کد خبر: 27102
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 بهمن 1395 - 08:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

انتشار آمار مقاله‌های آی اس آی را متوقف کنید

منبع : لیزنا
حمید رضا جمالی مهموئی
انتشار آمار مقاله‌های آی اس آی را متوقف کنید

لیزنا، حمید رضا جمالی مهموئی، دانشیار دانشگاه خوارزمی: پژوهش موتور پیشران نوآوری در صنعت، رونق در اقتصاد، و مزیت رقابتی در تولید و تجارت است. اما در کشور ما انگار پژوهش در یک چیز خلاصه شده است، مقاله بین‌المللی یا آی اس آی. هر چقدر هم تعداد مقاله‌های بین‌المللی سال به سال افزایش می‌یابد، نشانِ چندانی از اثر مثبت این همه مقاله بر اقتصاد کشور و رفاه و سلامت مردم دیده نمی‌شود. ما ایرانیان عادت داریم برای حل مشکل‌ها به اقدام‌ها و راه حل‌های بزرگ می‌اندیشیم؛ به عنوان مثال نقشه جامع علمی کشور را تنظیم می کنیم، افق ۱۴۰۴ را ترسیم می‌کنیم، برنامه پنج ساله می‌نویسیم و البته همه اینها در اجرا به مشکل برمی‌خورند. گاهی اوقات به جای اندیشیدن به اقدام‌های راهبردی و بزرگ که اجرایشان دشوار است، خوب است از اقدام‌های کوچک شروع کنیم. یکی از این اقدام‌های کوچک که می‌تواند کمک بزرگی به بهبود وضعیت پژوهش کشور بکند این است که دست از انتشار و اعلان آمار و ارقام مربوط به تعداد مقاله‌های بین‌المللی کشور که با هدف نمایش و رصد رشد علمی کشور صورت می‌گیرد برداریم.

 یکی از دلایلی که پژوهش در کشور به بیراهه می‌رود، تبدیل شدن تعداد مقاله به گفتمان غالب در فضای پژوهشی کشور است. اگرچه انتشار این آمار احتمالاً از سر خیرخواهی و برای کمک به مدیریت علم کشور انجام می‌شود، اما انتشار این همه خبر راجع به تعداد مقاله‌های کشور که آن را مثل شاخص‌های بازار بورس دائم زیر نظر داریم و هفته به هفته آمارش را منتشر می کنیم، به علم کشور لطمه زده است. مقاله یک محصول فرعی فعالیت علمی است. هدف از پژوهش و دانشوری این نیست که مقاله تولید شود، بلکه هدف یافتن راه حل برای مشکل‌ها و پاسخ دادن به پرسش‌هاست. گاه، و البته نه همیشه، دستاور فعالیت علمی به شکل مقاله منتشر می‌شود تا افرادی که می‌توانند، از آن بهره ببرند. تولید مقاله هدف نیست، اما در وضعیت فعلی انگار به هدف فعالیت‌های علمی در کشور تبدیل شده است و به همین دلیل است که این مقاله‌ها اثر کافی بر اقتصاد، رفاه و سلامت ندارند.

هیچ کشور توسعه یافته یا در حال توسعه خوبی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که سالی حتی یکی دو بار درباره تعداد مقاله‌شان و مقایسه آن با دیگر کشورها آمار منتشر کنند. این آمارها و این همه مقایسه و تأکید، تعداد مقاله را به گفتمان غالب تولید علم کشور تبدیل کرده است به شکلی که از بالاترین شخصیتهای نظام یعنی مقام رهبری و رئیس جمهور تا معاون‌ها و مدیریت‌های پائین‌تر وزارت علوم همگی هر بار که قصد صحبت درباره علم و پژوهش کشور دارند به آمار مقاله‌های آی اس آی کشور نیز با مباهات اشاره می‌کنند. شاید مدیران وزارت علوم زمانی خواستند با این تأکید تحولی در تولید علم کشور ایجاد کنند، اما اکنون این تأکید بیشتر به یک بیماری تبدیل شده است و برای علاجش، مسئولانی که مدام به انتشار این آمارها می‌پردازند لازم است که با توقف این کار و تأکید بر جنبه‌های دیگر فعالیت علمی در کشور، تغییر نگرشی از پایین به بالا در مدیران کلان مملکت ایجاد کنند. به طبع سنجش و ارزیابیِ دیگر وجوه علم مثل سنجش اثر یا جنبه‌های اقتصادی علم کار پیچیده و دشواری است به ویژه که در بسیاری موارد، زیرساخت یا سازوکار لازم برای گردآوری و مستندسازی آمار و اطلاعات مربوط در کشور وجود ندارد. اما سختی این امر نباید باعث شود مسئولان، کار ساده، یعنی گرفتن آمارهای هفتگی از وب آو ساینس و اسکوپوس را پیشه کنند و به تکرار آن بپردازند. گمان نمی‌کنم در میان پژوهشگران کشور کسی در این نکته شک داشته باشد که اگر تعداد مقاله‌های کشور از چهل هزار به مثلاً هشتاد هزار هم برسد هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد و دیگر حوزه‌ها نخواهد افتاد. علت این است که این رویکرد اساساً خود مقاله نویسی را نیز به بیراهه برده است. روزی که مسئولان تعداد مقاله را رها کنند و توجه خود را معطوف مسائل دیگر علمی کنند به نظرم یک قدم مثبت برای بهبود علمی کشور برداشته‌اند. با انتشار مکرر این گونه آمار فقط زمینه گمراهی خود را فراهم می‌کنیم.

ده‌ها نقد و مصاحبه تا کنون توسط صاحب‌نظران علمی کشور درباره این که مقاله، نماد رشد علمی کشور نیست منتشر شده است. اما هنوز اگر به عنوان مثال خبرگزاری مهر یا لیزنا را رصد کنید به دفعات اخباری درباره آمار به روزِ تعداد مقاله‌ می‌بینید. اکنون که کمیَت برونداد علمی کشور از نظر تعداد مقاله به میزان قابل قبولی رسیده است، خوب است که کمیّت که صرفاً در تعداد مقاله خلاصه شده است را رها کنیم و بر شاخص‌های دیگری مثل اثرگذاری؛ ارتباط دانشگاه با صنعت، کسب و کار، و جامعه؛ تجاری سازی پژوهش؛ حوزه کاربست و فناوری؛ و نوآوری بپردازیم تا بلکه این تغییر گفتمان و تأکید، بر پژوهشِ پژوهشگران و نیز بر سیاستگذاریِ سیاستگذاران اثر بگذارد.

جمالی مهموئی، حمیدرضا. «انتشار آمار مقاله‌های آی اس آی را متوقف کنید».سخن هفته لیزنا، شماره ۳23، 11 بهمن ۱۳۹۵.

برچسب ها :
علم سنج
|
Iran
|
1395/11/18 - 12:05
0
0
با سلام، وصف حال پژوهش درکشور شاید در این شعر مولانا باشد
گرنه موشی دزد در انبار ماست
گندم اعمال چل ساله کجاست
ریزه صدق هر روزه چرا
جمع می ناید در این انبار ما
یک کتابدار
|
Iran
|
1395/11/17 - 11:24
0
0
درود بر استاد جمالی.
باشد که گوش شنوایی یافت شود.
سادات
|
Russia
|
1395/11/16 - 21:33
1
0
من در کارگاه آقای دکتر برای چگونگی مقاله نویسی به سبک و سیاق آی اس آی در کتابخانه ملی شرکت کردم و کلی بهره بردم. جالب است که ایشان الان این حرف را می زنند.
پاسخ ها
بابایی
| Iran |
1395/11/19 - 09:00
من برای یادآوری مطلبی دوباره به این مطلب رجوع کردم و چشمم به این نظر افتاد. به خواهر یا برادر گرامی سادات سلام می کنم. این دو مغایرتی ندارند. در کارگاه به تولیدگنندگان واقعی محتوا گفته شده چگونه مقاله خودتان را در یک مجله معتبر منتشر کنید. اینجا به مسئولان پژوهش کشور می گویند دست از نمایشهای مسخره و هر روز اعلام تعداد مقاله بردارید. که اینها برای کشور اعتبار نمی شود و سایر مسایلی که به درستی اشاره کرده اند.
علی مرواریدی
|
Iran
|
1395/11/16 - 18:56
0
1
آن وقت دیگر خیلی از پژوهشگران کتابداری بیکار می شوند!
Sh.nasrollahzadeh
|
Iran
|
1395/11/14 - 22:40
1
1
درود بر شما...
بسیار عالی
باشد که کارگر افتد... و دست بکشیم از این شمارش محض..
خالقی
|
Iran
|
1395/11/12 - 11:37
0
2
سلام و سپاس
امیدوارم صاحب نظران حوزه علم سنجی بتوانند وزارت علوم را قانع کنند دست از این فشارهای نگارش مقاله isi بردارد و روش های منطقی و پربازده دیگر را در پیش بگیرد.
امیر عصارها
|
Iran
|
1395/11/12 - 11:10
0
2
ممنون از استاد جمالی.
سپاس از شما برای این نوشتار صریح و به جا.

متاسفانه این «درمان بی درد» بودن مقاله ها رو بسیاری از مسئولان می دونند اما خب، مجبورند که گزارش بدن و وقتی عموماً در گزارشها باید موارد مثبت رو برجسته کرد، نمیشه از این رشد مقالات (که در ذهن مردم هیجان خوبی ایجاد می کنه) به همین راحتی که شما می گید گذشت...
بابایی
|
Iran
|
1395/11/11 - 11:52
0
5
اگر درباره علم سنجی و رفتار اطلاعاتی مرجعی ایرانی بخواهم به کسی فقط یک نفر معرفی کنم همیشه جناب اقای دکتر جمالی بوده و هست. و اینجا به من ثابت شد که مرجع درستی انتخاب کرده ام. خیلی موجز و خیلی خوب بود.
فرهاد
|
Cyprus
|
1395/11/11 - 11:09
0
2
پزوهش و مقاله ای که تولید ثروت و مشکلی از جامعه چه در حوزه علوم انسانی و پایه و پزشکی حل نکند و و تبدیل به ثروت و اشتغال و توسعه همه جانبه کشور نشود فایده ای ندارد و امار کمی مقالات و فخر به انها که دردی دوا نمی کند
لیدوما
|
Iran
|
1395/11/11 - 10:51
0
0
عالی بود.
کتابدار
|
Iran
|
1395/11/11 - 10:02
0
4
سلام
لطفا این رو به مسئولان دانشگاهی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی هم انتقال دهید دانشجویان ترم نه و ده کارشناسی ارشد به خاطر گرفتن اکسپت مقاله آی ای آی دارند زجر می کشند. به خصوص برای گرایش کتابداری پزشکی که گرفتن اکسپت چندها ماه طول می کشد و شاید در آخر مجله هم مقاله را رد کند و دوباره روز از نو!
ما واقعا پشیمان شدیم از اینکه ادامه تحصیل دادیم!
پاسخ ها
جمالی مهموئی
| Australia |
1395/11/12 - 04:16
در بیانیه پایانی همایش سنجش علم اصفهان یک پیشنهاد خوب بود اگر کسی گوش کند:
امتیاز مقاله از کل نمره پایان¬نامه حذف شود و امتیاز این نوع مقاله در آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی کاهش یابد و به جای آن به پژوهش‌های خود اعضای هیئت علمی امتیاز داده شود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: