کد خبر: 22796
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 بهمن 1394 - 08:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک: ادامه بحث در مشکلات آموزشی

سید ابراهیم عمرانی
باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک: ادامه بحث در مشکلات آموزشی

 

لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر:ز یاوران همیشه سخن هفته باز هم سلام، این باز هم معنایش این است این سخن هفته باز هم درباره موضوعی است که در یک ماه گذشته درباره اش بحث کرده ایم. دو هفته پیش بود که با دکتر منصوریان صحبت کردیم که موضوعی را که طرح شده برای چند جلسه بالا نگاه داریم که شاید از دل آن چیزی بیرون بیاید که به درد دنیا یا اخرت بخورد، هر دو تاشو توقع نداریم، چه دنیا را جواب بدهد و چه آخرت را من راضیم، انشاؤالله خدا هم راضی باشد.  نتیجه اش شد مطلب هفته پیش ایشان و پیشنهاد این هفته بنده که دارید می خوانید و سعی می کنم که این بار خیلی وقتتان را نگیرم و سریع بروم سر پیشنهاد برای ادامه بحث.

 

من درست چهار سخن هفته قبل  از کارشناسی شروع کردم، و پیشنهاد دادم که بیائید کارشناسی را حذف کنید که بار اول نبود. در صحبتمان که همین اوایل سال جاری در گفتگو با جناب آقای دکتر بهشتی در لیزنا منتشر شد هم این را مطرح کردیم، در یادداشتی برای عطف دو یا سه سال پیش بود هم مطرح کردیم و دکتر داریوش علیمحمدی هم با سند و گواه فراوان در این باره نوشته بودند که حتما خوانده اید. دوره کارشناسی در این رشته در دنیا معمول نیست.

 

هفته بعد از آن به تقلبهای علمی بدخیم،‌ که از عفونی شدن فضا فراتر رفته پرداختم و از نوآوری در تقلبهای علمی گفتم که مثل باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک شده اند و هر روز باکتری جدیدی کشف می شود که در برابر آنتی بیوتیک مقاومت می کند و وقتی تعداد این باکتریها زیاد تر شود ما به یک الکساندر فلمینگ جدید نیاز داریم که از آسمان این بار مشرق ظهور کند و مردم جهان را نجات بخشد.

 

دو هفته پیش در ادامه از وضع وخیم نظام فعلی آموزش عالی در ایران صحبت را به اختیاری کردن پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد در رشته های کاربردی مانند رشته علم اطلاعات کشاندیم. و باز این دکتر داریوش علیمحمدی بود که در یکی از کامنتها نوشته بودند در دانشگاه خوارزمی این کار می شود و اکر دانشجویی در خودش علاقه یا توان پژوهش نبیند می تواند به جای آن چند واحد درسی بگذراند و چنان که می دانم در دوره های مجازی دانشگا ه تهران هم که چند نفر از همکاران قدیمی من در این دوساله در آنجا بصورت مجازی تحصیل می کردند این کار را کرده اند و به جای پایان نامه واحدهای دیگری گذرانده اند.

 

در خلال صحبتهای سه جلسه مختلف از یکی از انواع عفونتهای این فضا گفتم که به فرض عده ای از استادان نشسته اند تا دانشجویان بروند برای ایشان موضوع جدیدی بیابند تا بتوانند سند به نام خود بزنند،‌ و قباله شان هم لابد پایان نامه خواهد بود. در برابر این لحن نیمه غیر دوستانه  بنده، دکتر منصوریان مقاله بسیار زیبا و فاخر خودشان را با عنوان " یک کلمه کافی است؛ از آن کلمه ها که مثل چشمه می جوشند" را هفته پیش نوشتند و در پایان متنی زیبا و فاخر به عنوان مقدمه، در ادامه مرقوم فرمودند:" موضوعات را به جدید و قدیمی تقسیم می کنیم. مثلا گاهی ایمیل هایی با این مضمون به دستم می رسد که لطفا یکی دو موضوع جدید برای تحقیق معرفی کنید. با این تصور که موضوعات مثل مد کفش و لباس می آیند و می روند. هر روز یک موضوع مد می شود و روز بعد فراموش می شود. در حالی که موضوعات ما باید مرتبط با مسئله های واقعی جامعه باشند".

 

خوب ما می خواهیم حال که به این موضوع وارد شده ایم، مساله را باز هم بیشتر باز کنیم . بنا براین می رویم سراغ بخشی ازنظرات خوانندگان که در نظرات مختلف تکرار شده بود  و در پایان هم پیشنهادی به دوستان خواهیم داد که اگر موافق باشند آن را اجرا کنیم.

 

در پاسخ به مساله حذف کارشناسی و نیز اختیاری کردن پایان نامه ارشد، دو نکته بیشتر تکرار شده بود.

 

1)     شما چیزی نمی خواد زور بزنید دوره کارشناسی را، یا پایان نامه ارشد را حذف کنید، خودش دارد حذف می شود؛ 

در پرانتز، باید افتخار کنیم به خوانندگانی که با این تعداد و با این تفصیل در بحث شرکت کردند و همه اخلاقی و زیبا نقدهای خود را نوشتند. به ویژه دوستانی که به نظرات بنده انتقاد کرده بودند ولی بسیار  محترمانه و با وقار. پرانتز بسته.   

 

 خُب، برگردم به موضوع: تعدادی از دوستان اشاره کرده اند که با تغییرات جمعیتی این مساله حل می شود و باید کمی صبر کنیم. و نوشته بودند که با وضعیت کم شدن دانشجویان خود به خود کارشناسی تعطیل خواهند شد . دوستان ، بنده خود بارها به این تغییرات جمعیتی پرداخته ام و مطالبی حتی در روزنامه های کثیر الانتشار هم نوشته ام و  می دانم که ایران امروز هنوز درگیر مساله جمعیت نزدیک به 6% افزایش دهه شصت هجری شمسی است و این موج باید بگذرد،‌ لیکن صحبتهای من و پیشنهادهای من فارغ از هرم جمعیتی است. من و دوستانی که مثل من فکر می کنند، در گیر اصول و قاعده ای برای گرفتن دانشجو هستیم که به درد بازار کار بخورد. بحث حذف کارشناسی بحثی است اصولی. صحبت ما دقیقا بر سر کارایی این مقطع است و اینکه در همه دنیا چند گروه کتابداری می شناسید که دوره کارشناسی ارائه می کنند؟ چرا ما به دوره کارشناسی نیاز نداریم؟ و فارغ التحصیلان کارشناسی ما واقعا چه مهارتهایی می آموزد و چکارهایی می توانیم به او بسپاریم که تخصص ویژه اوست و اگر با کارشناسی خود به دوره ارشد بیاید، آنجا چه چیز جدیدی به او خواهیم داد؟

 

ببینید عزیزانی که از این زاویه به موضوع پرداخته اید. هرم جمعیتی که کوچکتر شود و در تناوب دوره ای خود زمانی که نیمه دومی های دهه هفتاد یعنی متولدین 76  به بعد دانشجو می شوند که دیگر شده اند،‌ تعداد دانشجوی ما کاهش می یابد و برخی دانشگاههایی که برای آن جمعیت عظیم خودشان را ساخته و پرداخته بودند ،‌دیگر دانشجو نخواهند داشت. در این حالت فقط کُد رشته آن دانشگاه حذف می شود ، نه رشته. به جای 76 گروه کتابداری باز 30 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی خواهیم داشت. صحبت اینجا است که اگر ما فقط 5 گروه علم اطلاعات ودانش شناسی هم داشته باشیم،‌ دور ه کارشناسی کارایی ندارد. پس  در این بحث اصلا صحبت از کیفیت نیست که چون نمی توانیم با کیفیت تربیت کنیم، پس پیشنهاد می کنیم که درش را ببندید. خیر عزیزان. نظر بنده و دوستان این است که دوره کارشناسی رشته ما کارایی لازم برای بازار را ندارد وقصد پاک کردن صورت مساله نیست.

 

بنابراین ما انتظار داریم که همه بزرگان وارد شوند و مانند دکتر جمشید بهشتی و دکتر داریوش علیمحمدی نظر خودشان را بگویند. بنویسند و بر عکس نظرات امثل بنده، بیایند و از حفظ دوره کارشناسی دفاع کنند. بنویسند که به این دلایل مشخص کارایی فارغ التحصیلان کارشناسی بالا است و باید این دوره حفظ شود، البته نه از آن دلایلی که بنده در همان سخن هفته نوشتم که بزرگی می گفت کارشناسی نباید حذف شود،‌ چرا که اگر کارشناسی حذف شود، هیات علمی ها ساعت موظفیشان پر نمی شود و دیگر نیاز به برخی از اعضای هیات علمی یا دست کم جذب افراد جدید نداریم. این دلیل اصلا خدا پسندانه نیست.

 

2)     تعدادی نوشته بودند که دارید با این پیشنهادات صورت مساله را پاک می کنید.

در یادداشت بالا و در مورد پیشنهاد حذف کارشناسی تلاش کردم که نشان بدهم که پیشنهاد من منطبق بر اصول بوده و نه پاک کردن صورت مساله در اثر پیدا نکردن راه حل. در مورد حذف کارشناسی، می توانید این معضل را در نوشته هایی که اشاره شد دنبال کنید. این موضوعی است که سابقه ای طولانی دارد و در مورد حذف پایان نامه از کارشناسی ارشد نیز معتقدم که صورت مساله را پاک نمی کنیم.

 

اگر واقع بین باشید، حتما تا کنون متوجه این شده اید که بیش از نیمی از پایان نامه ها همه ارزش علمی ندارند. چرا؟ به همان دلایلی که عرض شد. بنا به واقعیتی که عزیزان مدافع پایان نامه نمی توانند حتی یک مطلب جدید و به درد بخور در این نیمه تاریک  بیابند. اساتید هم که متوجه شده اند که این مطلب و این دانشجو این کاره نیست، برای اینکه پایان نامه ظاهر علمی پژوهشی بگیرد با هر بیچارگی هست، مقداری آمار استنباطی در آن داخل می کنند و نهایتا هم پایان نامه به گوشه هاردها می خزد و درگوشه قفسه ها خاک می خورد و جز برای پیشینه پایان نامه بعدی کسی به آن رجوع نمی کند و حتی اگر در پیشینه پایان نامه مرتبط بعدی هم نیاید کسی نمی پرسد چرا کار ایشان نیامده است و ...

 

آموزش عالی ایران در 10 سال گذشته به همان دلایل هرم جمعیتی و به دلایل دیگری چون مدرک فروشی و استخدام اتوبوسی از توان سابق خود افتاده است. افزایشهای کمی در تعداد دانشگاههای کشور را بارها و بارها نوشته ایم.  این افزایشهای تعداد دانشگاه لابد استاد هم می خواهد و وقتی استاد خوب و با انگیزه کم است،‌هر کسی را که بتواند راه ورود بهتری پیدا کند جذب می کنند و  نتیجه اش می شود دانشجوی کم کار و بی انگیزه و در نتیجه کم سواد. باز در جایی نوشتم که آموزش عالی ما سرنا را از سر گشادش باد می کند و احتمالا با رندی هرچه تمامتر سعی می کند که نشان دهد تجاری سازی را بد فهمیده، لیکن من فکر می کنم که تجاری سازی آموزش عالی مفهوم روشنی دارد و معنای مشخص آن ارتباط دانشگاهها با صنعت و خدمات و کسب درآمد از آن بخشها و از راه شرکتهای دانش بنیان است ولی  این کاری که فعلا ساری و جاری است مدرک فروشی است ولاغیر.  در برخی دانشگاهها به وضوح به مدیر گروه و استادان حالی می کنند که اگر خرج خودتان را درآوردید هستید و اگر نه نیستید. خوب ارتباطی هم با صنعت و خدمات نیست پس در دانشگاهها را باز بگذارید و تا می توانید دانشجوی پولی بگیرید که مخارج تامین شود.

 

حاصلش این است که تعداد بسیار زیادی دانشجو داریم که حتی مقدمات تحقیق را نمی شناسند،‌ اصلا اهل خواندن نیستند، به محض اینکه به یک معلم جدی بر می خورند،‌ دچار استرس می شوند و فقط تلاش می کنند با التماس و با تقلب و با هزار کلک واحد را نمره بگیرند و کار را به پیش ببرند. خُب چنین دانشجویی وقتی می رسد به پایان نامه چه انتظاری از او می توانیم داشته باشیم؟

 

در هفته های گذشته، همکاری با نام حسن از نوشتن پایان نامه به شدت دفاع کرده بود. من خیلی خوب می دانم که پایان نامه باید باشد. خوب می دانم که چه نقش مهمی در کارهای بعدی دانشجو می تواند داشته باشد، برای پایان نامه هایی که به نوعی با آنها درگیر هستم بیشترین وقت ممکن را می گذارم و تلاش می کنم از همین فرصت اندک هم سوء استفاده کنم و دانشجو را تهییج و ترغیب به یادگیری کنم، ‌لیکن به بزرگی کائنات سوگند، ‌که برخی بچه ها توانشان کمتر از اجرای پایان نامه است. پایان نامه جز یک استرس مضاعف چیزی برایشان ندارد. این طفلهای معصوم که واقعا تقصیری هم ندارند در رویاهای نیمه شب تابستانشان هرگز نتوانسته اند تحلیلی ساده از اتفاقی که دو ساعت پیش سر سفره شام برایشان اتفاق افتاده بدست بدهند.  کششان بیش از این نیست، نتیجه اینکه در کار کردن با این موجودات عرض خود می بریم و زحمت او می داریم. یا آخرش باید دست به قلم شوی و خودت به جای او بخشهایی را بنویسی، چون چند بار ایراد را گفته اید و راهنمایی کرده اید و نتوانسته بهترش کند، که این دیگر خیلی بد است و یا باید پایان نامه ای را که اصلا قابل دفاع نبوده بپذیری و تازه نمره بالای 19 بدهید و .... خوب چه اشکالی دارد که این آدم برود و چند واحد درسی بگذراند و برود مدرکش را بگیرد و وارد بازار کار شود؟ کمترین لطفش این است که متن غلط کمتری وارد متون  رشته می کند و در قفسه ها جا برای مطالب جدی تر باز می ماند.

 

در پایان به عنوان مسئول کمیته همایشهای انجمن می خواهم از همه عزیزانی که در این مدت این مطلب را دنبال کرده اند، در نشستی حضوری این موارد را به بحث بگذاریم. از این سوی بحث بنده و دکتر منصوریان آمادگی خودمان را اعلام می کنیم و در سوی مقابل از همه دوستان می خواهیم دعوت کنیم که این بحث بسیار مهم را نیمه کاره رها نکنیم و در نشستی آن را دنبال کنیم و حاصل را به وزارت علوم و شورای مربوطه در این وزارت که همه اعضای آن از استادان خوب ما هستند ارجاع بدهیم و پاسخ بخواهیم.

 

عمرانی، ابراهیم. «باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک: ادامه بحث در مشکلات آموزشی ».سخن هفته لیزنا، شماره ۲۷2.  12 بهمن ۱۳۹۴.

برچسب ها :
صراف زاده
|
iran
|
1394/11/20 - 07:50
0
0
برای اینکه کتابداران بتوانند به پژوهشگران یاری رسانند خود باید با فرایند پژوهش آشنا باشند و شاید حذف پایان نامه از این نظرآسیب زا باشد.
بابایی
|
Iran
|
1394/11/19 - 08:51
0
0
دوستان بسیار عزیز
همه شما که حسن نیت دارید و با اینهمه دلسوزی یادداشتهای خود را نوشته اید به یک نکته در نوشته همکار گرامی جناب عمرانی دقت نمی کنید.
کارایی کارسناسان در جامعه چیست؟ اگر خوب است که این رشته کارشناسی داشته باشد چرا فقط ایران دارد؟ چرا هیچ کشوری در دنیا کارشناس کتابداری و علم اطلاعات و دانش شناسی و اطلاع رسانی و آرشیو داری تربیت نمی کند.؟ چرا همه جا از علاقهمندان در رشته هاتی دیگر می گیرند و با دوره ای کوتاهه و یکساله یا یک سال و نیمه متخصص تربیت می کنند؟
کتابدار ارشد
|
Iran
|
1394/11/19 - 08:34
0
0
شماره 3
من با خوندن ین دلایل متقاعد نمیشم که رشته باید حذف بشه. به نظرم در همه مقاطع این رشته در برخی دانشگاه ها باید تجدید نظر بشه، بعضی از دانشگاه ها این پتانسیل رو دارند که همه مقاطع این رشته در اون دانشگاه حذف بشه.
کتابدار ارشد
|
Iran
|
1394/11/19 - 08:32
0
0
شماره 2
من کارشناسیم رو در یکی از بهترین دانشگاه های کشور و با بهترین اساتید گذروندم. دوره ما 24 نفر بود و دوره قبل از ما 18 نفر. سال 84 که فارغ التحصیل شدیم، تا سال 85 همه این دوستان کارمند شده بودن، اگر سواد کافی یا توان اداره کردن کاری که بهشون سپرده شده بود را نداشتن چطور جذب شدن؟ دروس اصلی رشته نظیر رده بندی و سازماندهی در دوره کارشناسی آموزش داده میشه، با حذفش چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من هنوزم نمیدونم لزوم وجود دوره ارشد چیه؟ چون هیچ دانشی بر دانشم افزوده نشد، هیچ دانشی! دانشگاه آزاد با این سیاست که برای دوره کارشناسی بدون آزمون جذب دانشجو انجام می دهد، سبب شده کسی رشته های مهندسی دهن پر کن رو نزاره و مثلا وارد رشته کتابداری، حتی در دانشگاه های معتبر و دولتی هم نشه، خوب این دلیل میشه که ما دنبال حذف رشته باشیم. بیسوادی و لایق نبودن دانشجوی فارغ التحصیل کارشناسی برای بازار کار، به نظرتون هیچ ربطی به بیسوادی استاد نداره؟ چرا به فکر بازبینی در سواد و تخصص اساتید نباشیم؟
کتابدار ارشد
|
Iran
|
1394/11/19 - 08:25
0
0
سلام به همه بزرگواران
شماره 1
آقای عمرانی راستش من نمیتونم درست منظور شمارو بفهمم که با توضیحاتی که میفرمایید، حذف کارشناسی چطور میتونه درمان و راه حل مشگل باشه؟ خودتون میفرمایید و کاملا هم واقف هستید که در 10 سال گذشته چه اتفاقی برای وزارت علوم و دانشگاه ها اومده، از وضعیت افزایش قارچی دانشگاه ها و به تبع آن جذب اساتید کم سواد و بیسواد گرفته تا ترویج مدرک به دلیل نبودن کار و ..... خوب چطور این مشکلات با حذف کارشناسی یا پایان نامه حل خواهد شد؟
سلاجقه
|
iran
|
1394/11/18 - 15:12
0
0
با سلام
جناب آقای عمرانی
متشکرم از این که پیگیر مسائل رشته هستید. سوال من این است که اگر کارشناسی حذف شد، وضعیت پایان نامه ها خوب می شود. پیشنهاد من این است که به جای حذف دوره کارشناسی، اعلم و اخلاق اعضای هیئت علمی را تقویت کنیم و بخواهیم که اعضای هیئت علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تربیت می کنند را برای امتیازات پایان نامه های آنها نباشد! اعتقاد من براین است که تا عضو هیئت علمی در خودش تغییر ایجاد نکند،اگر کارشناسی را حذف کنیم و کارشناسی ارشد را به حداقل ممکن هم برسانیم. اوضاع همین خواهد بود. اگر کارشناس توانمند و با اخلاق تربیت کنیم کارشناس ارشد توانمند و با اخلاق تربیت کردن سهل است در غیر این صورت حل مشکل سخت خواهد بود. ما عضو هیئت علمی داریم که می گوید من امتیازم را می گیرم دانشجو بیاموزد یا نیاموزد مهم نیست! این دردها از کجا نشات می گیرد. راه حل را پیدا کنیم بعد تصمیم بگیریم.
متشکرم
حسن
|
Iran
|
1394/11/15 - 11:50
0
0
اقای عمرانی عزیز به قول همکارتان فقط یک کلمه جواب بدید چرا ما باید قربانی تصمیمات غلط سیستم آموزش عالی بشیم؟ اگر واقعا قرار بود به خاطر عدم توانایی دانشجو حذف بشه چرا این رشته را بوجود اوردند؟ من دلیل شما را می پسندم اما نمی تونم حذف رشته را قبول کنم ما این همه سال تلاش کردیم درس خوندیم یعنی همش باد فنا شد؟ مگر ما بازیچه دست آموزش عالی یا وزارت علوم و تحقیقات هستیم که هر بلایی خواست سر ما بیارد حرفای شما مثل روز حقیقت دارد اما گناه ما چیست؟ به خاطر یه عده همه باید تو آتش بسوزند؟ الان تو کشور به پزشک متخصص ارزش نمی دن چه برسد به رشته ما، شما هم به جای اینکه افراد ظالم را به دار بکشید اومدید تیغ بران خود را بر گلوی بی رمفق کسانی گذاشتید که تو دلشان پر از شکوه است اما نمی تونند حرف بزنند، اگر هر کس در جای خودش باشد بی ثمر نخواهد ماند متاسفانه الان همه جا پارتی شده، شما هم این دوره را حذف کن ببینیم ایا مشکل حل می شود؟
نسیم
|
Iran
|
1394/11/14 - 23:14
0
1
اگر قرار بود دوره کارشناسی یا کل رشته حذف شود چرا این رشته را در آموزش عالی قرار دادید و این همه سال سر خیلی ها کلاه گذاشتید؟ آیا این رشته آزمایشی بود که الان می خواهید حذف کنید؟ اونایی که تا حالا تو این رشته خود را بدبخت کرده اند گناهشان چیست؟ آموزش عالی مقصر است یا محصل؟ من با نظرات شما موافقم اما متحیرم که چرا این رشته را به وجود اوردند مگر دانشجو یا رشته موش آزمایشگاهی هست که هر آزمایشی دلتون خواست روش آزمایش کنید. والله الان دانشجو شده موش آزمایشگاهی توسط افراد بالا بالاها که نشستند رو صندلی دارن رشته جدید کشف می کنند البته با تغییر دادن اسم رشته، آقای عمرانی چرا از اول جلو این کار را نگرفتید تا اصلا این رشته وجود نداشته باشد اگر نبود مگر ما مغز خر خورده بودیم که بیاییم تو رشته ای که الان دارن از بیخ حذفشون می کنن. کاش مسئولان یک دفعه خیال هه ما را راحت کنند به جای گفتن مس مس مس یه بار بگن مصطفی تموم بشه بره
حسن
|
Iran
|
1394/11/14 - 21:34
1
1
با سلام خدمت همه دوستان
اگر قراره دوره کارشناسی حذف بشه چطوره کلا از ریشه حذف کنیم؟ دیگر رشته ای به نام های مختلف کتابداری وجود نداشته باشد و هیچ حرف و حدیثی برای گفتن وجود نداشته باشد دانشجویان بدبخت با وارد شدن به این رشته خودشان را بدبخت تر نکنند به نظرم از بیخ حذف بشه بهتره چون کارایی خاصی نداره ما بخونیم نخونیم افراد با سواد مثل فیزیکدان، شیمی دان، اهل نجوم، عرفان، باستان شناس درکتابخانه های مختلف مشغول به کار خواهند شد چون اونا چیز زیادی در آموزش یاد گرفتند خدا لعنت کند کسی را که این رشته را کشف کرد و به اهمیت آن پی برد کاش اصلا از ازل نبود تا هیچ وقت بین مردمان جاهل عصر حاضر مورد تمسخر قرار نمی گرفتیم
دانشجو
|
Iran
|
1394/11/13 - 23:05
0
0
سلام آقای عمرانی شما تمام گروه های کتابداری وابسته به وزارت علوم، بهداشت، آراد و ... را حساب کردید یا این 76گروه فقط از وزارت علوم هستند؟
دقیقا می فرمایید ما سالانه چند نفر خروجی و ورودی این رشته در مقاطع مختلف در کشورمان داریم؟
استادان و ناستادان
|
Iran
|
1394/11/13 - 11:54
0
1
جالبه نظردوستان رو که میخونی میبینی همه تجربه یکسانی از وضعیت آموزش رشته دارن امیدوارم مباحث مطرح شده توسط اقای عمرانی و دوستان منجر به یک نتیجه مطلوب بشه هرچند با این سیاست های آموزشی وزارت علوم امر بعیدی بنظر میرسه
پاسخ ها
کتابدار نهاد
| Iran |
1394/11/13 - 13:53
هیچ وقت از این اساتید انتظار اصلاح نداشته باش. با این شیوه کاملا به اهداف مادی و معنوی خود رسیده اند. مطمئن باش اجازه هیچ تغییری را نمی دهند.
كتابدار- اصفهان
|
Iran
|
1394/11/13 - 09:05
0
4
دوستان كجاي عالم هستي آمده است كه يك دانشجوي كارشناسي ارشد بايد حتما مقاله ISI يا چه ميدانم اصلا مقاله داشته باشد؟!!
مگر در اين دوسال اساتيد ما چه چيزي آموزش مي دهند كه توقع انجام يك مقاله يا پايان نامه بدون مشكل و اشك و استرس و آه و ناله را دارند؟!
پاسخ ها
هستی
| iran |
1394/11/13 - 11:25
این صحبت شما درد مشترک اگر نگویم همه بیشتر دانشگاه های ایران است. البته از جانب استاد و هم دانشجو. بارها دیده ام که اساتید دلسوز و متخصص و متعهد تلاش کرده اند که بهترین ها را به ما آموزش دهند اما دانشجویانی هستند که فقط برای کسب مدرک آمده اند. یا انگیزه لازم را ندارند. گنجایش لازم را ندارند. روحیه مطالعه و پژوهشگری و یادگیری ندارند. دانش پایه را ندارند. زبان انگلیسی و رایانه نمی دانند و .. و مانع پیشرفت هم دوره های خود هم می شوند. استادی داشتم که می خواست فرانسه را به صورت اصولی و پایه در 4 واحد آموزش دهد اما بعضی از دوستان همکلاسی ام علاقه و انگیزه اش را نداشتند و ما هم محروم شدیم.
شاید واحدهای ارائه شده دانشگاه کافی نیست و در کنار آن نیاز است که کارگاه های آموزشی متعدد با اساتید مجرب برگزار شود و در آن ها شرکت کنیم.
هستی
|
iran
|
1394/11/13 - 08:55
0
3
ما بسیار به وجود شما نیازمندیم. ما نسلی هستیم که شاید هیچ نیاموخته و با شعر و ادب مأنوس نیست، از فرهنگ چیز زیادی نمی داند، مهارت و دانش کافی را در دوره کارشناسی نیاموخته، مدیریت زمان ندارد و ...
با وجود مشغله های بیشمارتان ما را تنها نگذارید. این ها دلیل نمی شود که پاسخ ایمیل ندهید و در دانشگاه در دسترس نباشید و امکان صحبت و مشورت را از دانشجو بگیرید. من دلحورم از این بی توجهی ها، از این برخوردهای سرد، از بی حرمتی هایی که در دوره کارشناسی ارشد از بعضی اساتید دیده ام...گفتم که ما نسلی هستیم که هیچ نمیداند و یاد نگرفته اما دلیل نمی شود که ...
دوره کارشناسی برای من بهترین دوره زندگیم بود، آشنایی با انسان های فاخر و سرشناس و باشخصیت، دوستان زیاد، سفرهای بسیار به اقصا نقاط ایران به همت دانشگاه، و.. هیچ وقت دلم نمی خواهد که این خوشی ها حذف شود از زندگیم یا زندگی دوستان دیگر
پاسخ ها
هستی
| Russia |
1394/11/13 - 19:32
سلام. نه دوست گرامی. منظورم دوره خوبی است که از جو کودکانه و دبیرستانی خارج می شویم و باکسانی به جز افرادی که همیشه با ما بوده اند آشنا می شویم. مستقل شدن، رهایی، آشنایی با شخصیت ها و تجربه های آن ها، علم و دانش بسیار البته اگر علاقه مند و جویا باشیم. زندگی خوابگاهی. احساس می کنم که این دوران در شکل گیری شخصیت فعلی ام بسیار اثرگذار بود. محیط آکادمیک شرایط خوبی را برای این مباحث آماده می کند و یکجا دارد. قصدم تقلیل کارشناسی نبود. منظورم این است که نمی شود پایه را کلا حذف کرد وقتی این همه مزایا دارد. کارشناسی ارشد مجالی برای این کارها نیست. اساتید هم حوصله ما را ندارند
قطبی
| Iran |
1394/11/13 - 10:46
مثل اینکه آقای یا خانم هستی شما ارزش دوره کارشناسی را به یک سفر تفریحی تقلیل داده اید. شما در هر جای دیگر این گیتی نیز که بودید با انسان های فاخر و سرشناس و باشخصیت و دوستان زیاد آشنا می شدید.
هستی
|
iran
|
1394/11/13 - 08:55
0
0
ادامه
درباره پایان نامه:
نوشتن پایان نامه کار بسیار مشکلی است و نیاز به چندین مهارت دارد که اولینش تونایی تفکر و تأمل و روحیه تحقیق و انگیزه بسیار است. آشنایی با نگارش و ویرایش ادبی و صوری و مطالعه فراوان و دامنه گسترده لغات، تسلط و شناخت انواع روش های تحقیق، تهیه پرسشنامه، مهارت مصاحبه، آشنایی با نرم افزارهای آماری(اکسل و اس پی اس اس)، تسلط بر نحوه استناددهی( استفاده از نرم افزارهای اندنوت، پژوهیار و...)، تسلط کامل بر ورد و صفحه آرایی برای پایان نامه، توانایی تجزیه و تحیل اطلاعات به دست آمده از نتیجه پایان نامه، آشنایی با این که در هر بخش چه باید بنویسیم و چگونه بنویسیم؟ و ... که متأسفانه من بالاجبار تمام این مهارت ها را از زمان شروع نگارش پوروپوزال آغاز کردم و مسلما هنوز هم کم و کاستی هایی دارم. و اما اساتید محترم، تقاضای من این است که دانشجو را از دانش بسیار خود محروم نکنید.
هستی
|
iran
|
1394/11/13 - 08:54
1
2
ادامه
به نظرم جذب دانشجو از رشته های دیگر برای مقطع کاشناسی ارشد خیلی جالب نیست. یعنی ما که در یکی از بهترین دانشگاه های ایران با بهترین و دلسوزترین اساتید این دوره را گذراندیم چه می دانیم چه برسد به کسی که رشته اش چیز دیگری است!!!!
هستی
|
iran
|
1394/11/13 - 08:53
0
0
سلام استاد گرامی
ممنون که تجربه های خود را به اشتراک میگذارید و همیشه دغدغه کتاب و کتابدار و کتابداری ایران را دارید.
درباره حذف رشته کارشناسی: به نظر شما با نظام آموزشی که ما داریم آیا عملا امکان حذف مقطع کارشناسی وجود دارد؟ اگر کسی دوره کارشناسی را نگذراند چگونه به مقطع بالاتر می تواند برود؟! کسانی که همین دوره نصفه و نیمه کتابداری را می گذرانند بازهم در مقطع ارشد دانش و مهارت لازم را ندارند و نمی توانند به راحتی از پس درس های سنگین وسخت و متفاوت کارشناسی ارشد برآیند.
سحر
|
Iran
|
1394/11/12 - 22:03
0
0
با عرض سلام
به نظر من اصلا چرا بیایم دانشجوهایی را برای کارشناسی ارشد بگیریم که این توانایی را نداشته باشن که تجزیه و تحلیل کنن و ی مقاله بنویسن اگر اینکارو کنیم و نخوایم از دانشجوها کار علمی انجام بدهیم ارزش مدرک کارشناسی ارشد می آید پایین.و همه ی مدرک الکی خواهند گرفت.به نظرمن با حذف پایان نامه چیزی حل نمیشه باید کار را از ریشه درست کرد باید استادای فعال و سخت گیری داشت تا دانشجو را به حال خود رها نکنن.
باتشکر
پاسخ ها
هستی
| Russia |
1394/11/13 - 19:34
مقاله و پایان نامه و تحقیق و پژوهش تنها بخشی از این دوره است. فرهیختگی و تغییر در رفتار و منش و روش و همچنین این که یاد بگیریم که چطور هم به خودمان هم به دیگران کمک کنیم و ..
كتابدار- اصفهان
| Iran |
1394/11/13 - 09:08
دوست عزيز بنظرتان ما مي آييم ارشد كه مقاله بنويسيم؟
من هنوز بدرستي نميدانم هدف كارشناسي ارشد رشته ما چيست و استادان و دانشجويان در آن به دنبال چه هستند؟
مقاله دادن؟ پايان نامه نوشتن؟ نزديكتر شدن به علومي همچون كامپيوتر و ارتباطات و IT و....؟
بابایی
|
Iran
|
1394/11/12 - 16:38
1
0
به نظر من پیشنهاد خوبی است.ولی به شرط آنکه زعمای قوم هم باشند. دکتر فرج پهلو به عنوان رئیس شورای علم اطلاعات و دانش شناسی در وزارت علوم و اساتیدی از گروههای مختلف دانشگاههای دولتی، پزشکی و آزاد باید باشند، اگر نیایند و باز فقط منتقدین بنشینند و حرف بزنند نتیجه ای نخواهید گرفت.
کتابدار
|
Iran
|
1394/11/12 - 14:15
0
1
الحق که آقای عمرانی راست گفتی من معتقدم که اصلا کارشناسی ارشد و پایان نامه فقط و فقط نوعی کلاه گشاد گذاشتن بر سر این ملت بیچاره است که فکرشون رو به چیزهای واهی مشغول کرده اند ونه اینکه در فکر پیشرفت علم و آبادانی کشور باشند .دانشجوی کارشناسی ارشد هیچ چیزی یاد نمی گیرد و فقط یه سری مطالب یا چرندیات به او تحمیل می کنند و تا روز امتحان ،آنهم برای پر کردن برگه امتحانی کارایی دارد وبعد از آن دیگه همه چی از ذهنش می پرد (به قول شاعر صد چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی ) در واقع می توان گفت چون با صنعت ارتباطی پیدا نمی کند پس هیچ ارزشی ندارد وحالا فکر کن این دانشجوی بیچاره چه زجری وچه مصیبتی باید تحمل کنه که باید یه سال از عمرش رو صرف خوندن نظریات الکی ، حفظ کردنی ها و مغز پرکنها و در نتیجه الزایمر گرفتن می کنه و تازه اگر در دانشگاه ملی پذیرفته نشه و با هزار مصیبت پول ترماشو تهیه کنه تا اینکه یه مدرک تو خالی به درد نخور فیقه لیسانس به او بدهند و از بقیه جا نیفتد .با تشکر
پاسخ ها
هستی
| Russia |
1394/11/13 - 19:36
من هرچه در کارشناسی یادگرفتم در کار کتابخانه استفاده کردم اما کافی نبود و نیاز پیدا کردم که دوره های متعدد دیگری هم بگذرانم و به طور موقت در پروژه های مختلف شرکت کنم. کارورزی ها را در مکان هایی بگذرانم که چیزی یاد بگیرم که فردایی به کارآید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: