کد خبر: 20082
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 خرداد 1394 - 08:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

کاروان سواد اطلاعاتی

سید ابراهیم عمرانی
کاروان سواد اطلاعاتی

 

لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر: نمی دانم چطور مطرح کنم که به کسی از جمله خودم بر نخورد. آخر همیشه بین خودمان می گوئیم که ما ایرانیها ملت با فرهنگی هستیم، با سابقه دراز تمدنی-  فرهنگی، از کورش و داریوش شروع می کنیم تا برسیم به مرحوم فردوسی طوسی و مرحوم مولانا جلال الدین و در ادامه می رسیم به پروفسور سمیعی و دختر خوب ریاضی دانمان مریم میرزا خانی برنده جایزه فیلد و اخیرا خانم لیلا عراقیان معمار جوانمان برای جایزه  پل طبیعت تهران. ولی وقتی به مقوله سواد می رسیم  می بینیم هر گروهی در تخصص خودش می نالد که مردم سواد عمومی رشته ما را ندارند و نتیجه می گیرم، ببخشید، ببخشید، ‌روم به هفت کوه سیاه، شرمنده همت عالی دوستان، ملت با فرهنگ ولی  بیسوادی هستیم. سوابق عظیم فرهنگی داریم روزگاری، در گذشته های دور، بجای پاریس قرنهای 19 و نیمه اول قرن 20، یا نیویورکِ امروز،  خراسان بزرگ ایران صادرکننده فرهنگ به جهان بوده است، ولی امروز که نگاه می کنم نمی توانم به آن افتخار کنم وقتی که بیسوادی در اطرافم موج می زند.

 

کتابداران همه جا از سواد اطلاعاتی صحبت می کنند و اینکه حتی بسیاری از اساتید سواد اطلاعاتی ندارند ولی یا خودشان نمی دانند و یا مثل بسیاری از ایرانیها خجالت می کشند که بگویند بلد نیستم و از آن بالاتر کسر شأن استادی است که بروند و سر کلاس دیگری  بنشیند. کتابداران می نالند که ما با تلاش تخصصی خود بانکهای اطلاعاتی تولید می کنیم ولی استفاده نمی شود و یا بد استفاده می شود ودلیلش هم کمبود یا نبود سواد اطلاعاتی است. آموزش کاربران خط دوم جبهه کتابداران است و باید مبتنی بر شناخت رفتار اطلاعاتی کاربران که خط آغاز کار ما است طراحی شود.

 

هنرمندان تجسمی ما می نالند که مردم سواد بصری ندارند و هنر آکادمیک و ماندگار را نمی شناسند. خود من در بهترین حالت در بین اطرافیان دیده ام که اگر ذوقی به خرج داده اند و تابلو نقاشی به دیوار منزل یا محل کار زده اند از همین تابلوهایی است که در مغازه های تابلو فروشی راسته خیابان ولیعصر تهران فروخته می شود. کپی های دست چندم از اثری بازاری که از روی مدل نقاشی شده و هیچ ذوق زیبایی شناسی در آن بکار نرفته و هیچ تفکر یا جهان بینی پشت اثر نیست. با رنگهای تند و غلیظ و به شدت بازاری. تصویری از غروب با خانه هایی با شیروانیهای رنگی در جنگلی بی درخت. یا دختری با لباس محلی با غمزه ای در چهره و کوزه ای بر شانه. چند نفر از شما که دارند این مطلب را می خوانند حتی یک بار به یک گالری نقاشی که نقاشی هنری - دانشگاهی به نمایش می گذارند پا گذاشته اید؟ این نقاشی یا مجسمه ها بازاری نیست و برای کشیدن این تابلوها و یا ساختن این مجسمه ها سالها باید آموزش دانشگاهی یا شبه دانشگاهی دیده شود. اگر دربرابر فلسفه که به تعبیری شناخت جهان به مدد عقل و تفکر است، هنر را باید شناخت جهان دانست به مدد حس. پس هنرمند کارش تبیین جهان است و تابلو فروش کارش کپی از روی عکسهای زیبا و آثار بزرگان پیشین است.

 

شما کتابداران اعتراض می کنید که چرا کارشناس کتابداری در کتابخانه ها بکار گرفته نمی شود؟  و یک عَمری پاسخ می دهد که  کتابداری تخصص نیست و هر لیسانسی که استخدام کنم ظرف یک ماه از او کتابدار می سازم. همین حرف را درباره حسابدار نمی شود زد؟ همین امر را درباره نقاش و مجسمه ساز نمی زنند؟ اگر فرزند شما بخواهد در یک رشته هنری مثل نقاشی تحصیل کند به او نمی گوئید خُب نقاشی دوست داری برو کلاس ولی دانشگاه فقط یا مهندسی یا پزشکی؟  ما اگر از یک اصل دفاع می کنیم، به یادمان باشد که این اصل را همه جا دفاع کنیم نه فقط آنجایی که منافع شخصی ما است.

 

هنرمندان موسیقی ما نیز می نالند که مردم ما سواد موسیقیایی ندارند. دوستی از اساتید موسیقی به من می گفت که  تا به حال فوتبالهای اروپایی را نگاه کرده ای؟ دقت کن توی این  استادیومها ملتی که دارند شعار می دهند یا چیزی را می خوانند دارند با نت می خوانند، حالا همین دوستان تحصیلکرده خودمان که دور هم جمع می شوند گاه در کوهی، محفلی می خواهند به فرض" امشب در سر شوری دارم را بخوانند" همه خارج از نت می خوانند. خُب وقتی سواد موسیقایی نباشد و گوش آموزش لازم ندیده باشد معلوم است که همه می روند سراغ پاپهای لس آنجلسی و "دوبس دوبس" و .... و سلیقه هایشان درموسیقی این قدر سطحی است. در حالی که در بسیاری کشورها موسیقی بخشی از درسهای مدرسه است و کودک برای شنیدن موسیقی آموزش می بیند نه برای اینکه موسیقی دان  یا نوازنده شود. اینکه در آینده بخواهد پاپ گوش کند یا موسیقی تجری و تلفیقی یا کلاسیک و یا محلی و فولکلوریک این دیگر انتخاب خودش است. سوال بالا  را تکرار می کنم چند نفر از شما تا به حال به یک کنسرت که در آن موسیقی علمی و دانشگاهی ارائه می شود؛ رفته اید؟ دقیقا می گویم موسیقی دانشگاهی چون برای یادگرفتن این موسیقی فرد باید سالها آموزش ببیند، مبانی موسیقی بیاموزد، و درسهای تخصصی طی کند و با آموزشهای بازاری تفاوت می کند.

 

هنرمندان تئاتر ما هم تا به یاد دارم همین گلایه را داشته اند. مردم کمدیهای بسیار سبک لاله زار را به سالن نمایشهای دانشگاهی حرفه ای ترجیح می داده اند و می دهند. در لاله زار آن زمان کافی بود که هنرپیشه (البته خیلیهایشان پیشه شان هنر نبود ودوست یا  فامیل یک از عوامل تئاتر بودند) روی سن شوخی را با بی نزاکتی قاطی کند تا جمعیت از خنده منفجر شود.  ایرانیان علاقمند و طرفداران سینما هم حتی اگر سینمای امریکا را ترجیح دهند، ترجیح می دهند اکشنهای داغ هالیوودی را ببینند و از سینمای مستقل امریکا اصلا چیزی به گوششان نخورده و سینمای خوب اروپا را هم هکذا. راستی یادم رفت سوالم را تکرار کنم، چند نفر از شما تا کنون یک نمایش از یک کارگردان دانشگاهی تئاتر را در تالار وحدت، یا تئاتر شهر دیده اید؟ یا در  تالارمولوی که قیمت بلیطش هم دانشجویی است؟

 

حالا چرا من به قول  جوانهای امروز  قاط زدم و رفتم سراغ این مسأله؟

خبری در لیزنا منتشر شد درباره نمایشگاه کتاب تهران. یکی از خوانندگان که حدس می زنم کتابدار کتابخانه های عمومی شهرداری تهران بود نظری گذاشته بود که از روی عمد نقل به مضمون می کنم: "شهرداری تهران به جای هزینه کردن برای تصویر تابلوهای نقاشی و دیگر آثار تجسمی در سطح شهر، بیاید کتاب بخرد بدهد به کتابخانه هایش که مردم بیایند بخوانند".

 

حالا فهمیدید چرا در حد لالیگا قاط زده ام؟ دوستان مگر مقوله کتابخانه از مقوله تئاتر و موسیقی و نقاشی و سینما و ادبیات جدا است؟ مگر نه همه اینها فرهنگ و میراث فرهنگی است؟ با سواد فرهنگی کیست؟ برای خواندن و دیدن آثار چه کسانی مردم به کتابخانه ها خواهند آمد؟ مگر کار ما کار فرهنگی نیست؟ مگر همین مردمی که در معرض این تبلیغات قرار می گیرند نیستند که مخاطبین ما هم هستند و ما می خواهیم آنها را به حیطه فرهنگ بکشانیم؟ فرهنگ سالم مگر غیر از این است که اثری پدید آمده باشد که فکر یا جهان بینی پشت آن باشد؟ مگر به ادبیات بازاری شبه ادبیات نمی گوئیم؟  و هزاران مگر دیگر..... آیا دوست عزیزی که این نظر را گذاشته خود کتابداری اهل مطالعه است؟ نمی شناسمشان ولی فکر می کنم جوابم منفی است. نسل جدید کتابداران ما متاسفانه کتابداران کتاب نخوان هستند. اتفاقا کتابخانه  عمومی از هر نوعش به کتابدار کتاب خوان خیلی نیاز دارد. می دانید باید ضرب المثلی بر عکس رطب خورده منع رطب چون کند هم بسازیم که مضمونش این باشد: از این رطب که داری تعارف می کنی خودت حاضری بخوری؟

 

زمانی که کتابخانه های عمومی کشور یک روز دبیر خانه هیات امنا بود و روز دیگر وزارت ارشاد (و نهایتا شد نهاد) شهرداری تهران کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری را راه انداخت و تلاش کرد خلائی جدی را پر کند که بسیار هم خوب بود و 80 کتابخانه در تهران تاسیس کرد که سه چهارم آن در محله های پائینتر از خیابان انقلاب بود. من برای شهرداری همان روز کف زدم خیلی هم کف مرتب همراه جیغ و هورا. با اینکه عده ای گفتند این کلک شهرداری بوده که نیم درصد قانونی شهرداریها را به کتابخانه های عمومی ندهد و بگوید من دارم خودم خرج کتابخانه های عمومی خودم می کنم من اعتقاد دارم به هر دلیلی که بود کار خوبی بود.

 

همان روزهای شاید سیزده، چهارده سال پیش که این اتفاق افتاد، یکی از اهالی موسیقی از من می پرسید که چطور می شود با شهرداری ارتباط گرفت که یک کاری هم برای موسیقی بکنند. گفتم فرهنگسراها که هست و ایشان فرمود  چند تایی مثل ارسباران یک کارهایی می کنند ولی بقیه ضابطه ای ندارند امروز این هست یک کارهایی می شود و فردایکی دیگه با یک تصمیم دیگه.  ولی کتابخانه های شهرداری راه افتاد و با وجود دلسوزانی مثل محمد دکامئی و همکاران در اداره کتابخانه های شهرداری، کتابخانه ها رونق خوبی گرفت که من امیدوارم جانشین او هم به اندازه او دغدغه فرهنگ، انگیزه و توان و درایت کتابدارانه داشته باشد که حتما دارد.

 

خُب، برگردم سرصحبت خودم. دوست عزیز این بار لابد به یک دلیلی نوبت هنرهای تجسمی بوده، یا افرادی یا انجمنهایی در این کار موثر و دخیل بوده وپیشنهاد داده اند و این کار شده یا شخص شهردار خواب نما شده اند و جناب محصص و یا ممیز و سهراب سپهری نقاش و شاید هم خود کمال الملک آمده به خوابشان و گلایه کرده که آقا این چه وضعیتی است ما از شاه و دار و دسته گلایه داشتیم که مردم به نقاشی و مجسمه و کلا آثار بصری بی توجهند و حالا شما بعد از سی و هفت سال از عمر جمهوری هنوز تحویل نگرفته اید فلذا ملت در حوزه کاری ما الفبا هم بلد نیستند، چه برسد که بتوانند دو کلمه بخوانند. کتاب که دستشان بدهید آن را سر و ته می گیرند و خلاصه بحث مفصلی در خواب با جناب شهردار کرده اند تا ایشان متقاعد شده اند که خواب نما شوند و یک کاری در حوزه سواد بصری عموم مردم انجام دهند.

 

من خودم یک روز صبح از خواب پاشدم و دست و صورت شسته و نشسته، همانطور که چشمانم را می مالاندم به طرف اداره راه افتادم که دیدم سر چهار راه، روی یکی از همین تخته های عریض (از بکار بردن کلمه بیل بُرد به دلایل فرهنگی معذورم) بجای پفک نمکی و تبلیغ برجهایی که اخیرا  به جای برنج و چای و مرکبات در شمال کشت می شود،  یا تبلیغ برنج پاکستانی و پرتقال مصری و رکعت شمار چینی و فرش هندی و لباس زیر ترکیه ای و البته همه با بهترین قیمت چیز غریبی نصب شده، خوب که نگاه کردم و دیدم اثری از نقاشی ایرانی و معاصر است. جدی فکر کردم که هنوز خوابم و دارم توی خواب این را می بینم و چهار را ه بعدی عکسی دیدم از یکی از تصاویر شاهنامه شاه طهماسبی!!!  چه شده که آثار ماندگار و بدون تاریخ مصرف جای مواد و کالاهای مصرفی را گرفته. آیا تبلیغ نمایشگاهی است؟ خیر، آرم شهرداری تهران زیر آن است. در پای یکی از این تابلوها عبارت "نگارخانه ای به وسعت شهر" را خواندم که توجهم را جلب کرد. همان روز در سایت سازمان زیبا سازی شهر تهران خواندم که 1600 تخته عریض تبلیغاتی به آثار هنری تجسمی اختصاص یافته، آقا از همینجا بگویم دستتان درد نکند، خیلی فکر زیبایی بود.

 

 

پای این تابلوها نام پدیدآور، محل نگهداری، تاریخ تولید اثر نقش بسته بود و نشان می داد که همه آثاری که بر دیوار شهر به نمایش گذاشته شده به موزه ها و مجموعه های خصوصی مهم راه پیدا کرده و ماندگار شده اند. با خودم درود فرستادم به پیشنهاد دهنده و مجری و شهرداری تهران که برای اولین بار در جهان دست به این اقدام زیبا وفکورانه زده است. در جراید و  از منتقدین هنری نقل شده که این کار در هیچیک از پایتختهای جهان سابقه نداشته است، آن هم در چنین حجم بی نظیری. اقدامی که شاید همان نشانی موزه در پائین تابلو توجه را به خود جلب کند که پس آن نقاشیهایی که به در و دیوار می زنیم نقاشیهایی نیستتند که ماندنی باشند و احتمالا بعد از دوبار اسباب کشی می اندازیمشان توی سطل آشغال ولی این نقاشیها دور انداخته نمی شود و جزئی از ثروت ملی مردم و کشورها هستند. چه از بعد مادی و چه از بعد معنوی ثروت هستند و دارای ارزشی بی چون و چرا.

 

آن روز خوشحال شدم که درجهت سواد بصری مردم گامی برداشته شده و خوشحال تر شدم وقتی یادداشتهای صفحات هنری روزنامه ها را می دیدم که منتقدین هنری، و حتی انجمن هنرمندان نقاش ایران که انجمنی آکادمیک است از این کار شهرداری تهران قدردانی کرده اند و تقاضا کرده اند که این کار تقویم سالانه ای داشته باشد و تداوم پیدا کند و در شهرستانها هم حتما نمایش داده شود.

 

حالا شما به عنوان متولیان سواد اطلاعاتی فکر کنید که آیا می توانیم چنین کارناوالی برای سواد اطلاعاتی راه بیندازیم؟ یا اگر راه افتاد چند نفر از شما می توانید قبول مسئولیت کنید و در این کار مهم همکاری و تدریس کنید؟  

 

همه بیائید برای راه اندازی کارناوال یا کاروان سواد اطلاعاتی پیشنهاد بدهید. پیشنهادها را یک گروه در انجمن جمع و جور کند و آن را پخته کند و بعد بگذاریم روی میز شهردار تهران یا اگر راهمان ندادند مانند کمال الملک از راه خواب وارد خواب شهردار تهران شویم و از  او بخواهیم که برای سواد اطلاعاتی هم لطفا خوابنما شود.

 

عمرانی، ابراهیم. «کاروان سواد اطلاعاتی». سخن هفته لیزنا، شماره 235. 4 خرداد ۱۳۹۴.

برچسب ها :
بهمن
|
Iran
|
1394/03/10 - 10:13
0
2
در مورد این جمله استا" از این رطب که داری تعارف می کنی خودت حاضری بخوری؟" باید بگم کتابخانه های عمومی باید در امر انتخاب کتاب و مجله به نظر کتابداران اهمیت بیشتری بدهند البته در دوران آقای مختارپور قدمهای خوبی برداشته شده ولی قبلا از انتشارات نامعتبر و کتابهایی مربوط به یک طیف سیاسی خاص خیلی کتاب وارد کتابخانه می شد. که امیدوارم اینگونه کارها پایان یابد . بعضی رطب هایی که داریم خودمان به هیچ وجه دوست نداریم بخوریم!
گلشن
|
Iran
|
1394/03/09 - 16:08
1
0
آقای عمرانی طرحهای خوبی می دهند، بعد ناگهان قضیه ول و رها می شود و نه کسی جلو می آِید که به ایشان کمک کند، آن دو سه نفری هم که آمده اند کم کم کنار می کشند و نه دیگر خودشان فرصتی می کنند برای ادامه دادن، بعضی کارها را باید به حکم دل کرد.
مریم نظری
|
Iran
|
1394/03/09 - 13:53
0
5
سلام و سپاس از پیشنهاد جذاب استاد ارجمند جناب آقای عمرانی. بازخورد و پیشنهاد بنده درباره برپایی کارناوالهای سواد اطلاعاتی کمی طولانی شد به همین دلیل آن را در قالب یادداشتی در سایت شخصی درج کرده‌ام. خوشحال می‌شوم اگر دوستداران سواد اطلاعاتی اصلاح و تکمیل بفرمایند. با احترام
ستاره صبح
|
Iran
|
1394/03/07 - 12:53
3
5
حرف حساب جواب ندارد

جیغ دست هووورررا به افتخار شما نویسنده محترم.
آقای مختارپور هم از تمام کتابداران خواسته و می خواهند که کتاب بخوانند و منعکس کنند. امر آقای مختارپور مطاع است ، چشم .
حسینی
|
Iran
|
1394/03/07 - 10:03
1
6
( همه ما یکی هستیم)
استاد عزیز سلام
از خواندن مطالب بسیار زیبایتان لذت برده و شادمان شدیم که استادی اینقدر نکته بین و باسواد می باشند. اما آیا شما فکر نمی کنید که بی سوادی کتابداران به خاطر بی سوادی اساتید عزیز می باشد که در دانشگاه فقط چندسالی وقت ما را تلف کرده و چیزی که دستگیر کتابداران باشد به آنها نمی آموزند یا حتی راهنمایی شان نمی کنند؟ از مطالب شما اینگونه استنباط کردیم که کتابداران کتابخانه های عمومی بی سوادند! بله بی سوادند و در مقابل همه اساتید محترم و کتابداران دیگر سازمانها پراز علم و دانی بوده و باسواد اطلاعاتی و ... هستند.
رها
|
Iran
|
1394/03/07 - 08:53
0
2
سلام استاد عزیزم
ممنون مثل همیشه عالی بود. بزرگترین دلیل عدم مطالعه ما تنبلی و نداشتن انگیزه و هدف و درگیری با مسائل روزمره است که هرجا باشی از راننده تاکسی تا وزیر و وکیل و من جمله کتابدار از آن صحبت می کنند و همه هم خود را صاحب نظر می دانند. اما دلیل دیگر آن به نظرم برنامه ها و ابلاغ ها و بخشنامه های مکرر و بی ثمر و دست و پاگیر کتابدار و کتابخانه است که مجالی برای مطالعه به کتابدار نمی دهد. از روزی که استخدام شدم بارها و بارها خواسته ام که از کتاب های کتابخانه مان بخوانم اما ادامه تحصیل و کار همزمان فرصت کمی برایم باقی گذاشته ... کتاب هایی که همیشه دوست دارم و داشتم که بخوانم اما...
همه فکر می کنند کتابدار یعنی کسی که پشت میزش می نشیند و فقط در روز چند بار امانت و بازگشت کتاب انجام میدهد و ولاغیر.
با صحبت شما موافقم که ما کتابداران آنقدر درگیر مسائل روزمره هستیم که از رشد و ارتقای دانش فردی و سازمانی مان غافلیم. شاید هم تفاوت کمی با مردم عامی اطراف خود داشته باشیم و حتی کمتر هم بخوانیم و بدانیم.
کتابدار
|
Iran
|
1394/03/06 - 17:45
0
2
امیدواریم روزی کتابخانه ها به عنوان مراکز سواد اطلاعاتی مطرح باشند.
کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1394/03/06 - 14:04
0
4
زنده باد سواد اطلاعاتی بریم ببینیم چه می شود. شاید با همین حرکتها یک وقت از خواب بیدار شدیم دیدیم بجای نمایشگاه کتابفروشی صاحب نمایشگاه کتاب هم شدیم. خدا را چه دیدی . پیشنهادم اینست : بر تخته گنده های شهر بنویسیم : سواد اطلاعاتی بر هر زن و مرد ایرانی زیبنده و واجب است. فعلا به یمن زیبا سازی شهر داری با ون گوگ و لو ترک و صنیع الملک و... آشنا شدیم . شاید وقتی دیگر با سواد اطلاعاتی هم آشنا شویم. سپاس
سرلک
|
Iran
|
1394/03/06 - 08:06
0
4
سلام بر آنانکه که دغدغه هنر دارند و فرهنگ
راه اندازی کارناوال اطلاعاتی برنامه ای است دشوار که در بازه زمانی طولانی پاسخگو خواهد بود.یک نظام هماهنگ با استراتژی چند سویه در پاسخگویی به این نیاز خاموش شده جامعه کمک خواهد کرد تا مردم به فطرت جستجوگر ایرانی خود رجوع کنند.در یک نگاه می توان گفت کشش و جاذبه کارناوال نگارخانه ای با آن همه لطایف و ذوق ،بسیار بیشتر از تبلیغ یک کتاب است زیرا هنر بصری ،لذت چندگانه ای را در جان آدمی به غلیان در می آورد در حالیکه تبلیغ برای دانستن و مطالعه حکم پند و اندرز دارد و فی نفسه دافعه اش بر جاذبه می چربد.عرضم از اطاله کلام این است که راه اندازی این کارناوال باید از چنان برنامه ریزی و رایزنی با متخصصین ماهری برخوردار باشد که علاوه بر حظ بصری تلنگری باشد بر فطرت به خواب رفته مطالعه مردم.
هرآنچه از دست ما برآید در طبق دغدغه شما خواهیم گذاشت باشد که حضرت دوست ،دست دلسوزان را در خنکای لطف خویش بنوازد.
امیدوار
|
Iran
|
1394/03/06 - 01:20
0
0
با سلام خدمت استاد عزیز
درود به خاطر مطالب زیبایتان و نکات فراوان مقاله فوق .
اینجانب 20 سال است در کتابخانه مشغول انجام وظیفه می باشم ، پیشنهاد راه اندازی کارناوال سواد اطلاعاتی عالی است کجا بهتر از دانشگاه و کجا بهتر از کتابخانه ها با آموزش کتابداران علاقه مندان به این حوزه . بسم الله .
كتابدار خانم
|
Iran
|
1394/03/04 - 15:52
1
5
سلام
شايد حدود دو سالي است كه در شهر اصفهان، شهرداري كاري متفاوت با اين نوع ولي در راستاي فرهنگ سازي جامعه انجام مي دهد كه بسيار از نظر من نيز جالب و قابل تقدير است
هر ماه يك موضوع در نظر گرفته مي شود(كتاب و كتابخواني، همسرداري، تغذيه مناسب، ترافيك ، محيط زيست و....) و در سرچهارراه ها (پشت چراغ قرمز!) بنرهاي مربوطه را كه به صورت طنز (تصوير و نوشته) آمده شده اند نصب مي كند
با عنوان فرهنگ شهروندي! جاي تقدير دارد
کتابدار اگر لایق باش
|
Iran
|
1394/03/04 - 15:25
0
2
که بگویند کتاب مثل اکسیژن است برای جامعه بشریت و کتابخانه کپسول اکسیژن و کتابدار، پرستاری که اکسیژن را به انسان در حال موت وصل می کند پس از ماست که بر ماست بیایم از هیچ کتاب بسازیم شاید سیر تاریخی تولید کاغذ را مرور کنیم شاید محملی جدید بیابیم مثل همین تابلوها مگر ما کتابدارها در انواع محمل ها از کتاب به معنای عام استفاده نمی کنیم خوب چرا باید این سخن را از یک کتابدار بشنویم ... کتاب خوانی می تواند از یک کتاب به معنای خاص تا یک نقاشی و یک موسیقی وسعت داشته باشد مهم و هدف دنبال کردن هدفی است که از کتابخوانی داریم....
کتابدار اگر لایق باش
|
Iran
|
1394/03/04 - 15:25
0
0
ادامه
مشکلی که باز در مورد بیشتر کتابخانه ها در مورد سرگذشتنامه ها دیده می شود ولی کسی نمی پرسد چرا کتابهایی که درمورد شهید بابائی نوشته شده در یک رده کنار هم نیستند اما نکردند چرا که همیشه جستجو را ترجیح می دادند نمی دانم شاید فکر می کنند همیشه برق است همیشه اینترنت هست. بگذریم اما یادمان باشد در هر چیزی باید این تفکر باشد اگر نباشد علم پیشرفت نمی کند و حالا به کتابداری که این پیغام را گذاشته می گویم کتاب نیست باشد اصلا، نه پولی هست که کتاب بخرند مگر این همه کتاب نداریم چرا این ها را جذاب نکنیم که بخوانند یا نه اصلا چطور است کتابهای پارچه ای از پارچه های باطله درست کنیم ما که می گویند در کتابخانه بیکاریم بد نیست دست به سوزن شویم کتاب پارچه ای درست کنیم که به اسم خودمان هم باشد کتابداران عزیز اگر جامعه ما کتابداران شناخته شده نیست و حقوقمان در شأنمان نیست مقصر خودمانیم تا حدودی چرا که خودمان را نشان نداده ایم ما باید طوری کارکرد کتاب، کتابخانه و کتابدار را نشان دهیم
کتابدار اگر لایق باش
|
Iran
|
1394/03/04 - 15:25
0
1
لذا همیشه به من می گفت وای بر کتابدار کتاب نخوان حتی انسان باید جرأت داشته باشد که یک سوزن هم گاهی به خودش بزند و یا جرأت بلد نیستم بگوید؟ اما نه نیست درهر کسی به جز انسان های معدود من هم که کارم را در کتابخانه شروع کردم اولین اشتباه افراد با تجربه کتابداری را دیدم درست است که مسئول کتابخانه کتابدار نبود که تذکر دهد ولی همکار و خودش با تخصص کتابداری بودند چه اشتباه فاحشی بود جای عنوان کتاب با نشانه مولف اشتباه شده بود طوری که فکر کردم شاید نهاد برای خودش روشی اختراع کرده در راستای بومی سازی اما بعد از تحقیق در کتابخانه های دیگر و پرس و جو فهمیدم نه ما کتابداران باید تفکر انتقادی داشته باشیم منظورم نه عیبجویی و نقطه ضعف گرفتن منظورم این است که می توانستن حتی کتابداران همکار بگویند چرا یک کتاب نویسنده در کنار هم نیست مگر این همه درس نخواندیم که کتابها را براساس موضوع مرتب کنیم و...
کتابدار اگر لایق باش
|
Iran
|
1394/03/04 - 15:23
0
0
با سلام خدمت استاد عزیز و دوستان
بله حرفهای خیلی خوبی زدید متاسفانه در کتابخانه ها به کمیت بیشتر از کفیت ترتیب اثر داده می شود مهم چند تا کتاب خریدن نیست بلکه چگونه و با کیفیت و متناسب خریدن مهم است یادم می آید دوستی داشتم که کتابداری می خواند که بعدها به روزنامه نگاری علاقه نشان داد و رفت دنبالش همیشه دستش کتاب بود و می خواند و می گفت زمانی کتابداری در کتابخانه منطقه زندگی ما بود که وقتی تقریبا تمام کتابهای متناسب با سن خودم را در کتابخانه تمام کردم گفتم کتابی برایم پیشنهاد کن تا میل مرا برای خواندن بیشتر کند از رده سنی بالاتر ! خوب تبعا باید پله ترقی را طی می کرد و یک مرحله پا فراتر گذاشته و به کتاب های بزرگسالان فکر کند لذا با کم سنی خود این پا گذاشتن را فهمیده بود که باید با احتیاط باشد و مصادق سخن رانگاناتان هر خواننده ای کتابش و لذا مشورت با یک کتابدار به ذهنش خطور کند اما می گفت کاش نمی کرد کتاب پیشنهادیش از کتابهای صادق هدایت بود کتابی که خوب خودتان می دانید... و چه ماجرایی که برایش اتفاق افتاده بود خدا می داند
کتابداران
|
Iran
|
1394/03/04 - 13:29
6
2
دل خوش سیری چند
یکی از 282نفر
|
United Kingdom
|
1394/03/04 - 11:52
2
7
وای چقد زیبا بود امیدوارم همگی تفکرمون رو به راه بندازیم از این ایده های ناب را عملی کنیم
استاد عمرانی مثل همیشه عالی بود لایک
کتابدار تهران
|
Iran
|
1394/03/04 - 10:56
2
5
سلام استاد مثل همیشه عالی بود موفق باشید
همکار
|
Iran
|
1394/03/04 - 09:38
2
15
جناب عمرانی عزیز سلام و خداقوت
ممنون بابت نگارش زیبایتان و جسارت بی بدیلتان.دست مریزاد از این روحیه.
به نظر بنده قبل از هر اظهار نظری درباره آنچه فرمودید، باید عمیق تفکر کرد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: