کد خبر: 40153
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 شهریور 1398 - 09:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برپایی نمایشگاه «ابزار صحافی و جلدسازی» در کتابخانه و موزه ملی ملک

منبع : روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
نمایشگاه «ابزار صحافی و جلدسازی» از مجموعه مهدی عتیقی‌مقدم هم‌زمان با برگزاری نشست معرفی و بررسی هشتمین جلد مجموعه «شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی»، در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده است.
برپایی نمایشگاه «ابزار صحافی و جلدسازی» در کتابخانه و موزه ملی ملک

 به گزارش لیزنا، بیست قطعه ابزار صحافی و جلدسازی و بیش از شانزده جلد نفیس از مجموعه شخصی مهدی عتیقی‌مقدم در قالب نمایشگاهی، عصر شنبه نهم شهریور 1398 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک در آستانه دید دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی جای گرفت.

مهدی عتیقی‌مقدم شاگرد و فرزند زنده‌یاد استاد حسین عتیقی از خاندان مرحوم ملاحسین صحاف‌باشی آستان قدس رضوی و دارای گواهی‌نامه درجه یک هنری است.

او همچنین از استادان حوزه مرمت و باززنده‌سازی نسخه‌های خطی به شیوه سنتی به شمار می‌آید. پیشینه جلدهای این مجموعه به سده‌های چهارم تا چهاردهم هجری بازمی‌گردد. این جلدها با تکنیک‌های گوناگون همچون ضربی، لاکی و حل‌کاری پدید آمده‌اند.

نمایشگاه ابزار صحافی و جلدسازی تا دو هفته در سرسرای همکف کتابخانه و موزه ملی ملک از دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به ویژه علاقه‌مندان حوزه هنرهای سنتی و کتاب‌آرایی میزبانی می‌کند.

کتاب منتخب جلدهای نفیس، نگاشته مهدی صحراگرد که در این نشست معرفی و بررسی شد، به کوشش موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سال 1397 خورشیدی منتشر و در دهه کرامت سال 1398 خورشیدی در مرکز بین‌المللی چاپ و نشر آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شده است. 

حمزه میرعلی
|
Iran
|
1398/10/06 - 16:29
0
0
من صحاف نسخ خطی هستم .یزد کارگاه دارم. یه دستگاه مقوا بری خیلی عتیقه دارم .با استناد به پلاک روی دسگاه این دسگاه اولین دستگاه ساخته شده در اروپا در کارخانه پلیگراف هست .فقط برای موزه حاضرم بفروشمش. بیشتر از 2 تن وزن داره.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: