کد خبر: 47370
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 خرداد 1402 - 07:27

داخلی

»

هفتمین کنگره کتابداری

از آسیب زننده ترین مسائل در حوزه کار آرشیوی فقدان پروتکل و استاندارد است

منبع : لیزنا
نشست آرشیو در کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات در سالن حکمت کتابخانه ملی برگزار شد.
از آسیب زننده ترین مسائل در حوزه کار آرشیوی فقدان پروتکل و استاندارد است

به گزارش خبرنگار لیزنا ، نشست آرشیو در کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات با حضور دکتر ساناز باغستانی، عضو هیأت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی؛ دکتر امیررضا اصنافی،  عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر نشست دکتر غلامرضا عزیزی ساعت 13.30 تا 15 در سالن حکمت کتابخانه ملی برگزار شد.


غلامرضا عزیزی دبیر نشست ضمن تبریک روز دختر و خیرمقدم به حضار، به بیان تاریخچه ای از حضور کمیته آرشیو در کنگره متخصصان پرداخت و افزود : ارشیو یک رشته گذشته نگر است و ارتباط سازی آن با حوزه کارآفرینی دشوار است.

ساناز باغستانی، عضو هیأت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی درباره چیستی و چرایی آرشیوسازی وب صحبت کرد و گفت: آرشیوسازی وب به زبان ساده گردآوری مدارک، تصاویر، ویدئوها، کدها و دیگر فایل‌ها از وب زنده است.

 

وی در ادامه درباره تصور غلط افراد از آرشیوسازی وب صحبت کرد و توضیح داد آرشیوسازی وب چه چیزی نیست. همچنین به ناپایداری فضای وب و لزوم حفظ محتوایی که در فضای وب منتشر می‌شود و دارای ارزش علمی، فرهنگی، اجتماعیست، اشاره و درباره ضرورت ایجاد آرشیو وب صحبت کرد.

 

وی در پایان با بیان تجربۀ کشورهایی که آرشیو وب دارند، از  پتانسیل‌های آرشیو وب برای ایجاد کسب و کارهای جدید صحبت کرد.


امیر رضا اصنافی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر سخنان غلامرضا عزیزی گفت : اگر به دنبال پیشرفت در حوزه ارشیو هستیم باید، با نیاز های روز در جامعه جهانی پیش برویم.

وی درباره نیازمندی به پروتکل ها و مهارت های ارشیوی سخن گفت و افزود : درک درست از معنا و مفهوم منابع و اسناد ارشیوی بسیار اهمیت دارد و از آسیب زننده ترین مسائل در حوزه کار ارشیوی فقدان پروتکل و استاندارد است.

وی در حوزه کارآفرینی به ارائه پیشنهاداتی چون استفاده از رویکرد های جدید فناوری های نو اشاره کرد و گفت: استفاده از رسانه ها و فضاهای تحت وب بستر مناسبی برای گسترش این خلق شغل است.

غلامرضا عزیزی در پایان گفت : با توجه به زیر ساخت های ضعیف اینترنتی در کشور ما ممکن است وب ارشیوی و کارآفرینی تحت وب رویایی روشن فکرانه باشید اما این مسئله غیر ممکن نخواهد بود.

گزارش: مهسا حاجی علی