کد خبر: 18197
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 دی 1393 - 15:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

رشد 20درصدی بودجه دانشگاهها در سال 94

   معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در لایحه بودجه سال 94 کشور، بودجه مجموعه آموزش عالی 19 درصد، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی 20درصد، موسسات پژوهشی  و پارک های علم و فناوری 27 درصد نسبت به سال 1393 رشد دارد.
رشد 20درصدی بودجه دانشگاهها در سال 94

 

 

به گزارش لیزنا، دکتر محمد حسین امید در نشست خبری امروز (29 دی 93) خود با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده بودجه وزارت علوم 3 درصد و بودجه موسسات تابعه نسبت به سال جاری 8درصد رشد دارد گفت: امیدواریم در جریان تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی شاهد افزایش اعتبار آموزش¬عالی باشیم .

 

وی افزود: در حالی که میانگین رشد بودجه کشور 11 درصد است بودجه ستاد وزارت علوم 3 درصد رشد داشته است زیرا اولویت ما رشد بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بود که در این زمینه شاهد این رشد بودیم .

 

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی از مدل جدیدی برای تدوین بودجه دانشگاهها استفاده شد که بر اساس آن برای هر دانشجو  در تمام مقاطع و   رشته های تحصیلی یک میلیون و 650 هزار تومان اعتبار پیش بینی شد  و چون با این روش بودجه 42 دانشگاه کمتر از 20 درصد رشد پیدا می کرد با کمک مجلس و دولت بودجه آنها را نیز در سال آینده تا 20درصد افزایش می دهیم  ولی از سال 1395 این روش تکمیل و مبنای تخصیص بودجه  قرار خواهد گرفت.

 

وی اظهار داشت: با محاسبه ما ، برای اداره دانشگاهها به روش استاندارد  در سال 1394جمعا به84 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز بود ولی به دلیل کمبود منابع مالی دولت، با 50 هزار میلیارد ریال موافقت شد یعنی با 65 درصد پیش بینی ما لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

 

دکتر امید گفت: بر اساس سیاست های علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری تا سال 1404  باید 4درصد  تولید ناخالص داخلی  به بخش تحقیقات کشور اختصاص یابد که این میزان هم اکنون کمتر از نیم درصد است و علیرغم اینکه 35 هزار دانشجوی دکترای تخصصی،112 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و 35 هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها در دانشگاههای دولتی حضور دارند تنها 47صدم درصد بخش تحقیقات به این دانشگاهها اختصاص می یابد.

 

وی در ادامه افزود: در سال جاری 100درصد اعتبار تجهیز و تعمیر تاسیسات دانشگاهها تخصیص یافت و در سال آینده نیز بودجه ساخت فضاهای آموزشی رشد 100درصدی دارد و ما امید¬واریم همه بودجه عمرانی دانشگاهها تخصیص یابد زیرا هم اکنون دانشگاهها 1520میلیارد تومان بدهی و کسری اعتبار دارند.

 

دکتر امید افزود: تمام پروژه های عمرانی دانشگاهها که 85درصد رشد فیزیکی داشتند در سال جاری تکمیل شدند و در دهه فجر 100هزار مترمربع پروژه تکمیل شده به بهره برداری می رسد .

 

وی ضمن اعلام افزایش دو برابری  اعتبار پروژه های در دست احداث خیرین  در بودجه سال آینده گفت: تاکنون نیز 170هزار مترمربع فضای عمرانی دانشگاهها توسط خیرین احداث شده است و در 30دانشگاه کشور بنیاد خیرین آموزش عالی تشکیل شده است.

 

معاون اداری مالی ومدیریت منابع وزارت علوم ابراز امیدواری کرد درآمدهای اختصاصی دانشگاهها بویژه در بخش پژوهش و همکاری با بخش صنعت افزایش یابد زیرا هم اکنون به طور میانگین 30درصد بودجه دانشگاهها از محل درآمدهای اختصاصی است که 90درصد آن از فعالیت های آموزشی است.

 

وی با اشاره اینکه امروز با نام هوای پاک نام گذاری شده است گفت: در سال جاری مدیریت سبز و استفاده بهینه از انرژی و بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی زمین گرمایی، در  وزارت علوم دانشگاهها در اولویت قرار گرفت و حتی برای کاهش رفت و آمدها و کاهش سوخت، تعدادی از همایش ها با روش ویدیو کنفرانس برگزار شد.

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: