه در فرایند تعلیم و تربیت بر خبرگان آموزش و پرورش پوشیده نیست. خوشبختانه در ایران  از بدو تولد رشته کتابداری در نیم قرن پیش تا کنون پژوهش های گرانسنگی دربررسی تاثیر ، نقش و وضعیت کتابخانه های آموزشکاهی انجام شده است. همه این پژوهش ها موید این نظر بوده اند که " بین وجود کتابدار خبره در کتابخانه مدرسه و میزان مراجعه دانش آموزان به کتابخانه و میزان کتابخوانی آنان ارتباط وثیقی برقرار است." پژوهش های انجام شده در سایر کشورها نیز موید یافته های تحقیقات ایرانی است. آنان نیز بر اهمیت کتابخانه به عنوان "مرکز یادگیری" و "مرکز منابع اطلاعاتی" اذعان داشته و برنقش کتابدار  به عنوان "مشاور اطلاع رسانی" معلمان تاکید کرده اند.

متاسفانه اخیرا شاهد صدور دستورالعملی هستیم که کلا بر حذف "کتابدار" از مدارس تاکید داشته و علت آن را نیز مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش می داند. در این دستورالعمل آمده است: "اداره کتابخانه با توجه به بند ب ماده ۱۸ وظایف شورای دانش آموزی مصوب دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عهده شورای دانش آموزی و زیر نظر یکی از مسئولین پرورشی مدرسه خواهد بود." و در پانوشت همین صفحه آمده است: " "نیروهایی که دارای پست کتابدار بوده و مدرک تحصیلی آنها لیسانس یا بالاتر است با طی دوره های آموزشی لازم در مشاغل آموزشی و پرورشی(در صورت نیاز منطقه) یا معاون مدرسه مورد استفاده قرار گیرند."

جناب آقای نوید:

وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی کشور ما به لحاظ مجموعه ، مکان ، تجهیزات ، بودجه وبه ویژه نیروی انسانی با  استانداردهای تعیین شده فاصله تاسفباری داشته و دارد. به نظر می رسد که با این تصمیم غیر کارشناسانه این فاصله بیش از پیش شده و همچون گذشته باید شاهد کم خوانی و عدم اقبال نسل نو به کتاب و اطلاعات باشیم.

انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی این تصمیم را شتابزده و خلاف روند استفاده بهینه از نیروهای متخصص دانسته وآن را تیرخلاص بر کتابخانه های آموزشگاهی تلقی می کند. اداره کتابخانه توسط "شورای دانش آموزی" را نیز حاصل سهل اندیشی و عدم توجه به ظرایف "علم اطلاع رسانی " می داند.

انتظار دارد که حضرتعالی به عنوان فردی خبیر که همواره بر اهمیت کتابخانه و کتابخوانی تاکید داشته­اید زمینه ای فراهم آورید تا این تصمیم مورد تجدید نظر قرار گیرد.

دکتر سعید رضائی شریف­آبادی

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: