کد خبر: 12007
تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 ارديبهشت 1392 - 09:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

فهرست نشریات نامعتبر

دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی

لیزنا، دکترحمیدرضا جمالی مهموئی، استادیار دانشگاه خوارزمی: معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاهه‌ای از نشریات نامعتبر موسوم به «black list» تهیه و منتشر می‌کند که به صورت دوره‌ای نیز روزآمد می‌شود. هدف این سیاهه بنا بر مقدمه آن «ارتقای کیفی هر چه بیشتر تولیدات علمی و پیشگیری از انتشار مقالات ارزشمند پژوهشگران کشور در نشریات نامعتبر خارجی» است و نشریاتی در آن گنجانده می‌شوند که «از شرایط کمّی و کیفی لازم برخوردار نیستند». این سیاهه از طریق «همفکری و مشارکت صاحب نظران حوزه‌های تخصصی و بر اساس تجربیات دانشگاه‌های مختلف کشور و پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی» تهیه می‌شود.

 

تهیه و انتشار این سیاهه کار بسیار پسندیده و سودمندی است. در سال‌های اخیر برخی ناشران تجاری با سوء استفاده از نام دسترسی آزاد و با نادیده گرفتن کیفیت علمی و به قصد ایجاد درآمد، اقدام به انتشار مجلاتی کرده‌اند که فاقد هر گونه وجهه و اعتبار علمی هستند و مقالات ایرانی بسیاری در این نشریه‌ها منتشر می‌شوند. به عنوان مثال بر اساس داده‌های اسکوپوس از میان ۲۱۳۱۵۳ مقاله‌ای که از ۱۹۹۰ تا تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ به اسم ایران در این پایگاه ثبت شده، بیشترین مقاله (۱۶۴۸ مقاله) در مجله‌ای با نام Australian Journal of Basic and Applied Science منتشر شده است. یک نگاه اجمالی به این مجله نشان می‌دهد که فاقد هر گونه اعتبار علمی است و به اعتقاد من یک کلاهبرداری آشکار است. در حالی که این مجله نام استرالیا را یدک می کشد تنها یک نام از استرالیا در میان هیئت تحریریه آن دیده می‌شود که آن یک نفر نیز ظاهراْ اسمی جعلی است و وجود خارجی ندارد. هیئت تحریریه مجله افراد بی نام و نشانی از افغانستان و مصر و اردن هستند. حوزه کاری مجله تقریباً تمام موضوعات دانش بشری از فلسفه گرفته تا فیزیک هسته‌ای، از زیست شناسی گرفته تا مهندسی معدن را شامل می‌شود. این مجله برای انتشار هر مقاله ۱۸۰ دلار آمریکا از نویسنده می‌گیرد و یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که در این شش سال ایرانیان مبلغ هنگفت 296640 دلار بابت انتشار مقاله‌های خود به این مجله پرداخت کرده‌اند. برخی از این مقالات بی ارزشند، با این حال چه بسا برخی از آنان شایستگی انتشار در مجلات معتبر را داشته‌اند اما به دلیل ناآگاهی، نوینسدگان دچار این فریب شده‌اند. تنها در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۱۲۰ مقاله ایرانی در این مجله منتشر شده است. این مجله اکنون در فهرست نشریات نامعتبر وزارت علوم است.

 

اما این سیاهه نشریات نامعتبر ایرادهایی نیز دارد. نخست این که تعدادی مجله نه به دلایل علمی، بلکه به دلایلی دیگر در آن گنجانده شده‌اند حال آن که ادعا این است که انتخاب بر اساس کیفیت مجلات بوده است. به عنوان مثال تمام مجلات آی اس آی رژیم صهیونیستی در نسخه اسفند ماه ۱۳۹۱ این سیاهه قرار دارند در حالی که از نظر علمی مجلات معتبری هستند. برای نمونه مجله Israel Journal of Chemistry با ضریب تأثیر 1.535 از میان ۱۵۴ مجله حوزه شیمی (Chemistry, ) در پایگاه جی. سی. آر. (گزارش‌های استنادی مجلات) در رتبه ۶۸ قرار دارد و ضریب تأثیر آن از میانه ضریب تأثیر حوزه شیمی (1.316) نیز بالاتر است. این مجله را انتشارات معتبر Wiley منتشر می‌کند. یا مجله Israel Journal of Mathematics با ضریب تأثیر 0.745 دارای رتبه 82 از میان 289 مجله شاخه ریاضیات در پایگاه جی سی آر است و ضریب تأثیر آن از میانه ضریب تأثیر حوزه ریاضیات (0.709) بالاتر است. مشخص است که این مجلات از اعتبار علمی بالایی برخوردار هستند و گنجاندن آنها در این سیاهه به دلیلی بی‌کیفیتی یا بی اعتبار علمی آنها نیست. شایسته این است که وزارت علوم این سیاهه را تنها محدود به مجلاتی کند که از نظر علمی فاقد اعتبار هستند و سپس طی آیین نامه جداگانه‌ای از جامعه دانشگاهی کشور بخواهد از انتشار مقالات خود در هر مجله یا همایش که متعلق به رژیم صهیونیستی یا به نوعی وابسته به آن است پرهیز کنند.

 

علاوه بر این مورد، مجلات دیگری نیز هستند که مشخص نیست چرا در این سیاهه گنجانده شده‌اند. برای نمونه مجله  Journal of Economic Theory که آی اس آی است و از میان ۳۷۱۸ مقاله‌ای که تا کنون در آن منتشر شده ۲۲۶۱ مورد آن توسط نویسندگان آمریکایی و باقی نیز توسط نویسندگان کشورهای صاحب علم مثل انگلستان نوشده شده است. ضریب تأثیر این مجله 1.235 است و در میان ۳۲۱ مجله حوزه اقتصاد در لیست جی سی آر رتبه ۹۳ را دارد (میانه ضریب تأثیر رشته اقتصاد  0.778 است). هیچ ایرانی نیز تا کنون مقاله‌ای در این مجله منتشر نکرده است. ناشر مجله انتشارات معتبر الزویر است. این مجله دسترسی آزاد نیز نیست و پولی از نویسنده دریافت نمی‌کند. کشف علت گنجاندن این مجله معتبر حوزه اقتصاد در این سیاهه دشوار است.

 

در حوزه علم اطلاعات نیز مجله کتابداری مالزی (Malaysian Journal of Library and Information Science)‌ در این سیاهه گنجانده شده است. این مجله آی. اس. آی.  با ضریب تأثیر  0.381 دارای رتبه ۶۰ از میان ۸۳ مجله حوزه کتابداری در جی. سی. آر. است. به دلیل این که به عنوان داور با این مجله همکاری داشته‌ام می‌دانم که فرایند انتشار و داوری معقولی دارد و مقالاتش از کیفیت قابل قبولی برخوردارند. این مجله در حالی در این سیاهه گنجانده شده است که مجلات پایین‌تر از این مجله مثل  African Journal of Library Archives and Information Science با رتبه ۷۷ در این سیاهه وجود ندارند.

 

خلاصه کلام این که تدوین این سیاهه باید به گونه‌ای باشد که در آن تناقضی وجود نداشته باشد و پیام دوگانه‌ به جامعه دانشگاهی ارسال نشود. اگر گفته می‌شود که ملاک انتخاب، کیفیت و اعتبار علمی است خوب است که همه مجلات این سیاهه بر این اساس انتخاب شوند و مجلاتی که به هر دلیل دیگری از نظر وزارت علوم غیرقابل قبول هستند به شیوه مقتضی دیگری به اطلاع جامعه دانشگاهی برسند. از سوی دیگر وضعیت انتشار مقالات ایرانیان در مجلاتی نظیر مجله‌ای که در ابتدا به آن اشاره شد نشان دهنده ناآگاهی بخشی از جامعه دانشگاهی کشور از ابتدایی‌ترین معیارهای شناخت و ارزیابی یک نشریه علمی است. به نظرم کتابداران دانشگاهی می‌توانند در خصوص ترویج این اطلاعات و آموزش جامعه دانشگاهی در این زمینه‌ها بسیار فعال و مؤثر عمل کنند.

 

جمالی مهموئی، حمیدرضا. «فهرست نشریات نامعتبر». سخن هفته شماره 129. 16 اریبهشت 1392

برچسب ها :
آسترکی
|
Iran
|
1394/02/10 - 08:34
0
0
سلام
چطور می توانیم نام نشریه ای را که بی اعتبار است برای بررسی به وزارت علوم اطلاع دهیم؟
علی پور
|
Iran
|
1393/11/08 - 01:22
0
0
سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی
چنانچه امکان دارد لیست موارد مورد تایید را در اختیار همکار قرار می دهید ؟
متشکرم
قاسم
|
Iran
|
1392/07/19 - 12:36
0
0
با سلام وتشکر از سایت شما برای راهنمایی.
میخاستم بدانم jokull journalاعتبار برای چاپ مقاله دارد یا نه؟
متشکرم
حمیدرضا جمالی مهمویی
|
Iran
|
1392/02/22 - 11:08
0
0
این توضیحات را یکی از همکاران در مورد تناقض دو فهرست اسفند ارسال کرده اند: «فهرستی که ابتدا توسط وزارت علوم اعلام شد، هم اکنون از روی سایت آن برداشته شده است. این فهرست که با عنوان «فهرست نشریات نامعتبر بین المللی مصوب اسفند 1391» و طی یک بخشنامه به شماره 211269/3 در تاریخ 3 بهمن 1391 (تاریخ اشتباه نیست) به دانشگاه ها ابلاغ شد دارای 197 عنوان نشریه بود که دو نشریه ردیف های 90 و 98 آن تکراری بودند و در ردیف 131 آن نیز نشریه مالزیایی مورد نظر قرار داشت. ولی پس از سال جدید، ظاهرا این فهرست که اصلاح شده بود (ردیف های 90 و 98 آن به دلیل تکراری بودن یکی شدند و ردیف 131 آن نیز حذف شد) مجددا با همان عنوان «فهرست نشریات نامعتبر اسفند 1391» و طی یک بخشنامه به شماره 10543/3 در تاریخ 2 اردیبهشت 1392 به دانشگاه ها ابلاغ شد و بر روی سایت معاونت پژوهشی وزارت علوم و به جای قبلی قرار گرفت که شامل 195 عنوان نشریه است. و لذا در فهرست جدید نشریه مالزیایی حذف شده است.»
جواد ریاحی
|
Iran
|
1392/02/22 - 09:33
0
0
با تشکر از جناب آقای جمالی مهموئی به خاطر نگاه دقیق و نقد منصفانه ایشان در این یادداشت (بیان نقاط قوت در ابتدا و نیز نقاط ضعف در ادامه) و نیز دقت نظر جناب اوحدی،
به دلیل اینکه اینجانب، به عنوان کارشناس علم سنجی کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد پیگیر این فهرست از ابتدا بودم و برای خودم نیز چنین تناقض های ایجاد شده بود و به منظور روشن شدن علت اختلاف میان فهرستی که آقای دکتر جمالی اشاره نمودند و فهرستی که جناب اوحدی بیان داشتند، به استحضار می رسانم، همانطور که آقای دکتر جمالی فرمودند، فهرستی که ابتدا توسط وزارت علوم اعلام شد، هم اکنون از روی سایت آن برداشته شده است. این فهرست که با عنوان «فهرست نشریات نامعتبر بین المللی مصوب اسفند 1391» و طی یک بخشنامه به شماره 3/211269 در تاریخ 3 بهمن 1391 (تاریخ اشتباه نیست) به دانشگاه ها ابلاغ شد دارای 197 عنوان نشریه بود که دو نشریه ردیف های 90 و 98 آن تکراری بودند و در ردیف 131 آن نیز نشریه مالزیایی مورد نظر قرار داشت. ولی پس از سال جدید، ظاهرا این فهرست که اصلاح شده بود (ردیف های 90 و 98 آن به دلیل تکراری بودن یکی شدند و ردیف 131 آن نیز حذف شد) مجددا با همان عنوان «فهرست نشریات نامعتبر اسفند 1391» و طی یک بخشنامه به شماره 3/10543 در تاریخ 2 اردیبهشت 1392 به دانشگاه ها ابلاغ شد و بر روی سایت معاونت پژوهشی وزارت علوم و به جای قبلی قرار گرفت که شامل 195 عنوان نشریه است. و لذا در فهرست جدید نشریه مالزیایی حذف شده است.
با تشکر و آرزوی موفقیت و پوزش از طولانی شدن کلام
حسینی
|
Iran
|
1392/02/21 - 23:30
0
0
سلام
به لینکی از نشریات بی اعتبار که JCR معرفی کرده و در بالا به آن اشاره شده است سر زدم. بله درست است. جی سی آر به دلیل تخلف در استناددهی، تعدادی از نشریات بی اعتبار را معرفی کرده و آنها را از لیست خود خارج کرده است. من هم فکر می کنم مجله Law Library Journal احتمالا با الهام از همین مسئله و به همین دلیل در لیست مجلات نامعتبر وزارت علوم قرار داده شده است.
نکته دیگر اینکه از آقای جمالی بعید است که از مجلاتی که توسط JCR نامعتبر معرفی شده است حمایت کرده و آنها را مجلات خوب معرفی می کنند.
اوحدی
|
Iran
|
1392/02/21 - 18:52
0
0
با سپاس از آقای دکتر جمالی
البته لیستی که من لینکش را گذاشتم و الان هم در سایت وزارت علوم موجود است، همان لیست اسفندماه است. البته من از روزهای اولی که صحبت از نشریات نامعتبر به میان آمد این لیست را دانلود کرده بودم و وقتی مطالب شما را مطالعه کردم دوباره به لیست قبلی ام مراجعه کردم و این مجلاتی که فرمودید را ندیدم. به همین خاطر دوباره به صفحه وزارت علوم رفتم و جدیداً هم آن را دانلود کردم بازهم دیدم که این نشریات در لیست وجود ندارد.
به هر حال، نکته مهم این است که این نشریات در لیست وزارت علوم وجود ندارند.

با تشکر
عباسي
|
Iran
|
1392/02/21 - 11:42
0
0
سپاسگزار از دكتر جمالي من هم موافقم
حمیدرضاجمالی مهمویی
|
Iran
|
1392/02/21 - 08:58
0
0
جناب اوحدی:این سیاهه هر یکی دوماه بازنگری می شود.نسخه ای که من بررسی کردم نسخه اسفند بود که با این نسخه که شما لینکش را گذاشته اید قدری متفاوت است. نسخه جدیدی روی سایتی که همیشه فهرست نشریات نامعتبر را وزارت می گذارد من نمی بینم و فهرست اسفندی که من از روی همین سایت برداشتم را نیز حذف کرده اند. اگر این تغییراتی که شما می گویید اعمال شده باشد خوب است چون به نوعی اصلاحاتی در فهرست انجام شده است. ولی باز این نگرانی هست که این فهرست خیلی ناپایدار است و باز نشانه عدم کارشناسی است. در موردمجله حقوق حذف از سیاهه جی سی آر نیز به معنای بی کفیتی مجله نیست شاید با سیاستهای جی سی آر نمی خورد.خیلی مجلات آی اس آی نیستند ولی مجلات خوبی هستند
اوحدی
|
Iran
|
1392/02/20 - 23:13
0
0
فکر می کنم Law Library Journal به این دلیل در سیاهه نشریات نامعتبر قرار گرفته است که JCR نیز آن را از لیست خود خارج کرده است. نظرتان در مورد لینک زیر که توسط JCR منتشر شده است چیست؟ نام این نشریه در لیست وجود دارد.

http://admin-apps.webofknowledge.com/JCR/static_html/notices/notices.htm

علاوه بر این، در مورد نشریه مالزیایی که نام بردید من هر چقدر سعی کردم آن را در لیست نشریات نامعتبری که وزارت علوم بر روی وب سایت خود قرار داده است ندیدم. نمی دانم آیا همان لیست منظور است یا اینکه آقای دکتر جمالی منظورشان لیست دیگری است که این نشریه در آن قرار داده شده است. چون در لیست وزارت علوم، نامی از این نشریه برده نشده است.
البته نشریه Journal of Economic Theory را هم در میان لیست نشریات نامعتبری که وزارت علوم معرفی کرده است ندیدم. برای اطمینان بیشتر به آدرس زیر که بر روی وب سایت وزارت علوم قرار داده شده است مراجعه فرمائید و اگر لیست دیگری بجز این لیست مد نظر است لطفا معرفی فرمائید

http://www.msrt.ir/sites/research/rppc/DocLib/nashriyate_namotabar_esfand1391.pdf

از آنجایی که من به این نشریه مالزیایی مقاله فرستاده ام، منتظر دریافت نظراتتان در این مورد هستم


با تشکر از شما
حمید رضا جمالی مهموئ
|
Iran
|
1392/02/18 - 09:14
0
0
البته مجله مالزی، تنها مجله کتابداری در لیست نیست. مجله Law Library Journal هم در لیست هست که دلیلی برای آن هم نیافتم. تا به حال هیچ مقاله ای از ایران درا ین مجله منتشر نشده. مجله‌ای خوب و کاملاً تخصصی است و اساساً در آینده نیز گمان نکنم مقاله ای از ایران برایش ارسال شود چون ما کتابدار حقوق یا کتابخانه حقوق به مفهوم متداول کشورهای انگلوامریکن در ایران نداریم. ناشرش هم انجمن کتابخانه های حقوق آمریکاست. واقعاً نمی شود فهمید چرا در لیست است!
عرفان
|
Canada
|
1392/02/17 - 20:14
0
0
با سلام و تشکر از جناب آقای دکتر جمالی بابت یادداشت خوبشون
همون جور که ایشون فرمودند اصل این کار برای آگاهی جامعه علمی کشور در مورد کلاه برداری برخی از مجله ها کاری پسندیده است. اما در مورد تنها مجله رشته موجود در این لیست (مجله کتابداری مالزی) باید اضافه کنم که این مجله از سال 2007 در لیست نشریات JCR قرار گرفته و ضریب تاثیر مجله در سال 2011 از برخی از نشریات معتبر و با سابقه مانند Library Trends, Libri, Canadian Journal of Info & Lib Sci, Information Development و Reference & User Services Quarterly بالاتر بوده است. برحال شخصا هیچ دلیلی برای قرار گرفتن نام این نشریه در لیست مذکور پیدا نکردم.
حمید رضا جمالی مهموئ
|
Iran
|
1392/02/17 - 08:32
0
0
مجلات متعدد دیگری نیز هستند که جایشان در این فهرست خالی است و مثل مجله ابتدای نوشته اعتبار ندارند و باعث خروج ارز نیز می شوند مثل مجلات انتشارات textraod یا انتشارات plagia از جمله
Journal of Basic and Applied Scientific Research
European Journal of Experimental Biology
سوسن محرابی
|
Iran
|
1392/02/16 - 21:47
0
0
یادآوری بسیار بجا و منطقی است. ایران با رژیم اشغالگر قدس رابطه سیاسی ندارد و طبیعی است که اساتید ایرانی این نداشتن رابطه سیاسی را باید بدانند ولی در لیست سیاه گذاشتن بهتر است بازنگری شود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: