کد خبر: 43711
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 ارديبهشت 1400 - 13:11

داخلی

»

گزارش

چهارمین پیش نشست کنفرانس بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال برگزار شد

منبع : لیزنا
چهارمین پیش نشست همایش بین‌المللی مدیریت محتوای دیجیتال با موضوع اصلی «کاربست هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در مدیریت محتوای دیجیتال» برگزار شد.
چهارمین پیش نشست کنفرانس بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال برگزار شد

به گزارش لیزنا،  چهارمین پیش نشست همایش بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال با موضوع اصلی »کاربست هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در مدیریت محتوای دیجیتال» با سخنرانی دکتر طاهره صاحب، عضو هیأت علمی مرکز مطالعات مدیریت دانشگاه تربیت مدرس با موضوع « اخلاق هوش مصنوعی: تحلیل کتابسنجی»، مهندس محمد کدخدا  مدرس دانشگاه و پژوهشگر سیستمهای دانشی و هوشمند با موضوع «مدیریت محتوای سازمانی: چشم انداز مدیریت دانش» و مهندس منپریت بودراجا مهندس دیتا، موسسه ملی فناوری هند با موضوع «پردازش زبان طبیعی: چگونه مدیریت محتوای دیجیتال را ارتقا می‌بخشد؟» در روز پنج شنبه مورخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۳ با حضور ۶۵ نفر از علاقه‌مندان برگزار شد.

این نشست با ارائه سخنانی از منپریت بودراجا ، مهندس دیتا، از موسسه ملی فناوری هند با موضوع «پردازش زبان طبیعی: چگونه مدیریت محتوای دیجیتال را ارتقا می‌بخشد؟» آغاز شد.

وی  ضمن اشاره به اهمیت پردازش زبان طبیعی در عصر تحول دیجیتال، افزود: در عصر تحول دیجیتال و با ورود به دنیای فناوریهای متنوع تصورات خودمان را نباید محدود نکنیم و در کار خود باید خلاقانه رفتار کنیم زیرا خلاقیت  رمز و موفقیت افراد در عصر جدید است. هم اکنون تمرکز اصلی حوزه فناوری مربوط به به اپلیکیشن ها هست که باید بسیار خلاقانه و کاربر مدار باشند.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد پردازش زبان طبیعی و کاربردهای آن از جمله؛ نتایج جستجو شده در گوگل، روند تولید یک محصول خوب و با کیفیت از تولید تا مصرف، تولید و بازاریابی محتوا، پرسشنامه‌ها و محتوا و اخبار و پیام‌های جعلی به سخنان خود پایان داد.
در بخش دوم پیش نشست  دکتر طاهره صاحب، عضو هیأت علمی مرکز مطالعات مدیریت دانشگاه تربیت مدرس با موضوع " اخلاق هوش مصنوعی: تحلیل کتابسنجی" به ارائه سخنرانی پرداخت.

دکتر طاهره صاحب، در مورد پژوهش کتابسنجی خود در خصوص اخلاق هوش مصنوعی به تفضیل گزارشی توصیفی- تحلیلی. پرداخت. وی با اشاره به  افزایش تحقیق روی هوش مصنوعی اخلاق‌مدار افزود: رتبه کشور ایران در مقالات حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۰۴ بالا بوده  ولی متأسفانه ادامه پیدا نکرده است. درسطح جهانی از سال ۲۰۱۹ روند تولید مقالات در حوزه اخلاقیات هوش مصنوعی افزایش یافته است، به طوری‌که دپارتما‌هایی مثل ماکروسافت، سامسونگ، اینتل، گوگل و فیسبوک واحدی تحت عنوان اخلاقیات هوش مصنوع یراه اندازه کرده اند که به صورت تخصصی به بحث حوزه الگوریتم های جلوگیری از تبعیض کار می‌کنند.

 دکتر صاحب در پاسخ به سوال دکتر محمد حسن زاده در خصوص زمینه های پژوهشی تدریس  واحد درسی اخلاقیات هوش مصنوعی که در دانشگاه های آمریکا  تدریس می‌شود گفت: این واحدهای درسی برای سه گروه ارائه شده است:
۱- دانشجویان مهندسی کامپیوتر
۲- دانشجویان رشته علوم اجتماعی و مدیریت
۳- دانشجویان رشته حقوق
این بحث با پرسش و پاسخ هایی از سوی علاقه مندان حوزه علم سنجی و هوش مصنوعی همراه بود.
سپس در بخش سوم پیش نشست مهندس محمد کدخدا مدرس دانشگاه و پژوهشگر سیستم‌های دانشی و هوشمند با موضوع "مدیریت محتوای سازمانی: چشم انداز مدیریت دانش" به ارائه سخنرانی پرداخت.

از نظر وی و طبق شواهد موجود انقلاب محتوا با جمله بیل گیتس از ۲۵ سال قبل شروع شده و محتوا را در چهره فناوری‌ها قرار داده است.  شاید هیچ کس آن زمان فکر نمی‌کرد که محتوا امروزه دارای چنین پیچیدگی‌هایی باشد که خیلی از ابعاد آن شناخته شده نباشد. تولید محتوا در جامعه و اثرگذاری آن در سازمانها قابل توجه است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: دو بخش در سازمان‌ها متولی محتوا هستند، بخش اول، دپارتمان‌های آموزش و بخش دوم فرهنگ سازمانی. در بخش اول به هر حال محتوا در همه جزئیات دخالت محوری ندارد. اما امروزه در ساختارهای سازمانی نیازمند این هستیم که پارادایم‌های فرهنگ سازمانی را تثبیت کنیم و آنها را به عنوان یک مفهوم مشترک در حوزه سازمانی تعریف کنیم. بخش‌های اداری نیاز دارند که در ارتباط با حوزه محتوا فرآیندهایی را داشته باشند. بخش دومی که در همه سازمان‌ها و مجموعه‌ها و هلدینگ‌ها وجود دارد این است که ارائه خدمات و سرویس آنها نیازمند این است که از تسهیل‌گری محتوا و از فرهنگ‌سازی مربوط به آن خدمات استفاده کنند.

وی گفت: در حوزه مدیریت دانش، بسته به فرآیندها و استراتژی های کلان سازمانی ممکن است مدیریت دانش هم جنبه های خاص خود را پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت افزایش رسانایی اطلاعات افزود: در این مورد نیاز داریم که رسانایی دانش به حد ممکن برسد که در این جنبه رسانایی می‌توانیم وقتی دانش را در قالب‌های محتوایی قرار دهیم این رسانایی اطلاعات را افزایش بدهیم.

وی در خصوص قالب‌ها یا فرم‌های محتوا به مباحثی مانند "آشکار سازی دانش، انجمن دانش، ایجاد و جذب و بکارگیری دانش، چارت سازمانی، دیوار دانش، درخت دانش، نقشه دانش و کتابخانه دانش، ویکی‌ها، حوزه درس‌آموخته‌ها، حوزه تجربیات، انجمن‌ها، پروژه‌ها، پورتال مدیریت دانش و حوزه اطلاعات و دانش اشاره کرد.

این پیش نشست با سوال و جواب علاقه مندان، دانشجویان و متخصصانی از حوزه مدیریت محتوای دیجیتالی در ساعت ۱۳:۳۰ به کار خود پایان داد. گفتنی است شرح کامل این پیش نشست ها در مجموعه کتاب مشروح همایش به چاپ خواهد رسید.
 
گزارش:  سعید ملک محمدی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسئول انتشارات معاونت پژوهش و فناوری موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان