کد خبر: 43076
تاریخ انتشار: شنبه, 27 دی 1399 - 09:44

داخلی

»

گفتگو

جامع ترین رتبه بندی دانشگاهی منتشر شد

منبع : لیزنا
کیو اس ویرایش ۲۰۲۱ رتبه بندی دانشگاه های اروپای نوظهور و آسیای مرکزی را منتشر کرد.
جامع ترین رتبه بندی دانشگاهی منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC گفت:  ویرایش حاضر تحت این عنوان جامع ترین رتبه بندی دانشگاهی است که در آن تعداد ۴۰۰ دانشگاه مربوط به اروپای نوظهور و آسیای مرکزی رتبه بندی شده است. تقریبا نیمی از اسامی دانشگاه هایی که در این ویرایش مشاهده می شود مربوط به فدراسیون روسیه با ۱۲۱ دانشگاه و ترکیه با ۵۵ دانشگاه است. کشورهای دیگری که در این رتبه بندی دانشگاهی جایگاه برتری را به خود اختصاص داده اند عبارت است از قزاقستان، لهستان، اوکراین، رومانی، جمهوری چک و مجارستان.

وی گفت: در انتخاب این ۴۰۰ دانشگاه برتر، کیو اس تعداد ۳۳۰۰ دانشگاه این مناطق را بر اساس شاخص های دهگانه مورد مطالعه قرار داده است. در این بین ۱۲۴ دانشگاه در کشورهای اتحادیه اروپا، ۱۰۶ دانشگاه در کشورهای غیر اتحادیه اروپا واقع در اروپای شرقی و ۴۸ دانشگاه نیز در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی قرار دارد.

دکتر جعفر مهراد گفت: این رتبه بندی با استفاده از ۱۰ شاخص با وزن های مشخص عملکرد کلی دانشگاه های مناطق یاد شده را اندازه گیری کرده است: اعتبار دانشگاه ۳۰ درصد، اعتبار استخدام کنندگان فارغ التحصیلان دانشگاهی ۲۰ درصد، نسبت استاد به دانشجو ۱۰ درصد، نسبت مقالات به هر عضو هیات علمی ۱۰ درصد، شبکه تحقیقات بین‌المللی ۱۰ درصد، نفوذ وب ۵ درصد، اعضای هیات علمی با مدرک دکتری ۵ درصد، نسبت استناد به هر مقاله ۵ درصد، اعضای هیات علمی خارجی و دانشجویان بین المللی هر کدام ۲/۵ درصد

وی افزود: بر اساس شاخص های یاد شده دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو رتبه اول را بدست آورده است. رتبه جهانی این دانشگاه ۷۴ با برونداد های پژوهشی بسیار بالا است. این دانشگاه دارای ۳۰۳۶۵ دانشجو و ۶۵۷۵ عضو هیات علمی است. رتبه های دوم تا پنجم به ترتیب در اختیار دانشگاه تارتو در اسلوونی، دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ، دانشگاه چارلز در جمهوری چک و دانشگاه دولتی نووسیبرسک در روسیه است.

استاد دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه های یاگلون  (Jagiellonian) و  ورشو در لهستان، ماساریک در جمهوری چک، موسسه فیزیک و فناوری مسکو و دانشگاه دولتی تومسک در روسیه نیز به ترتیب موفق به کسب رتبه های ششم تا دهم شده اند. دانشگاه کوچ، نخستین دانشگاه ترکیه است که رتبه ۱۱ این ویرایش را بدست آورده است. دانشگاه فنی چک در پراک و دانشگاه فنی ورشو نیز مشترکا رتبه ۱۲ را از آن خود کرده اند. رتبه های ۱۴ و ۱۵ به دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه بوغازچی در ترکیه تعلق دارد. انگاه، رتبه های ۱۶ تا ۲۰ نیز به ترتیب در اختیار مدرسه عالی اقتصاد روسیه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه ملی الفارابی (قزاقستان) و دانشگاه ویلنیوس در لیتونی است.

موسس   ISCافزود: در این رتبه بندی اسامی کشور هایی را می بینیم که معمولا دانشجویانی از جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور ها ثبت‌نام می کنند. جمهوری ارمنستان از آن جمله است. نام ۵ دانشگاه این کشور شامل دانشگاه روسی-ارمنی با رتبه ۱۳۱، دانشگاه دولتی ایروان با رتبه ۱۷۹، و  دانشگاه آمریکایی ارمنستان، دانشگاه دولتی اقتصاد ارمنستان و دانشگاه ملی معماری و ساختمان ارمنستان هر سه در دامنه ای بین ۳۰۰-۲۵۱ رتبه بندی شده اند.

دکتر جعفر مهراد تصریح کرد: جمهوری آذربایجان نیز که معمولا مورد توجه برخی از دانشجویان ایرانی است در این رتبه بندی ۷ دانشگاه به ترتیب زیر دارد: دانشگاه دولتی باکو با رتبه ۲۲۰-۲۱۱، دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان با رتبه ۲۳۰-۲۲۱، دانشگاه خزر با رتبه ۲۵۰-۲۴۱، دانشگاه آدا با رتبه ۳۵۰-۳۰۱، دانشگاه معماری و ساختمان آذربایجان، دانشگاه دولتی نفت و صنعت آذربایجان و دانشگاه مهندسی باکو هر سه در دامنه ای بین ۳۵۱ تا ۴۰۰ رتبه بندی شده اند.

وی گفت: وضعیت دانشگاه های قبرس از نظر رتبه در مقایسه با دانشگاه های دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان مناسب تر است. قبرس در مجموع ۴ دانشگاه برتر در رتبه های زیر دارد: دانشگاه قبرس ۵۵، دانشگاه فنی قبرس ۱۱۰، دانشگاه نیکوزیا ۱۲۶ و دانشگاه اروپایی قبرس در دامنه ای بین ۲۱۰-۲۰۱

وی در پایان تاکید کرد: تعداد دانشگاه های گرجستان در این رتبه بندی تنها دو دانشگاه گزارش شده است: دانشگاه دولتی ایوان جاواکیشویلی ۱۰۸ و دانشگاه فنی گرجستان ۳۰۰-۲۵۱. تاجیکستان نیز از کشور هایی است که دانشگاه های آن دانشجویان ایرانی را در برخی از رشته های موضوعی به خود جذب کند. با این حال باید توجه داشت که از این کشور تنها نام یک دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر در جمع ۴۰۰ دانشگاه ممتاز اروپای نوظهور و آسیای مرکزی دیده می‌شود: دانشگاه ملی تاجیکستان با رتبه ای در فاصله ۲۳۰-۲۲۱. کشورهای حاضر در این رتبه بندی عبارت است از آلبانی، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، استونی، گرجستان، مجارستان، قزاقستان، کوزوو، قرقیزستان، لیتوانی، لیتونی، جمهوری مولداوی، مقدونیه شمالی، لهستان، رومانی، روسیه، صربستان، اسلوواکی، اسلوونی، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین و ازبکستان.