کد خبر: 17951
تاریخ انتشار: جمعه, 12 دی 1393 - 07:56

داخلی

»

اخبار کتاب

آمارهای کتاب نخوانی در ایران و کتاب خوانی در جهان

آمار و ارقام های مختلفی در سالیان گذشته نسبت به سرانه مطالعه ارائه شده، از 79 دقیقه تا 15 دقیقه البته هيچ وقت گفته نشد که اين آمار چطور و با چه روش آماري و طي انجام چه مراحلي به دست آمده است.
آمارهای کتاب نخوانی در ایران و کتاب خوانی در جهان

 به گزارش لیزنا، چند سال پيش اعلام شد که سرانه مطالعه در ايران 2 دقيقه در سال است! همان زمان دبير کل نهاد کتابخانه هاي عمومي اعلام کرد که نخير آمار مطالعه در ايران 79 دقيقه در روز است! که البته در اين ميزان، سرانه  مطالعه  کتب درسي، کتب ادعيه، قرآن، صفحات مجازي و هر چيزي که به خواندن ربط داشته باشد، لحاظ شده بود. البته هيچ وقت گفته نشد که اين آمار چطور و با چه روش آماري و طي انجام چه مراحلي به دست آمده است. اعتراض هايي به اين آمار شد که چند دقيقه اي از آن را کم کرد و بالاخره اعلام شد آمار سرانه  مطالعه 75 دقيقه و 34 ثانيه محاسبه شده که 15 دقيقه و 17 ثانيه مربوط به کتاب، 21 دقيقه و 31 ثانيه براي قرآن و ادعيه، 32 دقيقه و 36 ثانيه روزنامه  و پنج دقيقه و 42 ثانيه به نشريه خواني اختصاص پيدا کرده است که هر دو فضاي مجازي و فيزيکي را شامل مي شود. حالا نکته مهم اين است که «سرانه  مطالعه» يک شاخص جهاني است که تعريف مشخص و دقيقي دارد. با اين تعريف، اين شاخص تنها مطالعه  کتاب(آن هم از نوع غيردرسي) را شامل مي شود؛ يعني نه مطبوعات، نه سايت هاي اينترنتي و مجازي که در اين سرانه همه اين موارد اعمال شده بود!

يک سال گذشت در طول اين مدت سرانه هاي مختلفي اعلام شد و يک بار 15 دقيقه هم در اين بين ديده مي شد و مسئولان از 79 دقيقه کوتاه آمدند و گفتندسرانه مطالعه ايراني ها حداقل 18 دقيقه (دقيقا 18 دقيقه و 47 ثانيه) است! که با يک حساب سر انگشتي و نگاهي به دور وبرمان مي توانيم قضاوت کنيم که اين آمار هم نمي تواند نشان دهنده وضعيت امروز ما باشد.

کتابخواني در دنيا

طبق آمارهاي جهاني، آمريکايي ها 20 دقيقه، انگليسي ها55 دقيقه و ژاپني ها 90 دقيقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه  کتاب اختصاص مي دهند. بر اين اساس آماري که از سرانه  مطالعه  کتاب در ايران در کنار تمام نوسانات عددي(از 2 دقيقه به 15 دقيقه و آخرش 18 دقيقه رسيد) تا حالا ارائه شده است، نشان مي دهد که ايرانيان تقريبا به ميزان آمريکايي ها به مطالعه  کتاب علاقه مند هستند.

کشوري که بزرگ ترين توليد کننده نويسنده در جهان است

مردم ايسلند در سال، 40 کتاب مي خوانند که بعد از کشور فنلاند با خواندن 47 کتاب در سال، بيشترين مردم کتابخوان را دارند و هر 10 شهروند ايسلندي در طول زندگي خود يک کتاب تاليف مي کنند که بر اساس اين آمار ايسلند، بزرگ ترين کشور توليد کننده نويسنده در جهان محسوب مي شود. اگر اين نکته را مدنظر داشته باشيم که فقط 100 هزار نفر در «ريکياويک» پايتخت ايسلند زندگي مي کنند به اين نتيجه مي رسيم که 10 هزار نويسنده در اين شهر وجود دارد و خريد کتاب در ايسلند بيش از ديگر کشورهاي دنياست.

ژاپني ها در دنيا رتبه نخست را از نظر عادت به کتابخواني دارند

بر اساس گزارش يونسکو، ژاپن از نظر عادت به کتابخواني جايگاه نخست را در جهان دارد و 91 درصد مردم اين کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله مي خوانند؛ براي مثال يک ژاپني در سال بين 46 تا 47 کتاب مي خواند و 65 درصد مردم کره جنوبي نيز عادت به مطالعه دارند.

با اين حساب ايران در رده بندي سرانه  مطالعه بايد جايگاه واقعا آبرومندانه  و قابل افتخاري داشته باشد، اما در واقع چقدر مي توان به اين آمار و جايگاه، دلخوش و مطمئن بود؟!

مقايسه سرانه مطالعه ايران و کشورهاي ديگر ( البته مقايسه واقعي) نشان مي دهد مهم ترين انگيزه اي که باعث مي شود ايراني ها سراغ کتاب نروند بي نيازي از مطالعه و حس داناي کل بودن است. اگر کلاه مان را قاضي کنيم مي بينيم که ما آدم هاي با اعتماد به نفسي هستيم و اين روزها به دليل حضور در شبکه هاي اجتماعي و فضاي اينترنت و مواجه شدن با اطلاعات حداقلي و پيامکي بيشتر از هر زماني خودمان را بي نياز از مطالعه مي بينيم. حالا هر قدر هم در آمارها خودمان را خوب جلوه دهيم و آمارهاي خوب و پر و پيماني را ارائه کنيم، صنعت نشر و تيراژ کتاب ها خبر مي دهد از سر درون؛ درون جامعه اي که قرار است توسعه پيدا کند و آگاهي مردم و افزايش سواد فرهنگي در اين موضوع بسيار موثر است.

برچسب ها :
متین
|
Iran
|
1397/03/06 - 17:44
0
2
بدبخت ترین مردم اونایین که کتابن خوانده اند یا نمیخوانند دقیقا وضعیتی که امروز ایران آن را دارد
یک شهروند ایرانی
|
Iran
|
1396/06/05 - 16:51
1
4
واقعا برای خودمان متاسف هستم که برای کتاب ، به این با ارزشی وقت نمی گذاریم و مطالعه نمیکنیم. واقعا که ..‌.
محسن تبریز
|
Iran
|
1396/02/21 - 06:37
2
8
خدا شاهده جامعه ایران از لحاظ سطح سواد و آگاهی عمومی و واقعی اونقدر عقب موندس که خدا شاهده حتی با جوامع فقیر آفریقا هم قابل مقایسه نیست متاسفانه جامعه ایران امروز مبتلا به یه بیماری فرهنگی ست بنام تو خوندی چی شدی واقعا گرچه سواد ایران در حال پیشرفته گرچه ایران از لحاظ تولید علم خوبه در حد خودش اما امروز فاصله طبقاتی سطح آگاهی در بین اقشار جامعه خیلی خیلی زیاده. قشر کم جمعیتی از جامعه ما واقعا اهل مطالعه و باسواده ( نه لیسانسه های و فوق های دانشگاه های...) در مقابل ملتی بی تفاوت و خود دانا بین .بی سواد تا دلت بخواد سووا کن اکثریت ملت ایران در هر شاخه و سر شاخه ی علم سر رشته دارند و جالب همه با دانش و سند حرف میزنند اما از نوع دانش کوچه بازار و قهوه خانه ای و سند چاله میدون و...
واقعا چیکار باید کرد? چرا دولت فکری به این اوضاع جامعه نمیکنه جامعه ایران داره از جهل و می سوزه
شاهین
|
Iran
|
1395/05/22 - 15:29
11
8
مقام معظم رهبری چند سال پیش از امار نگران کننده سرانه مطالعه و کتاب نخوانی ایرانی ها هشدار داده بود حجت الاسلام رسول جعفریان در مجلس گفته بود :95 درصد مردم ایران کتابخوان نیستند حال خودتان این امار را با ژاپن کره جنوبی فنلاند و ایسلند مقایسه کنید.تا مردم یک کشور اهل کتاب و مطالعه نباشند ان کشور تا ابدالدهر در بیسوادی و عقب ماندگی اقتصادی باقی خواهد ماند.
اکبر
|
Iran
|
1394/12/22 - 11:56
1
30
بزرگواری گفته بود( اسمش خاطرم نیست) آدم ثروتمند کتابخانه بزرگی دارد و آدم فقیر تلویزیون بزرگ. امیدوارم ایرانیها به سمت کتابخانه های بزرگ پیش بروند. البته کتابخانه واقعی همراه با مطالعه نه دکوری. و از این تلویزیون دست بردارند.
Matin fat
|
Iran
|
1394/10/26 - 17:20
3
23
ای کاش توی جامعه ما در مورد کتاب خواندن و فایده اش برای رشد و آگاهی مان و پیشرفت جامعمون تبلیغ میکردند، البته نه بصورت سحطی بلکه حتی بصورت مسابقات به جایزه چند میلیونی!! تا شاید مردم از اهمیت کتاب خوانی مطلع شوند.‌‌
ای کاش به جای این عادت فیلم نگاه کردن، مطالعه میکردیم
ولی کجا گوش شنوا، کسی که خودش کتاب نخوانده چطور ما رو راهنمایی کنه که چه کتابی بخونیم!!!
متاسفانه توی کشور ما به جای رقابت بر سر کتابخونه شخصی بزرگتر، همه سر بزرگتر بودن تلویزیون، تعداد فیلم دیدنشان رقابت میکنند،
به خدا حالمون گریه داره، که چطور آسون ترین و بزرگترین راه برای پیشرفت رو چه ساده نادیده میگیریم ...
میثم
|
Iran
|
1394/10/12 - 21:48
20
5
سلام خوب میشه اگه بگه چه کتابی میخونن و چرا انقدر کتاب میخونن
پاسخ ها
حمییییید
| Iran |
1395/05/12 - 05:57
هری پاتر چون بهش علاقه دارم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: