کد خبر: 43657
تاریخ انتشار: شنبه, 11 ارديبهشت 1400 - 14:17

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

یادداشت معاون شهردار تهران برای مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» منتشر شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
حامد مظاهریان، معاون شهردار تهران در یادداشتی درباره برگزاری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» این عرصه را بستری برای شناسایی و معرفی طراحان جوان و خلاق و خدمت‌رسانی فرهنگی به مردم عشایر کشور دانست.
یادداشت معاون شهردار تهران برای مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» منتشر شد

به گزارش لیزنا، حامد مظاهریان، دانشیار معماری دانشگاه تهران و معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تهران و از داوران مسابقه طراحی کتابخانه عشایری در این یادداشت آورده است:

برگزاری مسابقاتِ معماری و شهرسازی سبب می شود تا معماران و شهرسازان با آزادی عمل بیشتری ایده های خود را ارائه دهند تا طرحی کارآمدتر به کارفرما پیشنهاد شود و از سوی دیگر فرصتی است برای کارفرما تا ایده های متنوع تری را دریافت کند و این در حالی است که مسابقات بستری خواهد شد تا  آموزش  دانش آموختگان معماری پس از تحصیل در  دانشگاه نیز همچنان  تداوم داشته باشد. لذا گرفتن کار چون گذشته و خارج از روال مسابقات و  رویه های معمول،  بعضاً فساد انگیز است، کفایت نمی کند و معمار و شهرساز باید در رقابت و ارایه ایده موفقیت کسب کرده و در نتیجه افراد بایستی اطلاعات معماری خود را به روز نگه دارند و گاها در یک کار تیمی شرکت کنند و برای به ثمر رساندن یک ایده‌ی خلاق در تناسب با نیازهای کارفرما و احیاناً سلیقه‌ی داوران، وارد چالشی آموزنده شوند و بسیاری از طرح و معماری های شاخص در مقیاس ملی و بین المللی از طریق مسابقات معماری معرفی شده اند.

با توجه به ضرورت برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی تا کنون اقدامات مختلفی صورت پذیرفته که یکی از آن ها تشکیل دبیرخانه مسابقات معماری در سال های گذشته است که به خواست حرفه مندان و به خصوص معماران جوان کشور تشکیل شد تا گذشته مشکلاتی از قبیل عدم پرداخت جوایز، نامتناسب بودن جوایز با موضوع، مشخص نبودن داوران در فراخوان مسابقه، برخوردهای سلیقه‌ای مغایر با تعهدات اولیه در اعلام نتایج، ... وجود داشت .

اکنون برگزاری مسابقه "طراحی کتابخانه عشایری" نیز در راستای اهداف دبیرخانه مسابقات معماری است تا بتواند ضمن ارائه بهترین طرح و ایده به  کارفرمای مسابقه ، بستری برای شناسایی و معرفی جوانان به جامعه ایجادکند چراکه چه بسیاری از فرهیختگان امروزه معماری از بستر مسابقات به پا خواسته اند و به جهان معرفی شدند.

از سوی دیگر دسترس پذیر ‌کردن امکانات کتابخانه‌ای برای جوامع عشایری با شیوه‌ فصلی زیست، مبتنی بر کوچ در گستره‌ ایران زمین، اقدامی مهم در جهت تامین نیازهای فرهنگی بخشی از جامعه ایرانی بوده که البته دستیابی به این هدف نیازمند تجهیزات کتابخانه‌ای خاص با تناسب کامل با ماهیت کوچندگی عشایر است.

به این منظور مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» در پی بازتعریف کالبد کتابخانه‌های سیار با تمرکز بر پاسخ به نیاز کارکردی و فرهنگی جامعه عشایر و برنامه‌ها و خدمات ویژه‌ کتابخانه‌ای این جامعه است تا در کنار عملیات سنتی کتابخانه‌ای، انتظارات وسیع فرهنگی و کارکردی را نیز برای این عزیزان برآورده کند.                             

در کنار اقداماتی که تا کنون برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به عشایر کشور صورت گرفته، برگزاری این مسابقه ملی با پشتوانه مطالعات و پژوهش‌های علمی، اقدامی شایسته تقدیر است که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیگیری می‌شود و امید است نتایج این حرکت، به ارائه خدمات فرهنگی بهتر به جامعه عشایر کشور منجر شود.

امید است که این مسیر ادامه یابد

حامد مظاهریان

معاون شهردار تهران