کد خبر: 43815
تاریخ انتشار: شنبه, 08 خرداد 1400 - 10:58

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

بازدید مهدی رمضانی از محل احداث کتابخانه مرکزی رشت

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
​​​​​​​مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بازدید از کتابخانه مرکزی رشت، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه مهم در گیلان را نقطه عطف درخشانی در تحولات فرهنگی استان گیلان و منشأ اثرات مثبت برای این خطه دانست.
بازدید مهدی رمضانی از محل احداث کتابخانه مرکزی رشت

به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سه‌شنبه ۴ خرداد با همراهی پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛ اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها؛ هادی آشتیانی، مدیرکل فرهنگی نهاد؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌ها؛ یاسر تقوا، سرپرست معاونت اداری و مالی استان و جمعی از کارشناسان نهاد و اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با حضور در محل احداث کتابخانه مرکزی رشت از نزدیک در جریان روند پیشرفت و تکمیل این پروژه فرهنگی قرار گرفت.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این بازدید که به‌منظور بررسی آخرین وضعیت پیشرفت کتابخانه مرکزی رشت، برنامه‌ریزی تعریف و تبیین خدمات قابل ارائه این کتابخانه، بررسی روند تجهیز و آماده‌سازی بخش‌ها و ارزیابی استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های این کتابخانه انجام شد، با حضور در بخش‌های گوناگون این مجموعه در خصوص فعالیت‌ها و خدمات متنوع کتابخانه‌ای در هر بخش با مدیران کل و کارشناسان حوزه‌های مختلف به بحث و تبادل نظرپرداخت.

مهدی رمضانی پس از بازدید از کتابخانه مرکزی رشت در کارگروه پیگیری روند تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه فرهنگی با حضور از معاونین امور کتابخانه‌ها و همکاری‌ها، اداری و مالی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و مسئولین و کارشناسان نهاد و کتابخانه‌های عمومی گیلان شرکت کرد و به بیان نکاتی در خصوص اهمیت وجود این مجموعه فرهنگی در استان پرداخت.

تکمیل کتابخانه‌های مرکزی شجره طیبه و توشه‌ای برای آخرت دست‌اندرکاران آن است

رمضانی در این نشست با تشکر از اهتمام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و دست‌اندرکاران پیگیری تکمیل کتابخانه مرکزی رشت، به نتیجه رسیدن تلاش‌ها در این حوزه را مرهون حرکت جهادی با کمک و همکاری کارشناسان و مدیران در سطوح مختلف نهاد عنوان کرد.

وی حرکت در مسیر تکمیل کتابخانه‌های مرکزی در کشور توسط دست‌اندرکاران مجموعه نهاد را شجره طیبه‌ای دانست که به‌عنوان توشه‌ای برای آخرت یکایک افراد دخیل در این حرکت جهادی به یادگار خواهد ماند.

راهبردهای نهاد در توسعه و پیشرفت ساخت کتابخانه‌های مرکزی کشور

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بودجه‌ای اختصاصی برای امور عمرانی و ساخت‌وساز ندارد و در قانون نهاد نیز وظیفه‌ای برای ساخت کتابخانه بر نهاد تکلیف نشده است. لذا بودجه عمرانی مورد نیاز کتابخانه‌های مرکزی، از طریق اعتبارات فرهنگی استان‌ها و با تعامل و رایزنی مداوم و همه‌جانبه از طریق دستگاه‌های اجرایی استان اعم از استانداران، شهرداران، مسئولین و مقامات محلی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، خیرین ارجمند و با همت استان و دستگاه‌های اجرایی محلی تأمین می‌شود. بر این اساس، روند تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی از طریق تبیین جایگاه کتابخانه با نهادهای حقوقی و افراد حقیقی و متنفذ محلی دنبال می‌گردد.

رمضانی در ادامه و با تأکید بر اینکه علی‌رغم محدودیت‌های مالی و کمبود اعتبارات فعلی در کشور، روند ساخت کتابخانه‌های مرکزی در گیلان و چند استان کشور مسیر و آینده درخشانی دارد، بیان کرد: در این فرایند، سه راهبرد اساسی مدنظر نهاد قرارگرفته است. اول تکمیل  پروژه های نیمه تمام با قدمت زیاد همانند کتابخانه های مشهد و یزد، دوم فعال کردن پروژه هایی با درصد پیشرفت بالا همچون کتابخانه مرکزی قم، رشت،‌ ساری، اراک، خرم آباد، کرمانشاه،  بندرعباس و ... و سوم رفع موانع پروژه های در دست احداث مانند قزوین.

رفع موانع در مسیر تکمیل کتابخانه‌های مرکزی کشور

رمضانی در ادامه به موانع متعدد در مسیر اتمام مراحل احداث و تکمیل این کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: در ادامه روند تکمیل پروژه‌های فرهنگی مخصوصاً کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور، برخی اختلافات در حوزه تملک عرصه، بنا، موانع مالی و ایرادهای حقوقی وجود داشت که این موانع به فضل خدا و به پشتوانه ارتباطات دست‌اندرکاران مجموعه و خلوص نیتی که برای رضای خدا و مردم وجود داشت، مرتفع شد و الحمدلله امروز شاهد به ثمر نشستن این اقدام هستیم.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم تنظیم زمان‌بندی نهایی عملیات اتمام پروژه کتابخانه مرکزی رشت با مسئولین متولی امر در استان یادآور شد: پس از پایان این مرحله عملیات تجهیز با سرعت و دقت توسط مجموعه نهاد آغاز و این کتابخانه مهم آماده افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

تجربه موفق نهاد در به ثمر رساندن پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی

رمضانی همچنین با اشاره به تجربه موفق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بهره‌برداری از چندین کتابخانه مرکزی مهم در کشور، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز در حوزه‌های مختلف قابلیت‌ها و توانمندهای خود را عرضه کرده است و به بلوغ رسانده است. از جمله تعریف خدمات جدید، تولید و طراحی تجهیزات مدرن و نوین، طراحی و تولید محتوای راهبردی، تقویت و توسعه منابع و مجموعه‌سازی متناسب با نیازهای اعضا، طراحی و فضاسازی جذاب و کاربرپسند و منطبق با نیازهای کاربران مختلف، تعریف بخش‌های متنوع با کاربری‌های مختلف کتابخانه‌ای و تعامل با سایر دستگاه‌های فرهنگی و دولتی و آموزشی برای تعریف کاربرهای مختلف و موردنیاز مراجعان و اعضاء کتابخانه‌های مرکزی. سازگاری و تطابق با شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی، معماری بومی و محلی از جمله ویژگی‌ها و راهبردهای نهاد در این مسیر است که می‌تواند کارکردهای فرهنگی، هنری، آموزشی و دینی برای عموم مردم در سطح ایده‌آل ارائه دهد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شناخته‌شده‌ترین مجموعه فرهنگی در کشور

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تبیین عملکرد این نهاد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، زیرساختی، آموزشی و منابع انسانی، گفت: مجموعه نهاد کتابخانه‌ها امروز در عمل یکی از اثرگذارترین دستگاه‌های فرهنگی کشور شناخته‌شده است که در بحث محافل ادبی، برگزاری جشنواره‌های متعدد نظیر جشنواره کتاب‌خوانی رضوی و برنامه‌ها و پویش‌های مختلف فرهنگی موفق عمل کرده است.

رمضانی به تلاش دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای رفع مشکلات و راهبری این مجموعه از طریق رایزنی با نمایندگان مردم در مجلس و اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس و مقامات دولتی اشاره کرد و رفع موانع و مشکلات نهاد را نیازمند اصلاح قوانین دانست که مقدمات آن فراهم و روند اجرایی اش آغاز شده است.

کرمی: رفع بخشی از مشکلات فضای مطالعاتی با بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این نشست با قدردانی از توجه ویژه دبیر کل نهاد، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی و سایر معاونین، مدیران کل و مسئولین نهاد به مسائل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان خصوصاً تکمیل بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شمال کشور در گیلان، یکی از برکات ایجاد مجموعه نهاد را ایجاد فضاهای فرهنگی مناسب برای اقشار مختلف مردم دانست.

پریسا کرمی با بیان اینکه نگاه کارشناسانه به مسائل و روحیه جهادی و تیمی در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان عامل موفقیت در حوزه‌های مختلف بوده است، گفت: ایجاد اولین کتابخانه مدرسه در گیلان، ایجاد دو کتابخانه ویژه مادر و کودک در استان و همچنین تکمیل و افتتاح برخی از پروژه‌های عمرانی نظیر کتابخانه عمومی چوبر، واجارگاه و طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان که به سبب کمبود اعتبارات مالی مسکوت مانده بودند، بخشی از این موفقیت‌ها بوده که به لطف خداوند و همراهی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ثمر نشست.

کرمی همچنین در پایان کتابخانه مرکزی رشت را یک مجموعه کامل با امکانات ویژه دانست که با تکمیل و بهره‌برداری از آن بخش اعظمی از مشکلات در حوزه کمبود فضای مطالعه شهر رشت مرتفع خواهد شد.

گفتنی است، در پایان این نشست معاونین و کارشناسان و اعضای کارگروه تکمیل کتابخانه مرکزی رشت به بیان دیدگاه‌های کارشناسانه در خصوص این پروژه فرهنگی پرداختند.