کد خبر: 21751
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 آبان 1394 - 00:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

همایش «رسانه‌های اجتماعی در مراکز اطلاع‌رسانی» برگزار شد

هشتمین همایش ادکا با عنوان «رسانه های اجتماعی در مراکز اطلاع رسانی» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
همایش «رسانه‌های اجتماعی در مراکز اطلاع‌رسانی» برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، همایش مزبور در تاریخ 20 آبان 1394 در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی از ساعت 8 صبح الی 17:45 برگزار شد.

 

همایش «رسانه های اجتماعی در مراکز اطلاع رسانی» با تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی کشور عزیزمان و سرود دانشگاه شهید بهشتی افتتاح گردید.

 

در ابتدا دکتر محمد امین عرفان منش، دبیر علمی همایش درباره مفهوم شبکه های اجتماعی و جایگاه آن در دنیای امروز و اساسا ضرورت بررسی این مبحث سخنرانی نموده و ضمن معرفی اعضای کمیته داوران و تقدیر از آنان و دیگر دست اندرکاران برگزاری همایش، سخنان خود را به پایان رساند. در ادامه مهدی رحمانی، دبیر ادکا در مورد چگونگی و روند انتخاب موضوع همایش، از همان ابتدای فعالیت ادکای هشتم و همچنین پروسه تدارک و سازماندهی همایش صحبت کرد. میلاد روشنی، دبیر اجرایی همایش نیز درمورد آنچه برای برگزاری همایش انجام شده صحبت کرد.

 

دکتر مهدی محسنیان راد، مبحث «بازار پیام» را برای شرکت کنندگان مطرح کرد و به معرفی نظام ارتباطات و انواع آن، سیر تحول تاریخی آن ها، جایگاه پیام در عصر حاضر و آینده، پیام به مثابه کالا و ایجاد فضاها و محمل هایی جهت ارائه آن، توسعه هوش مصنوعی و ذخیره سازی اطلاعات در آینده پرداخت. در پایان سخنرانی، ادکا از ایشان تقدیر به عمل آورد.

 

دکتر مرتضی رضایی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره موضوع رسانه های اجتماعی و یادگیری، بالاخص یادگیری الکترونیکی سخن گفت و به وجوه مثبت و منفی استفاده از شبکه های اجتماعی و اخلاق استفاده از آن اشاره کرد. در پایان از ایشان نیز تقدیر به عمل آمد.

 

همایش «رسانه های اجتماعی در مراکز اطلاع رسانی» با پخش کلیپی از زنده یاد استاد پوراندخت سلطانی، مادر کتابداری نوین ایران یاد و خاطره ی این بانوی بزرگوار را زنده نگاه داشت.

 

در طی همایش سه پنل برگزار شد و اساتید و شرکت کنندگان به ارائه مقالات با موضوع رسانه های اجتماعی پرداختند. اعضای پنل دکتر محمدامین عرفان منش، دکتر امیررضا اصنافی، دکتر مرتضی کوکبی، مهندس حسن باقری، دکتر سعید رضایی شریف آبادی و دکتر سالمی، مریم پاکدامن و دکتر فهیمی فر بودند.

 

پنل اول با مقالاتی با عناوین «بررسی میزان آشنایی و عوامل موثر بر بهره گیری کتابداران کتابخانه های عمومی شهر مشهد از شبکه های اجتماعی» از فهیمه صبوری، « خدمات مرجع 2: ارائه مدل پیشنهادی بر اساس نظرات کتابداران دانشگاهی» از صنم ابراهیم زاده و «بررسی شکاف مهارتی در استفاده از رسانه های اجتماعی- تعاملی توسط کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران» از مهنار ریزان برگزار گردید.

 

فهیمه صبوری (کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و کتابدار کتابخانه عمومی شهید باهنر مشهد) در ارائه مقاله با عنوان «بررسی میزان آشنایی و عوامل مؤثر بر بهره‌گیری کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد از شبکه‌های اجتماعی وب‌پایه» که با همکاری عطیه باغستانی تجلی (کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)) نگاشته بود گفت: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان آشنایی و عوامل مؤثر بر بهره‌گیری کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد از شبکه‌های اجتماعی وب‌پایه است.

 

وی افزود: پژوهش حاضر در دسته پژوهش‌های توصیفی و کاربردی است که به روش پیمایشی انجام‌شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد است. با توجه به اهداف پژوهش، بهترین راه برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه تشخیص داده شد. بر این اساس تعداد 36 پرسشنامه‌ بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد توزیع و در نهایت تعداد 33 پرسشنامه عودت داده شد.

 

وی درباره یافته‌های پژوهش گفت: کتابداران معتقد بودند که موانعی چون فیلتر‌بودن برخی از شبکه‌های اجتماعی، ترس از سوءاستفاده و تهدید حریم خصوصی، پایین بودن سرعت اینترنت از مهم‌ترین موانع استفاده کم آنها از این منابع است. با این‌حال، کتابداران فیلتر‎بودن یا نبودن شبکه را به‌عنوان مهمترین عامل تعیین‌کننده برای انتخاب و بهره‌گیری از یک شبکه اجتماعی نمی‌دانند و عواملی چون معرفی و توصیه دوستان و آشنایان، معرفی شدن در مجلات و پایگاه‌های اینترنتی، تجربه استفاده شخصی از مهم‌ترین عواملی بودند که از دیدگاه کتابداران برای انتخاب شبکه‌های اجتماعی مهم هستند. کتابداران کتابخانه‌های عمومی موردبررسی، آشنایی کمی با شبکه‌های اجتماعی مطرح در شبکه جهانی اینترنت دارند که علت آشنایی بسیار کم کتابداران ناشی از استفاده کم آن‌ها می‌باشد.

 

صنم ابراهیم زاده (دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه الزهرا) در ارائه مقاله خود با عنوان خدمات مرجع 2: ارائه مدل پیشنهادی بر اساس نظرات کتابداران دانشگاهی که با همکاری ناهید پروینی (کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، مسئول کتابخانه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز) نگاشته بود گفت: هدف این مطالعه ارائه مدل خدمات مرجع 2.0 در کتابخانه‌های دانشگاهی می‌باشد. از این‌رو در ابتدا به بررسی نگرش کتابداران دانشگاهی شهر تبریز در مورد حضور ابزار وب 2.0 در بخش مرجع کتابخانه‌های دانشگاهی می‌‌پردازد. در مرحله دوم به معرفی مناسب‌ترین ابزار وب 2.0 در جهت رفع نیازها و اهداف خدمات مرجع می‌پردازد و در نهایت تلاش دارد تا مدل خدمات مرجع 2.0 را بر اساس نتایج به­دست آمده ارائه دهد.

 

وی افزد: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گرد‌آوري داد‌ه‌ها، پرسشنامه محقق­ساخته است، که بر اساس مرور متون و مشاهدات پژوهشگران از حضور ابزارهاي وب 2.0 در خدمات مرجع طراحی شده است. روایی و پایایی ابزار گردآوري داده‌ها با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفاي کرونباخ تأیید شد. پرسشنامه به صورت حضوری بین کتابدارن شاغل در کتابخانه‌هاي دانشگاه‌های شهر تبریز پخش شد. در نهایت داده‌ها پس از جمع‌آوري با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفت.

 

ابراهیم زاده در پایان بیان کرد: نتایج حاکی از آن است که نگرش کتابداران دراستفاده از ابزارهاي وب 2.0 درجهت ارتقاي خدمات مرجع مطلوب است. کتابداران ابزارهای وب 2.0 را در جهت راهنمایی کاربران، اطلاع‌رسانی به روز و به منظور ارائه منابع جدید مفید می‌دانند و آن‌ها عقیده دارند که پادکست، شبکه‌های اجتماعی، بوک‌مارک‌های اجتماعی و پیام‌های فوری بهترین نوع از ابزارهای وب 2.0 درجهت ارائه منابع جدید، راهنمایی کاربران و اطلاع‌رسانی در بخش مرجع می‌باشند. با توجه به نگرش مثبت کتابداران در استفاده از ابزار‌هاي وب 2,0 در خدمات مرجع و ارائه مدل خدمات مرجع 2.0 توسط این پژوهش پیشنهاد می‌شود، تدابیري براي استفاده کتابداران از این ابزار در خدمات مرجع کتابخانه‌های دانشگاهی و رهایی از موانع موجود لحاظ گردد.

 

در پایان این پنل مقاله «بررسی شکاف مهارتی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی‌ تعاملی توسط کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران» نوشته مهناز ریزان (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان)، علیرضا اسفندیاری مقدم  (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان) توسط مهناز ریزان ارائه شد.

           

وی گفت: پژوهش حاضر با هدف آگاهی از میزان شکاف بین مهارت­های موجود و مطلوب کتابداران در استفاده از رسانه­های اجتماعی– تعاملی انجام شده است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه­ای محقق­ساخته است. پرسشنامه دارای 45 سوال است که چهار مولفه، «مهارت ارتباطی»، «مهارت اطلاعاتي»، «مهارت اينترنتي» و «مهارت رايانه‌ای» را شامل می شود. ابتدا کلیه عناصر مربوط به مهارت­های مورد نیاز کتابداران از منابع و متون مرتبط و پژوهشات انجام شده در این حوزه جمع آوری شد سپس با نظرخواهی از اساتید و صاحب­نظران عناصر همسو با این پژوهش انتخاب گردید. جامعه آماری شامل 220 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی سیزده دانشگاه دولتی شهر تهران است.

 

ریزان درباره یافته‌های پژوهش گفت: از 220 پرسشنامه توزیع شده، 190 پرسشنامه (86 درصد) عودت شد. نتایج به‌دست آمده نشان می­دهد وضعیت موجود مهارتی کتابداران در زمینه مهارت رایانه­ای با میانگین (33/3) در رتبه اول و در مهارت اینترنتی با میانگین (44/2) در رتبه چهارم قرار دارد. بیشترین شکاف مهارتی بین وضعیت موجود و مطلوب مهارتی کتابداران در استفاده از رسانه­های اجتماعی – تعاملی در زمینه مهارت اینترنتی با میانگین (70/3) و کمترین شکاف در زمینه مهارت رایانه ای با میانگین (33/2) می­باشد. وجود شکاف معنی­دار در همه ابعاد مهارتی کتابداران بخصوص مهارت اینترنتی، نشان­دهنده ضعف مهارتی کتابداران در استفاده تخصصی و حرفه­ای از رسانه­های اجتماعی – تعاملی می باشد. در صورتی­که شکاف بین مهارت­های موجود و مطلوب کتابداران به موقع و صحیح پر نگردد، می­تواند منجر به کاهش جایگاه حرفه­ای و اجتماعی کتابداران در عرصه­های دیجیتالی و مجازی گردد.

 

بعد از استراحت و بازدید از پوسترها، پنل دوم با مقاله هایی با عناوین «بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تهران» نوشته طاهره امینی، «بهره گیری از رسانه های اجتماعی جهت اشاعه تولیدات علمی: مطالعه التمتریک مقالات پراستناد علم اطلاعات و کتابداری در سال 2012» تالیف الهه حسینی و «الگوی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان غنی ساز در فرآیند ارائه خدمات کتابخانه ها» از صدیقه افلاکی به پایان رسید.

 

طاهره امینی (کارشناس‌ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی) در ارائه پژوهش خود با عنوان بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تهران گفت: هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی کارکنان سازمان‌های دولتی شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی بوده و جامعه پژوهش شامل کتابداران 13 کتابخانه دانشگاه دولتی شهر تهران است. ابزار گردآوری داده‌ها، از نوع پرسشنامه و محقق‌ساخته و بر اساس مراجعه به کتابخانه‌های مورد نظر تهیه شده است. کل جامعه آماری شامل 220 نفر کتابدار بوده است. نمونه موردی این پژوهش کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است که همراه با ارائه راهکارهای مناسب برای استفاده بهتر و بهینه از شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. در این پژوهش میزان کاربرد اداری استفاده از شبکه‌ها، تأثیر شبکه‌ها در ارتقای علمی و آشنایی با دیگر رشته‌های علمی از طریق شبکه‌های اجتماعی، همچنین تأثیر استفاده از شبکه بر ارتقای شغلی بررسی شده است و ازنظریه‌های فوکویاما، بوردیو و ریترز در این پژوهش استفاده شده است.

 

وی در پایان گفت: نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران کمتر از شبکه‌های اجتماعی به‌صورت کاربردی استفاده می‌کنند و استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث ارتقای علمی و ارتقای شغلی آن‌ها نمی‌شود.

 

بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی جهت اشاعه تولیدات علمی: مطالعه آلتمتریک مقاله‌های پراستناد علم اطلاعات و کتابداری در سال 2012

 

الهه حسینی (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه الزهرا) نیز هدف پژوهش خود را بررسی میزان حضور مقاله‌های پراستناد علم اطلاعات و کتابداری سال 2012 در رسانه‌های اجتماعی عنوان کرد . افزود: در این پژوهش مقاله‌های دارای بیشترین نمره آلتمتریک مشخص شده و رابطه میان شاخص‌های آلتمتریکس و عملکرد استنادی مقاله‌های مورد بررسی نیز مطالعه می‌شود. این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از شاخص‎های آلتمتریکس انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 290 مقاله است که در سال 2012 میلادی در دسته بندی موضوعی علم اطلاعات و کتابداری پایگاه وب علوم نمایه شده و تعداد 10 یا بیشتر استناد دریافت کرده‌اند. میزان حضور مقاله‌های پر استناد در رسانه‌های اجتماعی با استفاده از بوکمارکلت آلتمتریک که توسط موسسه آلتمتریک ارائه می‌شود، یررسی شده است.

 

وی درباره یافته‌های پژوهش خود گفت: از 290 مقاله پراستناد علم اطلاعات و کتابداری نمایه شده در پایگاه وب علوم در سال 2012، تعداد 154 مقاله در رسانه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شده‌اند. بررسی انواع رسانه‌های اجتماعی مختلف نشان می‌دهد که مندلی با 92 درصد مهم‌ترین رسانه‌های اجتماعی منتشر کننده مقاله‌های پر استناد علم اطلاعات و کتابداری بوده‌ است. مطالعه همبستگی میان شاخص‌های آلتمتریکس و استنادی مقاله‌های مورد بررسی نشان دهنده وجود رابطه آماری معنادار مثبت و متوسط میان برخی از شاخص‌های آلتمتریکس (وبلاگ، منابع خبری و سایت یو‌لایک) با تعداد استنادهای دریافتی این مقاله‌ها در پایگاه وب علوم می‌باشد. همچنین رابطه آماری معنادار مثبت و قوی میان تعداد توئیت‌ها و تعداد استنادهای دریافتی این مقاله‌ها مشاهده شد.

 

«الگوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان غنی‌ساز در فرایند ارائه خدمات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» عنوان مقاله دیگری نوشته صدیقه افلاکی (دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی)، عصمت مومنی (استادیار گروه علم اطلاعات و دانش­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)) بود که توسط افلاکی ارائه شد.

 

وی گفت: هدف پژوهش ما ارائه­ی الگویی با سه عامل اصلی کتابدار، کاربر، محتوا و سه عنصر مطرح در بین این عوامل از جمله درگیر شدن، تعامل، بازخورد در غنی‌سازی هرچه بیشتر خدمات کتابخانه­ها برای جذب کاربران بیشتر است. روش پژوهش ، تحلیلی اسنادی و با مطالعه­ی دقیق اکثریت پژوهش­های انجام شده در این حوزه و منابع کتابخانه­ای موجود می­باشد.

 

وی افزود: یافته­های پژوهش بیانگر این است که درکتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی با توجه به الگوی ارائه شده، شبکه­های اجتماعی جزئی از محیط کتابخانه­ها به عنوان تسهیل­گر و توسعه­دهنده ارائه خدمات، و کاربران به عنوان بومیان محیط مجازی از مصرف­کننده منفعل به جستجوکننده­ی فعالانه دانش علاوه بر استفاده از محتوا و منابع و خدمات، خود به تولید محتوا و دانش وسازماندهی دانش می­پردازند، سبب ارتقا سطح کاربر از دانش و فهمیدن به ارزیابی و ترکیب توسط نشانه­گذاری­ها، ارائه نظر درباره فعالیت­های سایر کاربران می­شوند؛ و کتابداران به عنوان مهاجران محیط مجازی نقش تسهیل­گر درمحیط غنی شده با شبکه­ها و همچنین برقراری ارتباط با کاربران در شرایط خودشان، را دارند.

 

افلاکی در پایان گفت: نتیجه­گیری اصلی مقاله در پیوند با جذب کاربران بیشتر است، اصل پایه بر هم حضوری میان کتابخانه و کتابدار با کاربران است. کتابداران بایستی با برونگرایی بیشتر، به سمت جامعه، جایی که کاربرانشان حضور دارند، بروند. در جهان فعلی گرایش نه تنها به استفاده بهینه از ابزارهای موجود جهت هم حضوری بیشتر با کاربران بالقوه کتابخانه است، بلکه، باید کتابخانه­ها با برنامه­ریزی گام­به­گام و راهبردی به منظور تدوین خدمات قابل ارائه خود در قالب شبکه­های اجتماعی بپردازند.

 

بعد از استراحت و پذیرایی، سخنرانی نیوشا ظهوریان به صورت مجازی پخش شد. وی در سخنرانی خود درباره رسانه های اجتماعی که از دل وب 2 می آیند و استفاده از انواع ابزارهای ارائه شده توسط آن مانند ویکی ها برای بازاریابی و معرفی کتابخانه و خدمات آن و ... سخن گفت.

 

دکتر موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال پژوهشی آینده نگر، دیگر سخنران این همایش نیز درباره موضوعات زندگی دوم یا همان زندگی در محیط مجازی، پیدایش مفهوم آواتار، نقش اینترنت و فناوری های باورنکردنی که در گجت ها و زندگی در سال 2030 رخ می دهد سخن گفت.

 

در ادامه مژگان کارخانچی، مدیر فروش شرکت پیام حنان به ایراد سخنرانی درباره نرم افزار کتابخانه دیجیتال، ویژگیها، قابلیتها و امکانات آن و ... پرداخت.

 

پنل سوم شامل ارائه مقالات «شبکه های موبایلی، کتابداران و کتابخانه ها: موردکاوی Librarian2.0 در تلگرام» از مهندس حسین حیدری، «بررسی میزان تاثیر ارائه فعالیت های انجمن علمی و کتابداری و اطلاع رسانی ایران در فیسبوک» از شهلا لطفی، «استفاده از اینترنت و رسانه های اجتماعی در بین اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه و تاثیر آن بر عادات خواندن آنان» از شیوا یاری و «کارایی رسانه های اجتماعی در کتابخانه های دانشگاهی: دانشگاه های دولتی تهران» از محمد کریم بیات بود.  

 

شهلا لطفی (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهراء) درباره پژوهش خود با عنوان «مطالعه تأثیر ارائه فعالیت‌های انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در فیس­بوک» گفت:هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک در خدمات اطلاع‌رسانی انجمن‌ علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران است. این پژوهش پیمایشی است و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته­است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که فعالیت‌های مربوط به مؤلفه اطلاع‌رسانی با میانگین (09/4) و فعالیت‌های مربوط به مؤلفه حمایت‌های انجمن با میانگین (54/3) بیشترین و کمترین تأثیر را بر پیشبرد اهداف انجمن دارد. همچنین بقیه‌ی فعالیت‌ها تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاربرد شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک در انجمن‌ خواهند داشت. در پژوهش حاضر که بر مبنای میزان تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی (فیس‌بوک) در خدمات اطلاع‌رسانی انجمن‌ علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شکل گرفته است نشان می‌دهد این شبکه‌، جای خود را در میان جامعه مورد مطالعه به‌خوبی باز کرده است و این انجمن می‌تواند فیس‌بوک را به‌عنوان یک کانال ارتباطی مهم تلقی ‌کند. توجه بیشتر دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران امر، جهت تسهیل دسترسی به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر موفقیت انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در رسیدن به اهداف و مأموریت‌های خود کمک کند.

 

شیوا یاری (کارشناس برنامه­ریزی اداره کل استان کرمانشاه، نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور) در ارائه مقاله خود گفت: هدف اصلی این پژوهش بررسی چگونگی استفاده از اینترنت و رسانه‏های اجتماعي در بین اعضای کتابخانه‏های عمومی شهر کرمانشاه و تأثیر آن بر عادات خواندن آنان در تابستان سال 1394 است. این پژوهش به روش پیمایشی و از نوع کاربردی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق‏ساخته بود. روایی یا اعتبار پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش پایایی ابزار نیز از روش بازآزمایی استفاده شد و میزان همبستگی بین دو سنجش با فاصله زمانی سه هفته 74/0 به دست آمد. جامعه آماری، اعضای کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه بود. پرسشنامه در بین نمونه آماری توزیع (375 نفر) و در نهایت 274 (06/73 درصد) پرسشنامه قابل استفاده دريافت گرديد.

 

وی افزود: بیشترین مکان خواندن و استفاده از اینترنت، خانه و تلفن همراه نیز بیشترین ابزار استفاده از اینترنت ذکر شد. بیشترین مواد خواندنی کتاب چاپی و بیشترین موضوعات خواندنی هم در محیط چاپی و هم در محیط اینترنت سلامتی و پزشکی عنوان شد. بیشترین راهبرد خواندن در محیط چاپی، مطالعه عمیق و در محیط اینترنت، خواندن مطالب به صورت انتخابی بیان شد. بین میزان آنلاین بودن و میزان خواندن هم در محیط چاپی و هم در محیط اینترنت رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. جنسیت بر میزان آنلاین بودن اعضاء و مدت زمان خواندن آنان اثرگذار نبود، اما سطح تحصیلات بر میزان خواندن اثرگذار بود.

 

یاری در پایان بیان کرد: نتایج نشان داد اینترنت و رسانه‏های اجتماعی بر عادات خواندن اعضاء اثرگذار بوده است و روند تغییر عادات و رفتار خواندن مشارکت­کنندگان و گرایش آنان به خواندن در محیط اینترنت و تأثیرپذیری از این محیط به ویژه در نوع فعالیت‏های آنان در محیط اینترنت و رسانه‏های اجتماعی، مدت زمان خواندن، محیط ترجیحی برای خواندن، کانال‏های دستیابی به منابع اطلاعاتی، مواد خواندنی، موضوعات و راهبردهای خواندن اعضاء مشهود بوده است. گرچه محیط چاپی همچنان از اهمیت ویژه­ای به عنوان محیط خواندن برای اعضاء برخوردار بوده است. 

 

در پایان این پنل مقاله «کارآیی رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی: مطالعه موردي دانشگاه‌های دولتی تهران» نوشته عاطفه زارعی (دکتری علم اطلاعات و دانش­شناسی، هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان)، محمدکریم بیات (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان) ارائه شد.

 

محمدکریم بیات گفت: هدف این پژوهش شناسایی رسانه ­های اجتماعیِ مورد استفاده در کتابخانه­های دانشگاهی دانشگاه‌های دولتی در شهر تهران و میزان کارآیی و سودمندي آنها در ارتباط با كاربران و ارائه خدمات، جهت ارتقاء و پیشبرد اطلاعات علمی و تبادلات علمی است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پيمايشي- تحليلي  انجام مي‌شود و جامعه آماري آن کتابخانه‌هاي مرکزی دانشگاه‌های دولتي شهر تهران است كه براي جمع‌آوري داده‌ها، پرسشنامه الكترونيكي تهيه شد و تجزيه و تحليل داده‌ها نيز با استفاده از نرم‌افزار spss انجام گرفت.

 

وی افزود: داده‌ها و اطلاعات به دست آمده نشان داد كه بسياري از رسانه‌هاي اجتماعي جايگاه مناسبي در كتابخانه‌هاي دانشگاهي ندارند و از آنها استفاده چنداني نمي‌شود و حتي برخي از كتابخانه‌ها از كاربرد آنها نيز اطلاعات چنداني ندارند. كه اين مسئله مي‌تواند به علت برخي  محدوديت‌ها و  يا كمبود برخي زيرساختها باشد كه باعث شده از انواع رسانه‌هاي اجتماعي مورد نظر در پژوهش اخير به جز چند نوع شناخته شده استفاده چنداني در كتابخانه‌هاي دانشگاهي نشود و كارآيي آنها نيز چندان محرز نباشد. براي اين مشكل پيشنهاد مي‌شود كه كتابداران شناخت بيشتري نسبت به رسانه‌هاي اجتماعي كسب نمايند و نيز برخي محدوديت‌ها از اين رسانه‌ها براي كارهاي علمي برداشته شود.

 

بعد از پذیرایی و بازید پوسترها سخنرانی پروفسور کیم هولمبرگ با موضوع «آلترمتریکس» به صورت مجازی و ترجمه شده پخش گردید.

 

در ادامه مقاله برتر  با عنوان «بهره گیری از رسانه های اجتماعی جهت اشاعه تولیدات علمی: مطالعه التمتریک مقالات پراستناد علم اطلاعات و کتابداری در سال 2012» نوشته الهه حسینی و پوستر برتر از معصومه انصاری و مریم پورثانی انتخاب شد. علاوه بر این به سه نفر از شرکت کنندگان که در انتخاب و رای دهی مقاله و پوستر برتر مشارکت نموده بودند، جوایزی اهدا شد.

 

همایش «رسانه های اجتماعی در مراکز اطلاع رسانی» با گرفتن عکس یادگاری از اساتید، اعضای ادکا و شرکت کنندگان همایش به پایان رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس: پیروز ابراهیمی جعفری

برچسب ها :
مریم مقدمی
|
Iran
|
1394/08/23 - 00:44
1
0
چقدر شرکت کننده کمه
پاسخ ها
میلاد روشنی
| Iran |
1394/09/08 - 08:47
سلام برشما

در این عکس هایی که لیزنا قرار داده بله
اما ظرفیت سالن 200 نفر بود ولی پذیرش ما بیش از 300 نفر شد...
نویسنده
|
Iran
|
1394/08/21 - 15:39
0
3
سلام
خسته نباشید
عکس ها خیلی کمه.
عکس بیشتر بذارید.
عکس دسته جمعی کو؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/08/21 - 18:46
آره واقعا عکس ها کمه
دوست
|
Iran
|
1394/08/21 - 10:15
0
3
باز هم میلاد روشنی، و باز هم رنگ آبی!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: