کد خبر: 46824
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 دی 1401 - 07:35

داخلی

»

گفتگو

پاکستان در رتبه ٩٠ نوآورترین کشورهای جهان قرار دارد

منبع : لیزنا
بهبود رتبه پاکستان در نواوری GII, نتیجه سیاست‌ها و ابتکارات مختلفی است که توسط کمیسیون آموزش عالی این کشور و سایر آژانس های همکار اجرا شده است.
پاکستان در رتبه ٩٠ نوآورترین کشورهای جهان قرار دارد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC   گفت: پاکستان در رتبه‌بندی جهانی نوآوری در رتبه ٩٠ نوآورترین کشورهای جهان قرار دارد و بدین ترتیب از این نظر بالاتر از  بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی رتبه‌بندی شده است. آخرین ویرایش شاخص جهانی نوآوری (GII) نشان می دهد که پاکستان از نظر نوآوری به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است. پاکستان در آسیای مرکزی و جنوبی با ازبکستان پیشتاز است. رتبه پاکستان در سال ٢٠٢٢، از مرتبه پایین ١٣٣ در ٢٠١٢ به رتبه ٩٠ رسیده است. 

وی گفت: پاکستان، برای اولین بار در تاریخ رتبه‌بندی GII, به عنوان یک اقتصاد نوآور معرفی شده است. این رتبه،  نشانه ای قوی از قابلیت‌های نوآورانه رو به رشد این کشور است. بهبود رتبه پاکستان در نواوری GII, نتیجه سیاست ها و ابتکارات مختلفی است که توسط کمیسیون آموزش عالی این کشور و سایر آژانس های همکار اجرا شده است. این تلاش ها تأکیدی است بر اهمیت تقویت فعالیت های نوآورانه در موسسات آموزش عالی پاکستان.

 دکتر جعفر مهراد  افزود: در سطح جهان، سویس ١٢ سال متوالی است که در رأس کشور های نوآور جهان قرار دارد ، سوئد، ایالات متحده آمریکا، هلند و بریتانیا رتبه های دوم تا پنجم کشور های نوآور را به خود اختصاص داده اند. امتیاز سویس در این رتبه بندی ۶۴/۶ است. این کشور در حوزه های مانند تحقیق و توسعه، در دستیابی و استفاده از دانش فنی و بروندادهای خلاق پیشتاز است. سویس خانه تعدادی از موسسات مشهور جهانی از جمله انستیتو فناوری فدرال سویس است که به قابلیت های تحقیق و توسعه قوی آن کمک می کند. ایالات متحده آمریکا در رتبه بندی GII، با امتیاز ۶١/٨ و کسب رتبه دوم جهان در حوزه های مانند پیچیدگی کسب و کار و تولید دانش فنی بسیار برجسته است. آمریکا در تحقیق و توسعه سالانه بیش از ٧٠٠ میلیارد دلار هزینه می کند. آمریکا خانه تعدادی از شرکت های نوآور مانند اپل، گوگل، آمازون، مایکروسافت و الفابت است.

استاد بازنشسته دانشگاه شیراز گفت:  سوئد در شاخص رتبه‌بندی نوآوری امتیاز ۶١/۶ را بدست آورده است. سوئد در حوزه های تحقیق و توسعه، آمادگی فناورانه و پیچیدگی بازار عملکردی قوی از خود نشان داده است. سوئد خانه تعدادی از شرکت های نوآور مانند Spotify و اسکایپ است و به خاطر محیط حمایتی اش برای استارتاپ ها و کارآفرینان شناخته شده است. هلند و بریتانیا به ترتیب با امتیازهای ۵٩ و ۵٨ با نمایش قوی در حوزه های مختلف از جمله بروندادهای خلاق، پیچیدگی کسب و کار و خلق دانش پنج رتبه برتر را تشکیل می دهند. این دو کشور خانه تعدادی از شرکت های نواور بوده و از محیط حمایتی برای استارتاپ ها و کارآفرینان برخوردار می باشند.

وی در پایان تاکید کرد: بر روی هم، رتبه‌بندی GII نشان می دهد که بسیاری از کشورهای نوآور جهان کشورهایی هستند که در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می کنند، از کارآفرینی و نوآوری حمایت بعمل می آورند و از موسسات و زیرساخت های قوی برخوردار می باشند. این عوامل برای موفقیت شرکت ها و افراد شرایط و زمینه های مناسبی ایجاد می کنند که به چرخه های مختلفی از نوآوری و رشد اقتصادی منجر می شود.