کد خبر: 44099
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 تیر 1400 - 11:32

داخلی

»

گزارش

به مناسبت روز قلم؛

هفتمین برنامه «از تبار قلم» به میزبانی کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
هفتمین ویژه‌برنامه «از تبار قلم»  با تجلیل از حسین مسرت، محقق، نویسنده و تاریخ‌پژوه یزدی به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد.
هفتمین برنامه «از تبار قلم» به میزبانی کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد

به گزارش لیزنا، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «از تبار قلم» صبح یکشنبه 27 تیرماه به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد و با حضور مجازی نویسندگان، کتابداران، اعضای کتابخانه و اهالی کتاب و قلم از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد، در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

در این نشست از تلاش‌های علمی و پژوهشی حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر برجسته یزدی به دلیل خلق آثار ارزشمندی در حوزه یزدشناسی و تاریخ یزد به ویژه کتاب «یزد؛ یادگار تاریخ» تقدیر شد.

ضرورت ثبت مکتوب آثار محافل ادبی کتابخانه‌های کشور

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان میهمان ویژه این مراسم با گرامیداشت روز قلم، تصریح کرد: مفتخریم در هفتمین ویژه‌برنامه «از تبار قلم» که به میزبانی استان یزد برگزار می‌شود، از چهار نویسنده ارزشمند استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تقدیر کنیم و خدمات ادبی و پژوهشی این عزیزان را ارج نهیم.

وی با اشاره به تجربه شکل‌گیری موفق انجمن‌های ادبی در استان یزد به خصوص در کتابخانه وزیری، گفت: انجمن ادبی کتابخانه وزیری یزد از ریشه‌دارترین محافل ادبی استان و کشور است که در ادوار مختلف، اثرات فرهنگی و ادبی ماندگاری به جای گذاشته است.

متولیان با تأکید بر لزوم ثبت آثار ادبی تولید شده در محافل ادبی در قالب آثار مکتوب، تصریح کرد: درخواستی که از عزیزان عضو و دست‌اندکار محافل ادبی داریم این است که به سمت تولید اثر مکتوب حرکت کنند، این امر به مانا شدن محافل و آثار فرهنگی ادبی آنان کمک می‌کند.

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری برنامه‌های فرهنگی نظیر «از تبار قلم» گفت: امیدواریم برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث انس بیشتر مردم با کتاب و کتابخانه‌ها و شناخت هرچه بیشتر اقشار مختلف از اهالی قلم شود.

نشست‌هایی چون «از تبار قلم» نسل جدید را به ثمربخشی تلاش‌هایشان امیدوار می‌کند

در بخش دیگری از این مراسم، حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر برجسته یزدی به ایراد سخن پرداخت.

وی با قدردانی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دلیل برگزاری آیین‌هایی همچون ویژه‌برنامه «از تبار قلم» گفت: پاسداشت کسانی که در حوزه علم، فرهنگ، و ادب ایران کار کرده‌اند، این باور را به نسل جدید می‌دهد که کوشش‌های آنان به بار خواهد نشست و در صورت استمرار تلاش، در یک‌جایی دیده می‌شوند. جامعه، چشمان بیداری دارد و این چشمان بیدار، کوشش‌های بسیار در حوزه‌های مختلف دانش و آگاهی را رصد می‌کند.

کتابخانه مرکزی یزد سبب آبروی استان شده است

مسرت وضعیت کتاب و کتابخوانی را طی سال‌های اخیر در استان یزد مطلوب ارزیابی کرد و گفت: جا دارد از مدیریت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور و همکاران ایشان در استان یزد قدردانی کنم، به خصوص در بحث تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی که باعث آبروی استان یزد شده است و نویدبخش پیوند هرچه بیشتر اهالی علم و تحقیق با کتابخانه‌‌هایی است که امکانات مدرن و ارزشمندی را در خود جای داده‌اند.

وی افزود: راه‌اندازی چنین مرکزی باعث شده است بسیاری از اهالی قلم و نویسندگان به اهدای آثار خود به کتابخانه ترغیب و سبب غنای بیشتر منابع کتابخانه‌ها شوند.

مسرت تصریح کرد: بنده از دوران کودکی و نوجوانی به نوشتن متون ادبی علاقه وافری داشتم که این علاقه بعدها در دوران جوانی بنده را به عرصه روزنامه‌نگاری و نگارش مقاله کشاند و این امر سرآغازی شد تا نوشتن را به صورت حرفه‌ای پی بگیرم.

وی به سابقه آشنایی خود با مرحوم مهدی آذریزدی اشاره کرد و گفت: بنده برای نخستین بار در سال 73 ایشان را از نزدیک زیارت کردم و وقتی خود را معرفی کردم باعث تعجب ایشان شد، چراکه آن مرحوم تصور می‌کرد بنده بیش از آنچه در نوشته‌هایم به نظر می‌آید، سن داشته باشم. پس از آن دیدار و با بازگشت ایشان به زادگاهش یزد، ارتباط و دوستی بنده با مرحوم آذریزدی تا زمان فوت ایشان دوام و استمرار داشت.

این نویسنده و یزدپژوه همچنین به تألیفات متعدد خود اشاره کرد و گفت: تاکنون 75 اثر علمی، ادبی و پژوهشی از بنده به چاپ رسیده است و تا پایان سال جاری نیز 5 اثر دیگر چاپ خواهد شد که شامل جلد سوم کتاب «یزد، یادگار تاریخ»، «پیوسته در تکاپو»، «سفرنامه تاجیکستان»، «تحفه فاتحیه» و «در بوته نقد» است.

مسرت در بخش پایانی سخنان خود خواستار نگاه جامع مسئولان فرهنگی کشور به حوزه کتاب و کتابخوانی شد و تصریح کرد: با توجه به گران‌ شدن کتاب در سال‌های اخیر و اهمیت توسعه و غنای مخازن کتابخانه‌های عمومی، لازم است به شکلی برنامه‌ریزی شود که بودجه خرید کتاب برای کتابخانه‌ها موردتوجه ویژه قرار گیرد، چراکه باوجود توسعه فناوری‌های نوین و رشد فضای مجازی، کتاب جایگاه خود را از دست نداده و در کانون توجه عالمان، اهالی فرهنگ و کتابخوانان است.

جهانی است بنشسته در گوشه‌ای!

در ابتدای این ویژه‌برنامه، رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابابخانه‌های عمومی استان یزد با قدردانی از حضور کتابخوانان، کتابداران، اعضای کتابخانه‌ها و اهالی فرهنگ و قلم در هفتمین برنامه ملی «از تبار قلم» بیان داشت: بنده از سال 74 افتخار آشنایی با استاد حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر برجسته استان را در جریان اجرای نمایشنامه «قند و عسل» اثر مرحوم آذریزدی داشته‌ام و در طول این سال‌ها، خاطرات بسیاری از مصاحبت و همنشینی با این استاد فرزانه دارم.

وی افزود: یکی از خاطرات شیرینی که آقای مسرت در این سال‌ها برای بنده رقم زدند، این بود که در سال 75 زمینه دیدار و آشنایی بنده را با استاد مهدی‌آذریزدی فراهم کردند و توفیقی شد به همراه ایشان به دیدار پیر نیک‌اندیش قصه‌های کودک و نوجوان کشور و خالق مجموعه داستان‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برویم.

دوست فاطمی‌ها تصریح کرد: کمتر یزدی هست که استاد مسرت را نشناسد و کمتر کسی در سایر نقاط کشور وجود دارد که بخواهد در خصوص یزد و یزدی‌ها اطلاعاتی کسب کند و اسم حسین مسرت را نشنیده باشد و به قول مرحوم ایرج افشار، آقای مسرت «جهانی است بنشسته در گوشه‌ای».

عالیه مهرابی، شاعر برجسته استان و کشور و دبیر محفل ادبی «شفق» اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این برنامه غزلی را به پیشگاه حضرت امیرالمؤمنین، علی(ع) تقدیم کرد.

در پایان بخش نخست هفتمین ویژه‌برنامه «از تبار قلم»، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لوح سپاس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر مطرح یزدی تقدیم کرد.

ارتباط زنده با استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان و تقدیر از قاسم سیاسر، سیدعلی میرافضلی و پروانه ماندگاری، از نویسندگان برجسته این سه استان، از دیگر برنامه‌های نشست «از تبار قلم» هفتم به میزبانی استان یزد بود.

گفتنی است سلسله نشست‌های «از تبار قلم» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به مناسبت «روز قلم» در تیرماه سال جاری در استان‌های مختلف کشور برگزار شد. اهمیت و ارج‌گذاری به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش و نخبگان کشور به عنوان یکی از شاخص‌های اقتدار فرهنگی، از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست‌ها بوده است.