کد خبر: 42850
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آذر 1399 - 11:31

داخلی

»

گزارش

نهاد کتابخانه های عمومی واقعیتی تصورپذیر، علمی و ملموس است

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
دبیر علمی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی: نهاد دارای کارکرد اجتماعی ویژه ای است که به نحوی مستقل از اراده اجتماعی به حیات خود ادامه داده و واقعیتی تصورپذیر، علمی و ملموس است که با مقاومت کتابداران دانشگاهی در ایران مواجه شده است.
نهاد کتابخانه های عمومی واقعیتی تصورپذیر، علمی و ملموس است

به گزارش لیزنا، دکتر احمد شعبانی، در آیین افتتاح همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی کشور به میزبانی خوزستان، اظهار داشت: وقتی سخن از هنر پژوهش و جنبه های کارکرد اجتماعی به میان می آید، در مفهوم علمی آن نهاد جلوه گر می شود که به معنای نظامی است از روابطی ساخته و پرداخته و پایدار با هدفی مشخص که کنش آن از شخصیت افرادی که عهده دار آن بوده، می گذرد و به افراد دیگر منتقل می شود و در طول زمان استمرار و تداوم دارد.

وی افزود: نهاد پویش و پدیده ای بس پیچیده است که  از جریان های آمیخته و  ترکیبی در طول مدت زمانی مداوم ظاهر شده و چارچوب آن به معنایی سخت قابل تصور است که خود را کم و بیش به فرد تحمیل می کند.

دبیر علمی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی یادآور شد: در متون کلاسیک جامعه شناسی به مطلبی اشاره شده که دور از عنوان این همایش نیست و باید به آن بیش از گذشته پرداخت.

وی ادامه داد: نهاد دارای کارکرد اجتماعی ویژه ای است که به نحوی مستقل از اراده اجتماعی به حیات خود ادامه داده و واقعیتی تصورپذیر، علمی و ملموس است که با مقاومت کتابداران دانشگاهی در ایران مواجه شده است. هر یک از آن ها  قصد دارند صفات اجباری نهاد را با تجلی پژوهش های خود به چالش کشیده و تغییر و دگرگونی را با نقایص مکشوف خویش رفع کند.

شعبانی افزود: این همایش بهره مند از کمیته علمی مبتنی بر سه نفر از اساتید گروه کتابداری و اطلاع رسانی بود که پس از مداقه در محورهای هشت گانه همایش، ۸۴ مقاله را در دو مرحله زمانی  زمستان ۱۳۹۸ و پاییز ۱۳۹۹بررسی کردند. گزینش داوران حوزه کتابداری از اقصی نقاط کشور و وسواس موضوعی به انتخاب مقالاتی انجامید که زحمات آن بر دوش دبیرخانه اجرایی همایش بود.

دبیر علمی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی افزود: گزینش مقالات نه به خاطر امتیازات کسب شده بلکه مطالعه و اصلاحات مورد درخواست انجام و در این طیف ۱۰ مقاله شفاهی، ۳ مقاله چاپی و ۱۶ مقاله به صورت پوستر پذیرش شد.

شعبانی گفت: در کنار مقالات مذکور که بخش عمده آن به کتابداران عمومی سراسر کشور مثل امیدیه، بروجن، بومهن، پردیس شهر، خرم آباد و فولاد شهر و کرمان تعلق دارد، شمار مختصری از مقالات اعضای هیأت علمی از دانشگاه های اصفهان، اهواز، بیرجند و تهران ارائه می شود.

وی ادامه داد: تدوین مجموعه مقالات مبتنی بر ویراستاری فنی و ادبی مقالات شفاهی و چاپی انجام شده و چنانچه چکیده پوسترها همسان سازی شود به ناشر سپرده می شود.