کد خبر: 39286
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 فروردين 1398 - 11:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

پس از گذشت 20 روز

خانه کتابداران آق‌قلا؛ همچنان گرفتار سیل +عکس

منبع : لیزنا
عبدالقیوم دردی پور، کتابدار کتابخانه دولت محمد آزادی شهرستان آق‌قلا از سیل گرفتگی کتابخانه این شهرستان و از بین رفتن وسایل زندگی خود و همکارش خبر داد.
خانه کتابداران آق‌قلا؛ همچنان گرفتار سیل +عکس

منزل عبدالوهاب طعنه، مسئول و عبدالقیوم دردی پور، کتابدار کتابخانه دولت محمد آزادی شهرستان آق‌قلا دچار سیل گرفتی شده و آسیب دیده اند. کتابخانه آق‌قلا نیز زیر آب رفته و دچار آسیب و خسارت های جدی شده است.

عبدالقیوم دردی پور در حال حاضر چهار سال است که به عنوان کتابدار کتابخانه دولت محمد آزادی شهرستان آق‌قلا در استان گلستان خدمت می کند.  او در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا در مورد واقعه سیل در این شهرستان گفت: الان 20 روز است که شهر ما گرفتار سیل شده است. سیل از 29 اسفند با بارندگی شدید شروع شد. در حال حاضر حدود 35 درصد شهر دچار آبگرفتگی است. منزل مسکونی من و کتابخانه ای که محل کار من است در حال حاضر تا نصف زیر آب هستند.

دردی پور در مورد شرایط زندگی خود توضیح داد: الان با خانواده خود جای دیگری اسکان داریم. ما تصور نمی کردیم شدت سیل تا به این اندازه زیاد باشد. تصور می شد آب فقط نیم متر بالا بیاید در حالی که بیش از 1متر و 80 سانت بالا آمد و زندگی ما زیر آب رفت. سیل بخشی از وسایل من را برده و نابود کرده است و وسایل گازی و برقی خود را از دست داده ام. ماشینم هم کاملا زیر آب رفت؛ هرچند آن را به جای بلندتری که فکر می کردم امن تر از خانه خودم باشد منتقل کرده بودم. همین اتفاق برای بسیاری از همشهری های من هم رخ داده است. در حال حاضر امکان عبور و مرور در همه جای شهر وجود ندارد و تردد در بسیاری از مناطق مثل منطقه ای که منزل من و کتابخانه واقع شده فقط با تراکتور ممکن است.

او در مورد شرایط زندگی همکار خود عبدالوهاب طعنه، مسئول کتابخانه دولت محمد آزادی نیز گفت: شرایط زندگی او نیز بسیار سخت است. منزل او نیز مانند من دچار سیل گرفتگی شده بود. الان آب از خانه اش خارج شده اما آسیب های زیادی وارد کرده است. اما خوشبختانه همکاران دیگر ما که در جای دیگری ساکن هستند، دچار سیل زدگی نشدند.

کتابدار کتابخانه دولت محمد آزادی در مورد آسیب های وارد شده به این کتابخانه گفت: آبگرفتگی کتابخانه کمتر از منزل من است اما خرابی زیادی به بار آورده؛ به طوری که فعلا امکان وارد شدن به کتابخانه وجود ندارد. در این مدت چندین بار به کتابخانه سر زده ام. چند ردیف از کتاب ها هنوز زیر آب هستند. حتی اگر قفسه های کتاب بر اثر فشار موج سیل سقوط نکرده و کتاب هایشان داخل آب نیفتاده باشند، کتاب های ردیف های بالاتر قفسه ها هم رطوبت خواهند گرفت. یعنی بخش زیادی از کتاب هایمان به طور کامل از بین رفته اند.

دردی ادامه داد: وسایل برقی و الکتریکی مثل بخاری و سیستم های کامپیوتری هم خیس شده اند یا زیر آب رفته اند که هنوز نمی دانیم کار خواهند کرد یا خراب شده اند.

او در مورد وضعیت امداد رسانی در شهر نیز از آغاز کمک رسانی ها سه روز پس از شروع سیل خبر  داد و دلیل آن را غافلگیری همه مردم و مسئولین از این هجم بالای بارندگی عنوان کرد. به گفته وی در حال حاضر سپاه، ارتش و نیروهای مردی همکاری خوبی با سیل زدگان دارند و به امداد رسانی مشغولند. این نیروها مشغول کانال زنی در حاشیه شهر هستند تا بتوانند آب را از داخل شهر تخلیه کنند.

طبق توضیحات دردی پور مدارس آق‌قلا تا 24 فروردین ماه تعطیل است. وزیر آموزش و پرورش در بازدید از شهر درخواست کرده است که تا حد امکان مدارس برقرار شوند. اما شاید امکان بازگشایی بسیاری از مدارس سطح شهر و ایجاد شرایط برای حضور دانش آموزان به علت خسارت هایی که به آنها وارد شده است، ممکن نباشد.

 

تصاویر خانه عبدالقیوم دردی پور

 

تصاویر کتابخانه دولت محمد آزادی شهرستان آق‌قلا

1
|
Iran
|
1398/01/21 - 15:06
4
0
سریع باید کتابهای کتابخانه خالی شوند.
لازم وضروری است
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: