کد خبر: 45764
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 ارديبهشت 1401 - 20:03

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد در دیدار با جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی؛

تلاش برای ترمیم حقوق کتابداران

منبع : لیزنا
مهدی رمضانی در حاشیه برگزاری «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» با جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس و سایر کتابداران شرکت‌کننده در این همایش، دیدار و گفت‌وگو کرد.
تلاش برای ترمیم حقوق کتابداران

به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که به منظور حضور در «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» به استان فارس سفر کرده بود، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه طی نشستی با حضور سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمد احمدوند، معاون اداری و مالی و جمعی از مدیران‌کل نهاد، با جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس و سایر کتابدارانی که برای شرکت در این همایش در شیراز حضور داشتند، دیدار کرد که طی آن کتابداران حاضر به بیان مهمترین مسائل و چالش‌های پیش روی فعالیت خود پرداختند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: معتقدم بهترین جلسات ما دیدار با دوستان و همکاران زحمتکشی است که در بدنه نهاد مشغول به فعالیت هستند و شنیدن صحبت‌ها و نظرات کتابداران به منظور بهره گرفتن در حوزه اجرا از مهمترین وظیفه‌ای است که از سوی مسئولان نهاد باید انجام شود.

رمضانی درباره مسائل مطرح شده از سوی کتابداران در بحث معیشتی، گفت: کشور و به تبع آن دستگاه‌های مختلف در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و می‌دانیم که حقوق‌های فعلی تکافوی اداره زندگی را نمی‌کند و شرایط معیشتی به سختی پیش می‌رود. نهاد برای پیگیری این موضوع در چارچوب قانون و مصوبات، به وظایف خود عمل کرده است لکن در حال پیگیری در سطوح عالی هستیم تا با تأمین منابع علاوه بر افزایش مصوب سال جاری در حقوق و دستمزد، ترمیم جدی‌تری در حقوق همکاران داشته باشیم. اما در کنار این موضوع برخی مباحث درباره تغییر ساختار نهاد، دولتی شدن نهاد و یا تبدیل به سازمان مطرح می‌شود که باید ببینیم هر یک از این اتفاقات چه کمکی به ما می‌کند و چه اتفاقی را رقم می‌زند.

وی در این باره توضیح داد: همکاران باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند که دولتی شدن نهاد و قرار گرفتن زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه آورده‌ای خواهد داشت و چه اشکالاتی را رقم می‌زند.

رمضانی تصریح کرد: در موضوع ترمیم حقوق و مسائل اقتصادی مجدانه در حال پیگیری هستیم، البته در این مسیر موانعی وجود دارد، اما پیگیری‌ها در سطح عالی در دولت در حال انجام است. باید از مسیر قانون و در سطوح عالیه کار انجام شود. بنده خودم را موظف می‌دانم که این موضوع را پیگیری کنم تا منافع همکارانم تأمین شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره بحث تبدیل وضعیت کتابداران نیز گفت: بر اساس اعلام و ابلاغ دیوان عدالت اداری معیار تبدیل وضعیت کارکنان برگزاری آزمون در نظر گرفته شده است. سابقا دو معیار تشخیص دبیرکل و برگزاری آزمون برای تبدیل وضعیت مطرح بوده که با ابلاغ جدید معیار تشخیص دبیرکل حذف و برگزاری آزمون تنها معیار این موضوع در نظر گرفته شده است. ما حتی در افزایش تعداد نیروهای انسانی نیز با محدودیت مواجه هستیم. این در حالی است که ما بر اساس وظیفه ذاتی خود در حال توسعه کتابخانه‌ها هستیم و هر کتابخانه‌ای که به جمع کتابخانه‌های عمومی افزوده می‌شود نیازمند نیروی جدید است.

وی درباره موضوعات مطرح شده در این جلسه درباره منابع کتابخانه‌ها گفت: با اعتبار خوبی که برای این موضوع در نظر گرفته شد، حجم قابل قبولی از منابع خریداری شده که به زودی به کتابخانه‌ها تزریق می‌شود.

رمضانی درباره درخواست‌های مطرح شده درباره آموزش کتابداران نیز گفت: من کاملاً به موضوع آموزش کتابداران معتقد هستم و معتقدم آموزش برای کتابداران مانند هوا برای تنفس کردن لازم است. تا کنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که در ادامه برای گسترش این آموزش‌ها اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره اظهارات یکی از کارکنان نهاد در این نشست مبنی بر لزوم اصلاح تصور مسئولان استانی درباره کتابخانه‌های عمومی گفت: این موضوع یک عظم همگانی به خصوص در خود استان‌ها و شهرستان‌ها را می‌طلبد. اقدامات لازم مبنی بر تغییر رویکرد در رأس نهاد صورت گرفته و مدیران‌کل، رؤسای ادارات و به خصوص کتابداران در این زمینه نقش مهمی دارند.

وی همچنین درباره برخی انتقادات نسبت به رعایت نشدن دستورالعمل‌ها در برخی شهرها گفت: اگر کسی در استان‌ها و شهرستان‌ها، بخش‌نامه‌ها و قوانین نهاد را قبول ندارد یک اشتباه بزرگ است. در تلاش هستیم سیستم نظارتی را به قدری هوشمند کنیم که اشتباهات و تخلفات را به حداقل برسانیم و حمایت‌ها را به حداکثر.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این نشست به بیان نکاتی درباره لحاظ کردن سابقه ارشادی کتابداران و کارکنان نهاد، اصلاح ساختار نهاد و تصحیح جایگاه کتابداران روستایی، شناور کردن ساعات کاری در مناطق مختلف، خیرین، کمبود فضای کتابخانه‌ای، بازنشستگی و توجه به نیروهای نهادی در انتصابات پرداخت.

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در این نشست طی سخنانی گفت: خوشبختانه حجم قابل توجهی از کتاب خریداری شده و شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی استان فارس هم عرض کردم که برای استان فارس هم به شکل معمول از این خرید عظیم ارسال خواهد شد و هم بر اساس قولی که مجری برنامه از من گرفت، منابع بیشتری به کتابخانه‌های شهر شیراز اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: بنا شد که اگر طبق بررسی‌های مدیرکل استان و کارشناس منابع کتاب‌های حافظشناسی و سعدی‌شناسی در شیراز با محدودیت در تعداد مواجه باشند، کمتر از یک ماه اقدامات لازم جهت تأمین این منابع صورت گیرد.

میرعبداللهی با تأکید بر لزوم توجه به کیفیت در بحث آموزش کتابداران گفت: ما نهایت تلاش خود را برای ارائه آموزش باکیفیت به‌کار بسته‌ایم و با دعوت از بهترین استادان و تدوین سرفصل‌های آموزشی مبتنی بر نیازهای واقعی کتابداران، کاربران و کتابخانه‌ها گام‌های مؤثری در این حوزه برداشته‌ایم.

محمد احمدوند نیز در ادامه این نشست پاسخگوی سؤالات کتابداران حاضر در خصوص بازنشستگی کتابداران، تبدیل وضعیت‌ها و... بود.