کد خبر: 21392
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 23 مهر 1394 - 13:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

همایش «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه ها و آرشیو» در نوبت عصر با ارائه 6 مقاله برگزار شد

  شانزدهمین همایش سراسری انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا با موضوع «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه‌ها و آرشیو»، چهارشنبه ۲۲ مهر 1394 در محل سالن دکتر تورانی آن دانشگاه برگزار شد.
همایش «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه ها و آرشیو» در نوبت عصر با ارائه  6 مقاله برگزار شد

 

 

به گزارش لیزنا، همایش «حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه‌ها و آرشیو» در دانشگاه الزهرا در نوبت ظهر، پس از ساعات استراحت ارائه مقالات از سر گرفته شد .

 

مفهوم دسترسی به منابع در ارشیو ها با دیگر مراکز اطلاع رسانی متفاوت است

در ادامه ارائه مقالات، عاطفه عبدی به ارائه مقاله ای با عنوان «ملاحظات امنیتی و حفظ حریم خصوصی در دسترسی به منابع موجود در آرشیوها»به ارائه مقاله پرداختند.

وی گفت: آرشیو ها مراکزی هستند که بر اساس مجموعه ای از اصول، روش ها به گرداوری، پردازش و نگهداری و نهایتا اشاعه سوابق اداری و تاریخی غیرجاری می پردازند. در این بین اشاعه اطلاعات از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه می توان گفت هدف نهایی این مراکز دسترس پذیر سازی مدارک و منابع برای همه کسانی است که به این مدارک نیاز دارند.

 

مفهوم دسترسی به منابع در آرشیو ها با دیگر مراکز اطلاع رسانی متفاوت است. زیرا ماهیت مجموعه هایی که در این موسسات  گردآوری و در اختیار کاربر قرار داده میشود با دیگر مراکز متفاوت است. در اغلب آرشیو ها دسترسی به اسناد به شماری از ملاحظات امینتی و رعایت حریم خصوصی وابسته است.

 

سیاست های حریم خصوصی به صورت جامع تر و با جزئیات بیشتر تهیه شود

 

در بخش بعدی مراسم دلنشین دانایی مقدم با مقاله ای با عنوان «بررسی حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی اشتراک تصاویر» پرداخت و به این مطلب که هدف این پژوهش بررسی و مقایسه سیاست های حریم خصوصی چند شبکه اجتماعی اشتراک عکس  شامل فلیکر ، اینستاگرام و پینترست بوده است، اشاره کرد.

 

وی افزود: مقایسه ها نشان داده است که هر سه شبکه در زمینه آگاهی کم وبیش یکسان عمل کرده اند. اما شبکه فلیکر کنترل بیشتری جهت افزایش حریم خصوصی به کاربران داده است .در نهایت پیشنهاد بر این پایه بوده که سیاست های حریم خصوصی به صورت جامع تر و با جزئیات بیشتر تهیه شود.

 

حریم خصوصی و حق بهره مندی از ان یکی از اساسی ترین مصداق های حقوق انسانی به شمار میرود

 

الهه حسینی در مقاله ای با عنوان حریم خصوصی 2 به ارائه و سپس بحث تبادل نظر در خصوص مطالب ارائه شده پرداخت.

وی بیان کرد: رشد رسانه های اجتماعی جدید و کاربردی افق های جدیدی را ایجاد کرده است اما برخورداری از برخی از قابلیت ها نباید باعث شود از خطرات آن غافل شویم. حریم خصوصی و حق بهره مندی از آن یکی از اساسی ترین مصداق های حقوق انسانی به شمار میرود.

 

این مقاله ضمن بیان تاریخچه و تعاریف لایه ها، انواع و چالش های این حوزه را بیان نموده است. همچنین در زمینه اموزش نیاز مند افزایش اگاهی هستیم . همچنین براستفاده از اموز ش سواد رسانه ای به منظور ایجاد تفکر انتقادی در به اشتراک گذاری اطلاعات و اخلاق فناوری تاکید شد.

 

 در این پنل کتر برنایی، مهندس دلاوری، خانم باواخانی و مهندس مجید جراح ارئه دهنده گان را همراهی کردند. دکتر رضایی شریف آبادی دیبر علمی شانزدهمین همایش با دعوت از دبیران علمی و همچنین دبیران اجرایی همایش های قبل از آنها قدر دانی و عکس یادگاری گرفتند.

 

پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی از حضار، سارا طاهری با مقاله ای با عنوان نقش امضای دیجیتال در ایمنی و اعتماد سازی مراکز آرشیوی ارائه گردید.

 

یکی از تکنولوژی هایی که موجب افزایش اعتماد گردیده  امضای دیجیتال است

 

سارا طاهری اظهار کرد: یکی از تکنولوژی هایی که موجب افزایش اعتماد گردیده، امضای دیجیتال است. این تکنیک مبتنی بر رمز نگاری، باعث به رسمیت شناسی اطلاعات الکترونیکی میشود. آرشیو داران و کتابداران با توجه به اهمیت نقش امضای دیجیتال میتوانند با تاثیری که گسترش این فناوری بر اسناد الکترونیکی دارد آشنا شوند .

 

در ادامه همایش نیز نیره خداداد شهری مقاله ای با عنوان «امنیت اطلاعات در سامانۀ نرم‌افزاری متمرکز کتابخانه‌ها، آرشیوها و موزه ها» و نساء رضایی مقاله ای با عنوان «مشکلات امنیتی مرتبط با رایانش ابری» ارائه کردند.

 

در این پنل دکتر حسن کیانی،  مهندس محمد آباقری،خانم فتاحی و منیره غریبه نیازی حضور داشتند.

 

در پایان از سه مقاله برتر، مقاله اول  دلنشین دانایی مقدم و لیلی میرطاهری، مقاله دوم اشرف نقی مهرطبایی و علیرضا ساقی، حامد علیپور و نسا رضایی، مقاله سوم الهه حسینی و پوستر برتر مریم مجرب با ارائه هدایایی تقدیر شد.

 

در انتها با پخش کلییپ از فعالیت های شانزدهمین انجمن علمی – دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی و گرفتن عکس یادگاری ، همایش شانزدهم خاتمه یافت .

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: