کد خبر: 44039
تاریخ انتشار: شنبه, 19 تیر 1400 - 08:53

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب تاریکی

منبع : لیزنا
ریحانه بیزخی
معرفی کتاب تاریکی

ترس از تاریکی احتمالا خسته کننده‌ترین موضوعی باشد که والدین با آن روبه‌رو هستند.

کودکی که از تاریکی می‌ترسد این حق را دارد که بخوابد و به او کمک شود تا بر این ترس غلبه کند. متاسفانه این نیاز معمولا زمانی بیان می‌شود که والدین و به خصوص مادر کمترین حوصله و صبر را دارد. ترس از تاریکی در سنین مختلف و در مراحل مختلف رشد در نوسان است. ترس کودکان از تاریکی واقعی است و ناشی از توهم با خیال‌پردازی نیست.

 روانشناسان عقیده دارند که علل متفاوتی می‌تواند منجر به ترس شبانه در كودكان شود. با این حال یکی از عمده‌ترین دلیل آن، تخیلات ذهنی کودک بخصوص در سنین زیر شش سال است.

درباره نویسنده

نازنین آیگانی متولد 1 فروردین 1356 است. او نویسنده و هنرمند نقاش است که آثار ادبی‌اش جلوه‌های غنی بصری دارد و آثار تجسمی‌اش به شعرهای سیال تصویری می‌ماند. آیگانی 17 نمایشگاه انفرادی در ایران، بروژ بلژیک 1388، ونیز- ایتالیا 1387، پاریس فرانسه 1387و 1377 و .... و بیش از 10 نمایشگاه گروهی با موضوع‌های نقاشی- هنرهای مفهومی برای کودکان – داستان‌های عامیانه ایرانی، خرافه‌ها، نقاشی روی پارچه، تصویرگری کتاب و ... برپا کرده است. او علاقه به تدریس دوره‌های خلاقیت در کودکان کانون پرورش فکری، هنرستان‌های آموزش و پرورش و مراکز آموزش باغچه‌بان (مدارس ناشنوایان) سراسر کشور در زمینه‌های خلاقیت و هنرهای تجسمی به تدریس هنر در دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی و ... مشغول است. آثار تجسمی نازنین آیگانی اعم از نقاشی ، تصویرگری، چیدمان به دلیل گرایش جدی او به ادبیات و علوم انسانی و تجربه‌های بسیارش در این زمینه همیشه رنگ و بوی ادبی داشته‌اند.

درباره کتاب

این کتاب مجموعه 4 جلدی «قصه‌های ترسناک» به چاپ دوم رسیده شامل 4 جلد به عنوان‌های «تاریکی»، «ما» «همه» و «نقاش هیولولوها» است که هر کتاب به یک ترس رایج کودکان می‌پردازد و در قالب قصه و تصویر به کودکان می‌آموزد چگونه با این ترس‌ها مقابله کنند.

این کتاب برای گروه سنی الف 3 تا 7 سال مناسب است و توسط برخی از روانشناسان کودک به عنوان کتاب کمکی برای مقابله با ترس کودکان توصیه شده است.

خلاصه کتاب

این مجموعه نوشته نازنین آیگانی از مجموعه «قصه‌های ترسناک» داستان جالب دختر بچه‌ای را به تصویر می‌کشد که شب‌ها موقع خواب از تاریکی می‌ترسد. این اثر دلنشین به موضوع ترس از تاریکی در کودکان پرداخته و به والدین کمک می‌کند تا ترس‌های کودکان خود را به صورت اصولی از بین ببرند.

نقد و بررسی کتاب

 کیفیت و محتوا: محتوای این کتاب برای رده سنی الف مناسب است که به دلیل داشتن چند مجموعه داستانی، کودک را به خواندن قصه‌های جذاب آن کنجکاو می‌کند.

کیفیت و ساخت و پرداخت: بنظر تعداد صفحات کتاب برای مخاطبان آن گروه سنی به نسبت مناسب است و وجود تصویرها و نقاشی‌هایی که در کتاب است باعث سرگرمی کودک می‌شود.

طرح و رنگ روی جلد نظر کمی خشن است زیرا برای کودکان باید از رنگ‌های شاد و پر انرژی و متنوع استفاده کرد و فقط از سه رنگ استفاده شده است .

کیفیت نگارش: از نظر فونت، نوشته‌ها بسیار ریز است و باعث اذیت خواننده می‌گردد و نوع فونت انتخاب شده برای این رده سنی کمی نامناسب است.

جمله بندی‌ها وفاصله‌ها به خوبی رعایت شده است.

طراحی گرافیکی ساده و رنگ آمیزی تصاویر داخل کتاب تنها از 3 رنگ مشکی، زرد و قرمز استفاده شده است که می‌توان گفت به نظر زننده می‌آید و چشم کودک و خواننده را اذیت می‌کند و اینکه می‌توان گفت از رنگ‌های شادی در این سن استفاده نشده است و به نظر برای کودک تکراری و خسته کننده می‌رسد.

سخن پایانی

ترس از تاریکی یکی از ترس‌های متداول کودکان است که دلایل و راه حل‌های روانشناسانه دارد و با داشتن آگاهی و مطالعه می‌توان به شکل منطقی در غلبه بر آن به کودکان کمک کرد. سایت روانشناسی کودکان و خواندن آن  می‌تواند کودکان را در غلبه بر ترس از تاریکی کمک کند، برخی از راهکارهایی که والدین می‌توانند برای درمان ترس از تاریکی کودکان اتخاذ نمایند، اشاره می‌کنیم:

صحبت کردن در مورد ترس از تاریکی کودکان

همدلی با احساس ترس از تاریکی کودکان

رهایی از ترس از تاریکی با اطمینان دادن به کودکان

ترس از تاریکی کودکان و استفاده از یک وسیله ایمنی بخش

مشخصات کتاب

آیگانی، نازنین. تاریکی/ تهران: سیمای شرق، 1396. 33 ص.

منابع

وبلاگ شخصی بیوگرافی نازنین آیگانی بازیابی شده در تاریخ 4 اسفند 1399 لینک

وبسایت کتاب هد هد، آثار بازیابی شده در تاریخ 4 اسفند 1399 لینک

وب سایت کتاب باز ، کتاب قاسمیان نژاد، علی، 1390، چگونه به کودک خود کمک کنیم تا بر ترس از تاریکی پیروز شود در آدرس لینک

وب سایت روان شناسی کودکان،چگونه ترس از تاریکی را درمان کنیم؟ در آدرس لینک

درباره نویسنده این متن

ریحانه بیزخی متولد مهر 20/7/1377 در استان خراسان رضوی، شهرستان سبزوار، دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان ، علاقه مند به موسیقی و هنر