کد خبر: 20775
تاریخ انتشار: جمعه, 30 مرداد 1394 - 08:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

بیانیه ایفلا درباره «حریم خصوصی در محیط کتابخانه»

در جلسه 14 آگوست 2015 (23 مرداد 1394) در کیپ تاون آفریقای جنوبی در کنفرانس سالانه ایفلا، هیئت حاکم ایفلا،  بیانیه ای درباره حریم خصوصی در محیط کتابخانه امضا کرد.
بیانیه ایفلا درباره «حریم خصوصی در محیط کتابخانه»

 

 

به گزارش لیزنا، کمیته فیاف بر تهیه این بیانیه نظارت داشت و ازمشورت با واحدهای ایفلا و سازمان های مختلف حمایت از آزادی های مدنی اینترنت، بهره برد.  

 

این بیانیه جدید  با عنوان «حریم خصوصی در محیط کتابخانه» ، در نظر دارد رهنمودهایی را به کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی در محیطی که شامل نظارت های جمعی توسط دولت ها است، ارائه نماید و جمع آوری داده های کاربران با منافع تجاری که محتوا یا خدماتی از طریق اینترنت را فراهم میکند ، سازماندهی کند. خطرات حریم خصوصی کاربران کتابخانه ها ممکن است درجستجوهای وبی آن ها، استفاده از نرم افزارهای رسانه های اجتماعی  در وب،  استفاده آن ها از پلتفرم های کتابخانه یا محتواهایی که  داده های کاربران نهایی را گردآوری می کنند، پیش بیاید.

 

این بیانیه چالش های اخیر حفاظت از حریم خصوصی کاربران برا ی کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی را توصیف می کند و بیانیه های بین المللی مرتبط با حریم خصوصی را به عنوان یک حق توصیف نموده و سیاست های مربوط به ایفلا را شناسایی می نماید. بیانیه مذکوردر پایان، به کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی درباره حمایت ازحفاظت ِحریم خصوصی و اقدامات عملی به منظور حفاظت از حریم خصوصی کاربران در کتابخانه ها، توصیه هایی را پیشنهاد میکند.

 

این بیانیه تأیید می کند که که کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی توانایی کمی دارند که برخی از روش های گردآوری داده ها در باره کاربرانشان را تحت تأثیر قرار دهند. از این رو، مخاطبان را  به تعدیل مناسب روش های گردآوری داده های کتابخانه محلی، تشویق می نماید، نگرانی های حریم خصوصی در تولید پلتفرم ها و خدمات را مورد توجه قرار میدهد و برای ارتقاء حفاظت از حریم خصوصی ، آگاه سازی و آموزش کاربران درباره خطرات و بهترین شیوه ها و مشارکت در تلاش جوامع در این زمینه را پیشنهاد میکند.

 

علاقه مندان می توانند متن کامل این بیانیه را از این لینک دانلود نمایند.

 

 

مترجم: الهه حسینی

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: