کد خبر: 46391
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 شهریور 1401 - 14:32

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

مجمع عمومی سالیانه انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

منبع : لیزنا
مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست مجمع عمومی سالیانه انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، این انجمن را واسط میان حوزه اجرا و دانشگاه دانست.
مجمع عمومی سالیانه انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست مجمع عمومی سالیانه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی کشور ۱۹ شهریورماه به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، با سخنرانی مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ ذبیح الله عباسپور، نماینده کمیسیون انجمن های علمی ایران، رحمت الله فتاحی، عضو هیات موسس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی کشور؛ منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی کشور و فرزانه پارسا، بازرس انجمن و حضور اعضای این انجمن به صورت مجازی برگزار شد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ رحمت الله فتاحی، عضو هیئت مؤسس؛ منصور کوهی رستمی، رئیس و دیگر اعضای این انجمن در این نشست حضور داشتند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که به استان های مرزی برای بازدید از موکب‌های فرهنگی سفر کرده بود، با حضور مجازی در این نشست ضمن تسلیت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، گفت: بنده هیچ سالی توفیق بازدید از تمامی مرزها را نداشتم و شما را در این موج عظیم و عجیب حضور مردم در مراسم اربعین شریک می‌کنم؛ نهاد و همکاران کتابداران ما با دل و جان در این موکب‌ها حاضرند و خدمت می‌کنند که بسیار ارزشمند و امیدوارکننده است؛ ان‌شاءالله برکات این حضور و اقدامات در آینده به مجموعه کتابخانه‌های عمومی برسد.

وی ادامه داد: انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، در نگاه ما ظرفیت عظیم، خاص و ارزشمندی است؛ انجمنی که از یک سو از ظرفیت علمی و دانشگاهی با پشتوانه اساتید و از سوی دیگر از یک مجمع عمومی شامل کتابداران کتابخانه‌های عمومی، بهره‌مند است. اهداف انجمن از نظر ما اهدافی والا و مسیری که در پیش گرفته، اثرگذار است و می‌تواند کمک حال ما در برنامه‌ریزی‌ها و کارسازی‌های آینده کتابخانه‌های عمومی باشد. از این حیث ما همیشه در کنار انجمن بوده‌ایم، به آن احساس تعلق می‌کنیم و ان‌شاءالله همکاری‌ها و همراهی‌ها ادامه خواهد داشت.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: تلاش بنده همواره این است که با اساتید و صاحب‌نظران حوزه کتابخانه‌های عمومی و فعالان حوزه نشر علم، تعامل داشته باشیم، صحبت های یکدیگر را بشنویم تا بتوانیم از ظرفیت طرفین به خوبی بهره‌مند شویم. ما انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران را واسط میان حوزه اجرا و دانشگاه می‌دانیم و امیدواریم انجمن بتواند به نقشی که برایش تعریف شده به خوبی عمل کند.

وی در پایان ضمن تقدیر از مسئولان انجمن و هم‌افزایی این مجموعه با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: امیدوارم نتیجه این جلسه و مجموعه اقدامات و اتفاقات این انجمن در کتابخانه‌های عمومی دیده شود.

 

روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با عنوان اینکه مجمع عمومی سالیانه به عنوان یکی از ارکان انجمن های علمی در نظر گرفته شده است، گفت: مجمع عمومی طبق اساسنامه انجمن علمی ارتقا گردهمایی اعضای پیوسته است که مجمع عادی هرسال یکبار برگزار می شود.

منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی کشور در این نشست عنوان کرد: در دوره جدید مدیریتی انجمن، با هماهنگی و ارتباط گرفتن با نهادهای دیگر از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی توانستیم برنامه‌های خوبی را برگزار کنیم هدف انجمن گسترش و پیش برد دانش تخصصی و در حوزه کتابخانه های عمومی و بهبود بخشیدن به آموزش در حوزه کتابخانه های عمومی است. در طول یکسال گذشته تلاش کردیم در این راستا برنامه‌های را انجام بدهیم و امیدواریم اثرگذاری خود را داشته باشد در ادامه گزارشی از فعالیت هایی که در یک سال گذشته توسط انجمن صورت گرفته بود ارائه شد.

وی گفت: شش کارگروه در محورهای مختلف در انجمن تشکیل شد که با همکاری دانشجویان و کارکنان علاقه مند در پیشبرد اهداف انجمن ما را همراهی می کنند.

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی کشور به برنامه های برگزار شده اشاره کرد و گفت: مجموعه وبینارهای ملی و فراملی را با موضوع مدیریت کتابخانه‌ها با حضور شخصیت‌های برجسته از کشورهای مختلف برگزار شده است. همچنین  ده پیش نشست از جمله برنامه های همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی برگزار شد که بازخورد بسیار خوبی داشت. همچنین جایزه خدمات برون کتابخانه با حضور بیش از ۱۰۰ نفر برگزار شد و مسابقه طراحی خدمات بیش از ۱۰۰ ایده پرداز در آن مشاهده مشارکت کردند.

وی گفت: در حوزه رویدادها ما از پیشکسوتان علم اطلاعات و دانش‌شناسی تقدیر کردیم به طورکلی در یک سال گذشته ۲۳ نشست و وبینار ملی و بین المللی برگزار شد حوزه آموزش نیز شش کارگاه خوب و موثر با حضور کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه برای سال جاری برنامه ریزی گسترده ای صورت گرفته است،تصریح  کرد: در حوزه انتشارات هم طرح پژوهشی مشارکت خواهیم داشت. همچنین سند چشم انداز انجمن تدوین شده و امروز ارائه خواهد شد.

ذبیح الله عباسپور نماینده انجمن کمیسیون های علمی ایران و عضو گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست عنوان کرد: تشکر می کنم بابت این نشست که به همت انجمن علمی ارتقا برگزار شده است. انجمن ها آب شخور های ناب علمی هستند.

وی افزود: انجمن ها میتوانند ظرفیت های خوب علمی را برای پژوهشگران و دانشجویان فراهم کنند و و مکان امن برای تولید علمی و تشویق پژوهش گران باشند.

رحمت الله فتاحی استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی ضمن اشاره به اهمیت کتابداران در جامعه عنوان کرد: کتابداران با وجود مشکلاتی که دارند در صف جلویی خدمت و خدمت‌رسانی به مردم هستند.

این استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی به دغدغه بزرگ خود اشاره کرد و گفت: دغدغه بزرگ من به عنوان یک مساله بزرگ و حرفه‌ای این است که چرا به شکل جمعی موفق نیستیم؟ هر کدام از ما قطعه ای از یک پازل هستیم. به دلایل مختلف هر کسی به دنبال منافع شخصی خود است و از دیگران خبری ندارد.

وی ادامه داد: با وجود داشتن استعدادهای مختلف هم چنان در کار گروهی موفق نیستیم. ریشه این مشکل در جهان بینی ما است. خودخواهی، خودبزرگ بینی و اینکه اگر در  کنار هم نباشیم و هماهنگ نباشیم نمی توانیم هویت داشته باشیم.

عضو هیات موسس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: هم‌افزایی بیشتر یعنی قدرت بیشتر و تاثیرگذاری ژرف‌تر که اگر این اتفاق بیفتد بر رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای تاثیر شگرف و چشم‌گیری خواهدداشت.

فرزانه پارسا، بازرس این انجمن نیز گزارشی از بازرسی انجمن ارائه کرد. همچنین برنامه راهبردی پنج ساله انجمن علمی ارتقای کتابخانه ها نیز توسط داوود حاصلی، استادیار گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی  ارائه شد. این سند شامل وظایف و فعالیتهای انجمن، اهداف کلان انجمن، افزایش توانمندی های انجمن، افزایش مدیریت علمی انجمن وایفای نقش مرجعیت قوی در کتابخانه های عمومی، توسعه روابط بین الملل بود.