کد خبر: 22903
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 بهمن 1394 - 09:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

اولین نشست کتابخوان دانش آموزی شهرستان شازند برگزار شد

همزمان با دهه مبارک فجر، اولین نشست کتاب‌خوان دانش آموزی شهرستان شازند، استان مرکزی، صبح روز دوشنبه 19 بهمن 1394در دبیرستان دخترانه الزهراء برگزار شد.
اولین نشست کتابخوان دانش آموزی شهرستان شازند برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، این نشست با همکاری کتابخانه عمومی شهدای شازند و دبیرستان دخترانه الزهراء و با حضور معلمان، کتابداران و دانش آموزان علاقه مند صبح دوشنبه 19 بهمن برگزار شد. در این نشست هشت نفر به معرفی کتاب‌ های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه ‌ای از آن به شرح زیر است:

 

«برای ریحانه» نوشته  محمود اکبری/ ارائه توسط: رضوان فرامرزی (دانش آموز)

حجاب دارای دو منظر است کمی و کیفی که بخش کمی یا ظاهری حجاب مربوط به  شریعت یا اصول رهروی است که در ارتباط با پوشش ظاهری فرد بوده و بخش کیفی آن مربوط به عرفان یا همان کیفیت رهروی است که در ارتباط با باطن فرد است. حجاب صرفا با حفظ ظاهر و بدون توجه به بخش کیفیتی به نتیجه مطلوبی نرسیده است و شخص یک دیندار کامل نبوده است. کسی که از نظر معرفت الهی در مسیر کمال است چنان از عشق الهی لبریز می شود که نیازی به جلب توجه دیگران ندارد و در عین حال که به آن امانت الهی دست یافته است و زیبایی الهی را عرضه داشته است می تواند با حجاب خود نشان دهد که هیچ نیازی به عرضه خود شیفتگی ندارد.

 

«عمری در پیشگاه خداوند» نوشته لاون نف/ ارائه توسط: سیما رفیعی (دانش آموز)

آگنس گونکسا بوجاکیسو معروف به مادر ترزا در 16 آگوست  1910 در کشور آلبانی واقع در جنوب شرقی اروپا دیده به جهان گشود . او سومین فرزند خانواده و والدینش کاتولیک مذهب بودند . آگنس در مدرسه عمومی درس می خواند و شاگرد خوبی بود گرچه از لحاظ جسمی ضعیف و لاغر بود ولی در کلاس های تعالیم مذهبی و دسته جات روحانی فعالیت می کرد. در سال 1927 در سن هفده سالگی به جمع خواهران مقدس پیوست و عضو گروه بانو لترو شد، این مرکز توسط یک بانوی ایرلندی در قرن شانزدهم میلادی بنیان نهاده شده بود. آگنس ترزا دو سال بعد به در خواست این مرکز برای خدمات مذهبی به هندوستان رفت و در سال 1996در سن 86 سالگی چشم از جهان فرو بست.

 

«زمستان سبز» نوشته  نورا حق پرست/ ارائه توسط: زهرا آقاجانی (دانش آموز)

حق پرست زمستان سبز را با محوریت انقلاب اسلامی نوشته و سعی کرده است تا از دید بچه ها به انقلاب و جنگ نگاه کند. زمستان سبز حاوی خاطراتی از حضور راوی که در واقع خود نویسنده است، در تظاهرات و فعالیت های ضد رژیم پهلوی در پیش از انقلاب است و به ویژه به حضور نوجوانان و دختران در فضای پیش از انقلاب توجه دارد. " لیلا " فعالیت های خود را علیه رژیم از تابستان 1357 آغاز می کند، زمانی که نخستین  زمزمه های حضور جدی مردم در خیابان ها شنیده می شود و این فعالیت ها تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه می یابد. در خلال فعالیت های سیاسی لیلا نحوه ارتباط او با خواهر و برادر و دوستان و همسایگان نیز به تصویر کشیده می شود.

 

«دلشده» نوشته  دفتر مطالعاتی موسسه شمس الشموس/ ارائه توسط: زینب هادی (دانش آموز)

كتاب دلشده از سری مجموعه كتاب های منتشره شده موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس است كه تحليلی بر احوالات عارف توحيدی مرحوم سيد هاشم حداد (ره) است.

 

«خیام نیشابوری» نوشته  مهناز بهمن/ ارائه توسط: فرانک رضایی (دانش آموز)

خیام از دانشمندان، ریاضی دانان، ستاره شناسان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن پنجم و اوایل ششم هجری  است.  گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و حجة الحق لقب داشته است؛ ولی آوازه وی بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آنکه رباعیات خیام را به اغلب زبان ‌های زنده ترجمه نموده ‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است که مایه شهرت بیشتر وی در مغرب ‌زمین گردیده ‌است.

 

«نیروی ذهن خلاق» نوشته  تونی بازان/ ارائه توسط: کیمیا فرحی (دانش آموز)

این کتاب نوشته تونی بازان و ترجمه زهرا فروزان با 152 صفحه در انتشارات کامکار در سال 1393 چاپ رسیده است. موضوع کتاب روانشناسی، اندیشه و تفکر خلاق است. شاخه های اصلی نشان دهنده کلمات و تصاویر کلیدی، نظریه های اصلی نیروی ذهن خلاق است. نقشه ذهن به تصویر مرکزی بر قسمت چپ و راست مغز تاکید می کند. شاخه های اصلی، ویژگی دو نیمکره و راهی را که بتوانید از این دانش برای پیشرفت زندگی تان استفاده کنید به شما نشان می دهد.

 

«بولوتوث» نوشته عبدالرضا مولوی/ ارائه توسط: مهرانه داودی فر (دانش آموز)

ماهان مهندس کامپیوتر بود و در یک شرکت خصوصی کار می‌ کرد. معمولا سرش تو کار خودش بود و کمتر اهل خوش و بش با دیگران بود. خانواده ‌اش اهل آباده بودند و همانجا زندگی می ‌کردند. او که برای تحصیل در دانشگاه به تهران آمده بود، پس از اتمام درس و سربازی در تهران ماندگار شده بود و با یکی از همکلاسی‌ هایش ازدواج کرده بود که حاصل این ازدواج دختری هفت ساله به نام «ماهور» بود. اما ماهور از شش ماه پیش به خاطر بیماری در بیمارستان بستری شده بود و حالا دیگر در کنار خانواده کوچکش نبود.

 

«سلام بر ابراهیم» نوشته  گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی/ ارائه توسط: زهرا فرامرزی (دانش آموز)

این نوشتار حاصل بیش از پنجاه مصاحبه از خانواده، یاران و دوستان شهید ابراهیم هادی است که همگی در این مجموعه گردآوری شده است. شهید هادی نه عالم دینی بود، نه جزء فرماندهان یا سرداران دفاع مقدس (به معنای خاص کلمه) محسوب می ‌شد، بلکه او یکی از میان مردم بود. پدر بزرگوار ایشان هم یک کاسب معمولی بود و کسب و کار بقالی داشته است. شاید یکی از ویژگی‌ هایی که او را ممتاز می ‌کرد، این بود که ایشان یک ورزشکار- به تمام معنای کلمه- بود. سلوکی که ابراهیم هادی در گود زورخانه داشته در این کتاب معلوم است و بعد هم در جبهه‌ ها همان سلوک را داشته است .

 

«پشت پرده تخت طاووس» نوشته  مینو صمیمی/ ارائه توسط: معصومه خاکی (کتابدار )

مینو صمیمی (متولد آذر 1325) دختر «صادق صمیمی» (رئیس اسبق موزه ایران باستان) در این کتاب پس از نقل مجمل زندگینامه خود ـ از دوران نوجوانی تا پایان تحصیلات عالی در سوئیس و بازگشت به ایران ـ ابتدا به شرح دوره ای می پردازد که متعاقب استخدام در وزارت خارجه به عنوان منشی سفارت ایران در سوئیس بکار مشغول بوده است. وی طی شش سال خدمت در سفارت ایران (از 1346 تا 1352) به سبب تسلط کامل به سه زبان فرانسه، آلمانی و انگلیسی، نقش مهمی در رتق و فتق امور مربوط به سفرهای متعدد شاه و فرح به کشور سوئیس داشته است؛ و مسائل گوناگونی از آنچه طی این سفرها رخ می داده در کتابش آورده که هر یک به سهم خود برای آگاهی به حقایق اوضاع دربار از اهمیت خاصی برخوردار است

 

گفتنی است در پایان این نشست با اهدای لوح یادبود از نفرات ارائه دهنده تقدیر به عمل آمد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: