کد خبر: 43652
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 09 ارديبهشت 1400 - 11:50

داخلی

»

کتاب

انتشارسیزدهمین و چهاردهمین دوفصلنامه «نشانی»

منبع : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
آثار اعضای کودک و نوجوان و مربیان مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب سیزدهمین و چهاردهمین دوفصلنامه «نشانی» منتشر شد.
انتشارسیزدهمین و چهاردهمین دوفصلنامه «نشانی»

به گزارش لیزنا، دوفصلنامه «نشانی» بازتاب فعالیت بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری در کشور و حاصل تلاش کارشناسان و مربیان ادبی این بخش است که هر شش ماه یک بار منتشر می‌شود.

بر اساس این خبر، دفتر سیزدهم «نشانی» (فصل پاییز و زمستان ۱۳۹۸) به صورت چاپی و دفتر چهاردهم (فصل بهار و تابستان سال ۱۳۹۹) به صورت الکترونیکی منتشر شده است.

فرزانه رحمانی انتخاب مطالب و گردآوری آثار این دوفصل‌نامه و ایمان اوجیان کار گرافیک و صفحه‌آرایی آن را بر عهده داشته‌اند.

دوفصلنامه «نشانی» شامل بخش‌هایی همچون؛ نامه‌های برگزیده اعضا و مربیان، شعرنامه، داستان‌نامه، کتاب‌نامه و نامه‌های ماندگار از بزرگان هنر و ادبیات است. هم‌چنین بخشی با عنوان «دلنامه» به معرفی اعضای قدیمی بخش مکاتبه‌ای، دل‌نوشته‌ها و خاطره‌های آن‌ها از دوران عضویت‌شان می‌پردازد، اعضایی که اکنون هر کدام جزء چهره‌های مطرح کشور در حوزه‌های ادبی، فرهنگی و هنری هستند.

در دفتر سیزدهم مطالبی همچون «رسیدن به شکوفایی و آگاهی» به قلم انسیه موسویان، «روش‌های درست‌نویسی و درست‌گویی در زبان» از جاوید فرهاد، شعرهایی از منوچهر آتشی، سعیده اصلاحی و مریم کرباسی نجف‌آبادی، داستان «دختر خاله‌ها» از جویس کارول اوتس، معرفی کتاب‌های «با احترام از طرف زرافه» و «پریدخت» به قلم فرزانه رحمانی، نامه‌های برگزیده اعضا و مربیان سراسر کشور، مکاتبه‌ی بین دو تن از مشهورترین نقاشان قرن نوزدهم؛ مونه و رنوار به قلم شکیب شیخی، دلنامه‌ای از بهناز ضرابی‌زاده نویسنده و مدیرکل استان همدان با مربی‌اش اسدالله شعبانی؛ شاعر به چشم می‌خورد.

در دفتر چهاردهم مطالبی همچون «برسد به دست مهربان‌ترین دوست» به قلم انسیه موسویان، «روش‌های درست‌نویسی و درست‌گویی در زبان» از جاوید فرهاد، شعرهایی از الهام زارعی‌زاده کارشناس ادبی کانون استان کردستان، مهدی مردانی کارشناس ادبی کانون استان قزوین و کادیر آی‌دیمیر شاعر ترک، داستان «میان حفرهای خالی» از پیمان اسماعیلی، معرفی کتاب‌های «جنایتکار اعتراف می‌کند» به قلم جواد کشوری مربی ادبی کانون استان مازندران و «قول می‌دهم» به قلم فرزانه رحمانی، نامه‌های برگزیده اعضا و مربیان سراسر کشور، مکاتبه‌ی نخبه‌ی ریاضی؛ کارل فردریش گاوس و پسرانش و مکاتبه‌ی بین یک مهاجر افغان و خانواده‌ی میزبانش، دل‌نامه‌ای از معصومه مهری‌قهفرخی شاعر و کارشناس ادبی استان چهارمحال و بختیاری با مربی‌اش مهرنوش شاهرخی؛ شاعر و کارشناس ادبی استان اصفهان و نامه‌های اعضای مکاتبه‌ای کانون استان مرکزی به نویسنده و شاعر محبوبشان و پاسخ‌های آن‌ها گنجانده شده است.

در دفتر چهاردهم دو بخش جدید با عنوان کارنامه و فیلم‌نامه اضافه شده است. کارنامه به انعکاس ویژه‌برنامه‌های انجام شده برای حفظ و پایدارسازی اعضا که در بخش مکاتبه‌ای استان‌ها انجام شده است و فیلم‌نامه به معرفی فیلم‌هایی که موضوع آن‌ها نامه و اهمیت نامه‌نگاری است می‌پردازد

بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی پیشینه‌ای طولانی دارد و ابتدا با نام «مرکز بررسی آثار» آغاز به کار کرده است. در حال حاضر بیش از ۶هزار عضو کودک و نوجوان در سراسر کشور آموزش‌های تخصصی در زمینه‌ی نوشتن خلاق، شعر و داستان را در قالب نامه از مربیان خود دریافت می‌کنند.

کودکان و نوجوانان مناطق محروم و روستایی که به مراکز فرهنگی هنری ثابت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دسترسی ندارند، بیشترین اعضای بخش مکاتبه‌ای را تشکیل می‌دهند.

یادآوری می‌شود کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نوشتن شعر یا داستان در اقصی نقاط کشور که امکان حضور در کارگاه‌های ادبی مراکز ثابت و سیار کانون را ندارند، می‌توانند آثار خود را از طریق نامه یا به صورت الکترونیکی (ایمیل) به مرکز آفرینش‌های ادبی استان خود ارسال و از همین مسیر آموزش‌های تخصصی در زمینه‌ی نوشتن خلاق، شعر یا داستان را دریافت کنند.

دوفصلنامه سیزدهم و چهاردهم «نشانی» هر یک در ۸۰ صفحه با قطع رحلی از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری منتشر شده است.