کد خبر: 14870
تاریخ انتشار: جمعه, 12 ارديبهشت 1393 - 06:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

کارگاه «اصطلاحنامه MeSH 2014 در کتابخانه دیجیتال» برگزار شد

  کارگاه آموزشی «اصطلاحنامه MeSH 2014 در کتابخانه دیجیتال» در سرای اهل قلم بین الملل واقع در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار گردید.
کارگاه «اصطلاحنامه MeSH 2014 در کتابخانه دیجیتال» برگزار شد

 

 

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی «اصطلاحنامه MeSH 2014 در کتابخانه دیجیتال» با تدریس منیره قاسمی، کارشناس شرکت پارس آذرخش برگزار گردید.

 

منیره قاسمی سخنان خود را با بیان ضرورت وجود واژگانی واحد و یکدست برای فهرست‌نویسی موضوعی و نمایه‌سازی منابع علوم پزشکی به منظور ایجاد زبان مشترک برای سازماندهی و بازیابی اطلاعات و جلوگیری از پراکندگی موضوعات منابع در کتابخانه‌های علوم پزشکی آغاز کرد.

 

کارشناس شرکت پارس آذرخش ضمن معرفی و تشریح سرعنوان موضوعی پزشکی امریکا که به نام مخفف MeSH  شناخته می‌شود، افزود: یکی از ویژگی‌های برجسته این اصطلاحنامه، به  روز آوری آن، متناسب با پیشرفت‌های حوزه پزشکی است. همچنین ویراست MeSH 2014 که بر روی وب‌سایت آن ارائه شده است حاوی 56000 توصیفگر و 84 تقسیم فرعی یا توضیحگر می‌باشد.

 

قاسمی گفت: استفاده بهینه از این ابزار در جستجو و بازیابی اطلاعات و پیمایش ساختار درختی اصطلاحنامه، مستلزم یکپارچگی آن با نرم‌افزار کاربردی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است. در غیر اینصورت تنها به عنوان یک مرجع از اصطلاحات آن بدون بهره‌برداری از روابط و ساختار سلسله مراتبی آن‌ها می‌توان استفاده کرد. علاوه بر این، یکپارچگی این اصطلاحنامه‌ها در نرم‌افزارهای کاربردی مستلزم طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مبتنی بر استانداردهای بین المللی در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی است. وی در پایان یک نمونه عملیاتی از پیاده‌سازی نسخه جدید اصطلاحنامه MeSH در ایران که با نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال به صورت یکپارچه پیاده سازی شده است را ارائه کرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: