کد خبر: 21982
تاریخ انتشار: دوشنبه, 02 آذر 1394 - 14:05

داخلی

»

اخبار کتاب

اختتامیه جشنواره کتاب مجازی و معرفی برگزیدگان

آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره کتاب مجازی یکشنیه یکم آذر همزمان با آخرین روز از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضورمجید غلامی جلیسه، دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب و سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در خانه هنرمندان برگزار شد.
اختتامیه جشنواره کتاب مجازی و معرفی برگزیدگان

 

به گزارش لیزنا، در ابتدای این مراسم، غلامی جلیسه گفت: کتاب وسیله ای برای انتقال مفاهیم است که در دوره های مختلف شکل های مختلفی از آن را شاهد بودیم. از زمانی که چینی ها کاغذ را اختراع کردند تا زمانی که بر روی پوست، کتف حیوانات، بر روی سنگ یا خشت های گلی مفاهیم و دانش بشری کتابت و انتقال داده می شد بشر فکر نمی کرد که چگونه دانش خود را با شیوه های مختلف با سریع ترین زمان، دقت و با کمترین هزینه منتقل کند.

 

وی افزود: لذا وقتی تاریخ طولانی چاپ و نشر را مطالعه می کنیم می بینیم که در دوره های مختلف سعی و تلاش زیادی در تسریع امر کتابت صورت گرفته است. شاید دویست سال قبل وقتی چاپ وارد ایران شد و اولین کتاب در تبریز منتشر شد کمتر فکر می کردیم که چاپ بتواند به قدری قدرت پیدا کند که از کتاب های تک نسخه ای به تیراژ های متعددی با ویژگی های متنوعی برسیم.

 

غلامی جلیسه اظهار کرد: زمانی چاپ بسیار ساده بود اما به مرور زمان تنوع مطالب در قالب کتاب دیده شد. به طوری که چاپ دیجیتال باعث شد افراد علاقمند به کتاب با هزینه اندکی به چاپ کتاب بپردازد. همزمان با ورود کامپیوتر بسیاری از سر ذوق و علاقه سعی می کردند جزوه ها وکتاب ها را چاپ کنند.

 

دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب بیان کرد: شاید در آن زمان کمتر کسی فکر می کرد که از طریق فیس بوک، اینستاگرام، موبایل و بسیاری از ابزارهای دیگر چه تحول عظیمی در انتقال مفاهیم، چاپ و نشر می تواند رخ دهد.

 

وی افزود: زمانی که وبلاگ در دهه 80 رونق گرفت تحول عظیمی در حوزه یادداشت نویسی، شعر، مقاله و... ایجاد کرد اما در دهه 90 افزایش ابزارها و امکانات برای توسعه کتاب وکتابخوانی باعث شد سرعت، دقت و هزینه پایین امری عادی محسوب شود.

 

مدیر عامل خانه کتاب گفت: امروزه ناشران به راحتی می توانند با کمترین هزینه بیشترین استفاده از دانش خود داشته باشند. این تحول عظیم تا پایان دهه 90 اتفاقات مهمی را در حوزه کتاب رقم خواهد زد.

 

جلیسه با بیان اینکه پیش تر از این هیچ جشنواره گسترده ای در حوزه کتاب و کتابخوانی با این نگاه وجود نداشت اظهار کرد: در ابتدا تصور میشد استقبال اندکی از این جشنواره صورت بگیرد اما ثبت بیش از حدود 500 وبلاگ ، وب سایت، اپلیکیشن، صفحات مجازی و...، مشارکت بیش از 20 هزار نفر در رای گیری وبازدید صد هزار نفر از وب سایت کتاب مجازی ما را دچار شوک کرد.

 

برنامه ریزی جدی تر برای کتاب در فضای مجازی

وی با تاکید بر اینکه این استقبال نشان دهنده عزم، میل و رغبت جدی مردم برای مطالعه کتاب از طریق فضای مجازی است و نباید از این سهم و توجه مردم به این فضاها غفلت کنیم، گفت: فکر می کنم این اتفاق تلنگری برای خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا برنامه ریزی جدی تری برای کتاب در فضای مجازی دنبال کنند.

 

مدیر عامل خانه کتاب عنوان کرد: تقریبا کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند دغدغه کتاب دارند. این امر را می توان با علم به اینکه فضای مجازی به این دغدغه پاسخ می دهد جبران کرد. این افراد در این راه موفق شدند به این دلیل که با علاقه و میل شخصی وارد این حوزه شدند، هزینه کردن، اندوختن و تجربه کردند تا اتفاقات موثر را رغم زدند.

 

جلیسه در پایان گفت: راه اندازی این جشنواره می تواند در سازماندهی هر چه بیشتر کتاب در فضای مجازی نقش موثری برای پدید آورندگان و تولیدکنندگان کتاب داشته باشد. هنوز ناشران در ایران به قدرت حضور خود در فضای مجازی پی نبرده اند که این فضا چه کمکهایی میتواند به آنها بکند تا با کمترین هزینه و سرعت بتوانند آثار و محتوای خود را منتشر کنند.

 

فضای مجازی فرصتی برای کتاب و کتابخوانی است

در ادامه این مراسم، سید عباس صالحی به تفکرات موجود در زمینه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در حیطه عام تر بیشتر از تهدیدهای عرصه فضای مجازی در عرصه کتاب صحبت می شود. اینکه کتاب و کتابخوانی در حوزه فضای مجازی گرفتار تهدید هایی است و رسانه های مجازی عاملی برای کتاب نخواندن یا کمتر کتاب خواندن هستند. این جشنواره و این تجمع نشان داد که از منظر دیگر می توان به فضای مجازی نگاه کردو آن را فرصتی برای کتاب و نشر کتابخوانی دانست.

 

صالحی ادامه داد: گروه فعالیت هایی که در این جشنواره به عنوان مسابقه، رصد و تقدیر در نظر گرفته شد، نشان داد که فضای مجازی برای کتاب و کتاب خوانی، شبکه های ترویج و کتابخوانی، کتابخانه های مجازی، فروشگاه کتاب مجازی، خبرگزاری های کتاب، کتابهای الکترونیکی، نرم افزارهای موبایل، وب سایت های مولفین و ناشران، شبکه های اطلاع رسانی و ترویج کتاب، فرصت سازی کرده یا می توانند فرصت سازی کند.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فضای مجازی نسبت به رسانه های ما قبل خود توان و نفوذ بیشتری دارد. فضای مجازی حوزه چند رسانهای است که متن را با تصویر، پویانمایی و صوت مخلوط کرد که این امر بر جذابیت و نفوذ کتاب می افزاید. علاوه بر این، سرعت ارتباط بین مخاطب و مولد را نیز فراهم کرد. به عبارتی دیگر با استفاده از فضای مجازی، فضای مونولوگی از بین رفته است.

 

وی با بیان اینکه فضای مجازی باعث صرفهجویی در هزینه ها و دسترسی سریعتر مخاطب به کتاب را فراهم کرده است، گفت: فضای مجازی باعث کاهش آسیب های زیست محیطی می شود. بنابراین فضای مجازی قدرت مبارکی به حساب میآید. امیدواریم جشنواره کتاب مجازی شرایط نشر و کتابخوانی را در مسیر بهبود قرار دهد.

 

صالحی در پایان گفت: رسانه های مجازی برای رسانه هایی مانند کتاب فرصت ساز است. بنابراین نباید از دو نکته غافل شویم:نکته اول، مسائل حقوقیو قانون این حوزه است که به دلیل نوپا بودن نیاز به قوانین روان و روشن دارد. نکته دوم، نباید سرمایه کتاب کاغذی را فراموش کنیم. گرچه فضای مجازی فرصتی برای کتاب است اما کتاب کاغذی رسانه ای است که نباید آن را به لحاظ فرهنگی و اقتصادی در دوران گذار نادیده بگیریم. بنابراین تلاش کنیم در عین اینکه فرصت هایی برای کتاب و کتابخوانی در عرصه مجازی فراهم می کنیم عرصه های تنفسی کتاب کاغذی را مسدود نکنیم.

 

برگزیدگان جشنواره کتاب مجازی

در این جشنواره در بخش شبکه های اجتماعی چیستا یثربی را به خاطر راه اندازی کانال تلگرام به عنوان برگزیده و حامد معتمدی را به دلیل راه اندازی کتابخانه آزاد شایسته تقدیر معرفی کردند.

 

در بخش فروشگاه کتاب صوتی اسماعیل آذری مدیر فروشگاه آوانامه برگزیده شد.

 

در بخش فروشگاه کتاب آنلاین سایت پاتوق کتاب با مدیریت مهدی فقیهی نژاد به عنوان برگزیده معرفی شد و فروشگاه کتاب آنلاین شهر کتاب و رایابوک با مدیریت بهزاد مشکانی شایسته تقدیر معرفی شدند.

 

در قسمت کتابخانه آنلاین بازار کتاب دیجیتال قائمیه با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین آقای سید مجید نبوی به عنوان برگزیده و کتابخانه دیجیتالی نور با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری شایسته تقدیر معرفی شد.

 

در قسمت اپلیکیشن های تلفن همراه «طاقچه» با مدیریت آقای محمد صدوقی به عنوان برتر و کتابخوان پاتوق کتاب با مدیریت مسعود پیرمرادیان شایسته تقدیر معرفی شد.

 

در بخش وب سایت ناشران، انتشارات سوره مهر با مدیریت محمد حمزه زاده به عنوان برگزیده و نشر «مهر و ماه» با مدیریت احمد اختیاری به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

 

در قسمت فروشگاههای الکترونیک پایگاه کتاب راه با مدیریت مجید شریفی به عنوان برگزیده و پایگاه فیدیبو با مدیریت مجید قاسمی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

 

در قسمت سایت های ترویجی کتاب نیز پایگاه اینترنتی مسابقه سراسری هزار کلمه با مدیریت قاسم یکله برگزیده و پایگاه اطلاع رسانی های کتابخانه های ایران با مدیریت احسان سرخه ای شایسته تقدیر معرفی شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: