کد خبر: 45816
تاریخ انتشار: شنبه, 07 خرداد 1401 - 22:32

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

ارائه تجربه پیاده‌‌سازی آردی‌اِی در هفدهمین کنفرانس ایسکو 2022

منبع : لیزنا
تجربه پیاده‌‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن سازماندهی دانش (ایسکو) 2022 ارائه خواهد شد.
ارائه تجربه پیاده‌‌سازی آردی‌اِی در هفدهمین کنفرانس ایسکو 2022

به گزارش لیزنا، تجربه پیاده‌‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن سازماندهی دانش (ایسکو) 2022 ارائه خواهد شد. «طراحی پروفایل کاربردی آردی‌اِی برای کتابخانه‌های دانشگاهی: یک تجربه ایرانی در حال اجرا»عنوان مقاله‌ای است، به نگارش دکتر سید مهدی طاهری، دکتر محسن حاجی‌زین‌العابدینی، سمیه روشن و نگین شکرزاده، که به روند شکل‌گیری، اهداف و دستاوردهای پروژه مشترک کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی، برای پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی و طراحی پروفایلی کاربردی متناسب با محیط اطلاعاتی دانشگاه‌های ایران می‌پردازد.

در این مقاله که در بخش سوم پنل «کاربردهای سازماندهی دانش در بافت‌های مختلف» ارایه خواهد شد، ضمن معرفی کارگروه پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و  کارگروه‌های تخصصی شش‌گانه آن، وظایف اصلی هر یک از کارگروه‌های تخصصی بیان شده است. تعداد جلسات برگزار شده کارگروه اصلی و کارگروه‌های تخصصی، و کارگاه‌های آموزشی مرتبط برای افزایش سطح آگاهی و شناخت اعضای کارگروه با استاندارد آردی‌اِی و موضوع ویژه هر یک، دستاوردهای و خروجی‌های علمی-کاربردی هر کارگروه نظیر شناسایی و تعیین انواع اشیای محتوایی (منابع) موجود در بافت کتابخانه‌های دانشگاهی ایران، وظایف کاربری ویژگی‌های (صفات) مورد استفاده برای توصیف منابعِ (کارکردهای فهرست‌های) بافت هدف، طرح‌های رمزگذاری واژگانی و رمزگذاری رشته‌ای/بستر نحوی با دامنه محلی و بین‌المللی، و دیگر اقدامات صورت گرفته برای بومی‌سازی و کاربردی‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران تشریح شده است.

انجمن سازماندهی دانش (ISKO)  با دامنه‌ای گسترده و بین رشته‌ای در سال 1989 تأسیس شد. ماموریت این انجمن توسعه مفهومی سازماندهی دانش در بافت‌های اطلاعاتی مختلف از جمله کتابخانه‌ها است. هفدهمین گردهمایی این انجمن با محور اصلی آگاهی از توسعه و پیشرفت علوم و فناوری‌های مختلف، و کاربرد آن در سازماندهی دانش، در روزهای 6 الی 8 جولای 2022 مصادف با 15 الی 17 تیر ماه 1401 در دانشگاه آلبورگ دانمارک برگزار، و مقاله یاد شده در دومین روز همایش ارائه خواهد شد. برای اطلاع بیشتر از برنامه همایش اینجا را مشاهده کنید.

کارگروه مشترک پياده‌سازی استاندارد آردی‌اِی در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی در اردیبهشت 1398 با مشارکت مدیران و کارشناسان هر دو کتابخانه، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه سازماندهی دانش و دانشجویان علاقه‌مند علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایجاد شد. به دلیل نیاز به تهیه منابع، و ابزارهای مناسب برای پیاده‌سازی استاندارد و بومی‌سازی آن در بافت هدف، شش کارگروه تخصصی از میان اعضای کارگروه اصلی شکل گرفت. این کارگروه‌ها عبارت هستند از: "کارگروه تعیین اشیای محتوایی هدف"، "کارگروه تعیین کارکردهای فهرست‌های کتابخانه‌های دانشگاهی ایران"، "کارگروه واژگان بومی ارزش‌های استانداردهای فراداده‌ای و آر.دی.ای"، "کارگروه طراحی پروفایل‌های کاربردی محتوایی و فراداده‌ای"، "کارگروه تدوین خط‌‌مشی سازماندهی دانش کتابخانه‌های دانشگاهی ایران"، و "کارگروه مستندسازی و انتشار تجربه پیاده سازی" که با هدف طراحی و تدوین پروفایل کاربردی آردی‌اِی برای کتابخانه‌های دانشگاهی ایران تشکیل شدند. دستاوردها و بروندادهای هر کارگروه که همخوان با وظایف آنها ارائه می‌شود، در بستر گروه‌های بحث الکترونیکی و گزارش نشست‌های کارگروه اصلی (چهارده جلسه)، مورد بحث و تبادل نظر همه اعضاء قرار می‌گیرد. به منظور افزایش دانش و آگاهی اعضای کارگروه نسبت به حوزه سازماندهی دانش با تمرکز بر استاندارد مورد مطالعه (آردی‌اِی) و رهنمودهای پیاده‌سازی آن استاندارد، تا کنون بیست و چهار کارگاه آموزشی (حضوری و مجازی) برگزار شده است.

پانزدهمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی آردی‌اِی و بیست و پنجمین کارگاه آموزش استاندارد ذکر شده (با موضوع »استاندارد توصیف و دسترسی به منبع "آردی‌ای": مبانی و تفاوت‌ها با استاندارد پیشین«)، روز چهارشنبه مورخ 11 خردادماه جاری از ساعت 13:30 الی 14:30 برگزار خواهد شد.

برچسب ها :