کد خبر: 44107
تاریخ انتشار: شنبه, 02 مرداد 1400 - 07:13

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر:

شهرداری کاشمر پرداخت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها را به روزهای پایانی سال موکول نکند

منبع : لیزنا
اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی کاشمر در سال جاری با حضور حداکثری اعضا در فرمانداری کاشمر برگزار شد.
شهرداری کاشمر پرداخت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها را به روزهای پایانی سال موکول نکند

به گزارش لیزنا، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های کاشمر گفت: علیرغم اینکه کتابخانه‌های عمومی کاشمر همواره در سطح استان در شاخص‌های مختلف جزو بهترین و فعال‌ترین کتابخانه‌ها بودند اما شیوع ویروس کرونا، چالش‌های فراوانی را در مسیر فعالیت کتابخانه‌ها به وجود آورد.

محمد فیض عارفی ادامه داد: با وجود محدودیت‌های ناشی از شرایط کرونا اما با تلاش کتابداران و علاقمندان به حوزه کتاب در تلاش هستیم تا بار دیگر کتابخانه‌های عمومی کاشمر را به ریل نشاط و پویایی بازگردانیم که خوشبختانه در چند ماهه اخیر در این مسیر توفیقات متعددی کسب کردیم.

وی افزود: از سر گیری مجدد برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های کاشمر از جمله برنامه‌هایی مانند خوانش کتاب، شاهنامه‌خوانی، جلسات آموزش خانواده و تربیت فرزند، رونمایی و معرفی کتاب، برنامه‌های مناسبتی، مسابقات نقاشی و... در چند ماه اخیر در دستور کار اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر بوده و اجرایی شده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر همچنین با اشاره به سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمدهای شهرداری تصریح کرد: با اینکه شهرداری کاشمر معمولاً همکاری خوبی در پرداخت سهم کتابخانه‌ها دارند اما مبلغ پرداختی به کتابخانه‌های کاشمر توسط شهرداری در سال ۹۹ هیچ افزایشی نسبت به سال ۹۸ نداشته است به این صورت که در سال ۹۹ نیز مانند سال ۹۸ مبلغ ۸۰ میلیون تومان توسط شهرداری به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی کاشمر واریز شده و این در حالی است که به دلیل شرایط کرونا، درآمدهای کتابخانه‌های عمومی کاهش و هزینه‌های آن‌ها افزایش داشته است.

فیض عارفی تصریح کرد: از شهرداری کاشمر انتظار داریم در سال جاری علاوه بر پرداخت سهم کامل کتابخانه‌های عمومی، در مورد زمانبندی این پرداخت‌ها نیز به گونه‌ای عمل شود که امکان برنامه‌ریزی برای هزینه‌کرد کتابخانه‌ها وجود داشته باشد و مانند سال گذشته پرداخت سهم نیم‌درصد به روزهای پایانی سال موکول نشود چرا که سال گذشته در شش ماهه نخست سال هیچ مبلغی واریز نشده و اولین واریزی در آبان ماه صورت گرفته و مبلغ ۶۵ میلیون تومان هم فقط در هفته پایانی سال واریز شده است که این نحوه‌ی پرداخت، ما را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

احمدزاده معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کاشمر نیز در این جلسه از اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی کاشمر خواست تا همکاری لازم را با اداره کتابخانه‌ها در جهت رشد و ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی داشته باشند.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای مشترک از کتابخانه‌های عمومی و شهرداری کاشمر تشکیل و میزان واقعی سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها را در سال ۹۹ محاسبه کنند.

شایان ذکر است تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر، تعیین زمان‌بندی مناسب برای پرداخت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی توسط شهرداری و برنامه‌ریزی و تقسیم کار در بین ادارات فرهنگی در راستای برگزاری بهتر جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله مصوبات این جلسه بود.