کد خبر: 32977
تاریخ انتشار: جمعه, 13 بهمن 1396 - 13:43
ایمیل
چاپ

داخلی

»

اخبار کتاب

20 نامزد نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران معرفی شدند

منبع : لیزنا
20 نامزد راه‌یافته به مرحلۀ نهایی داوری انتخاب چهارمین دوره پایتخت کتاب ایران معرفی شدند.
20 نامزد نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران معرفی شدند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، با اعلام این مطلب افزود: «شهرهای کاشان (از استان اصفهان)، صدرا  ، اِوَز و شیراز (از استان فارس)، دزفول و رامهرمز (از استان خوزستان)، مهاباد (از استان آذربایجان غربی)، یزد، شهرکرد (از استان چهارمحال و بختیاری) ، قزوین، شهر ری (از استان تهران)، بم (از استان کرمان)، خرم‌آباد(از استان لرستان) ، سبزوار (از استان خراسان رضوی)، کلاله (ازاستان گلستان)، بجنورد (از خراسان شمالی)، لاهیجان (از استان گیلان) و کنگان، برازجان و خورموج (از استان بوشهر)، به‌‌عنوان 20 نامزد راه‌یافته به مرحلۀ نهایی داوری انتخاب پایتخت کتاب ایران، به هیأت داوران نهایی معرفی شدند.»

وی افزود: «از میان این شهرها، یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران و چند شهر نیز به‌عنوان شهرهای خلاق در ترویج کتابخوانی معرفی خواهند شد.»

سیدآبادی دربارۀ مراحل داوری پرونده‌های ارسالی به دبیرخانۀ چهارمین دورۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: «در هیأت داوری مقدماتی انتخاب پایتخت کتاب، که از نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای همکار پایتخت کتاب و گروهی از کارشناسان این حوزه تشکیل شده است، نامزدهای اولیه معرفی می‌شوند و نظر کارشناسی داوران دربارۀ شهرهایی که شایستگی انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب را دارند، اعلام می‌شود.»

وی افزود: «از میان 20 شهری که به‌عنوان نامزد پایتخت کتاب معرفی شده‌اند، از چند شهر که امتیاز بالاتری آورده‌اند، بازدید میدانی صورت خواهد گرفت و نتیجۀ مجموعۀ داوری‌ها و کارشناسی‌های انجام‌شده، در اختیار هیأت داوران نهایی قرار خواهد گرفت.»

سیدآبادی دربارۀ معیارهای داوری پایتخت کتاب نیز گفت: «ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها، باید شامل این موارد باشد: برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به‌طور ویژه برای پایتخت کتاب طراحی شده باشد، تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی داشته باشد، از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاههای اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد، قابلیت الگوبرداری داشته باشد، در محتوا و شیوۀ اجرا، نوآورانه و کیفی باشد، قابلیت و ضمانت اجرایی داشته باشد، برآورد کلی هزینه‌های برنامه‌ها را داشته باشد، گسترۀ اجرایی برنامه در سطح شهر، یا در سطوح محلی، ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد و جدول زمانی قابل ارزیابی و پیگیری دقیق داشته باشد.» 

 وی دربارۀ شرایط حداقلی برنامه‌های هر شهر نیز گفت: «برنامۀ ارسالی باید حاوی معرفی مجموعۀ برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزۀ کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال باشد و حداقل‌هایی نظیر مشارکت همۀ اجزای صنعت نشر، مشارکت همۀ نهادها و حوزهۀ کتاب و کتابخوانی، مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی، حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب، در نظر گرفتن طیف گستردۀ مخاطبان و اثربخشی و خلاقیت و پایداری در آن رعایت شده باشد.» 

سیدآبادی دربارۀ شائبۀ تأثیرگذاری لابی و مذاکره در انتخاب پایتخت کتاب ایران نیز گفت: «هیچ شهری خارج از نظر هیأت داوران، به مرحلۀ نهایی داوری راه پیدا نمی‌کند و حتی به‌عنوان نامزد نیز معرفی نخواهد شد و هیچ نمایندۀ مجلس یا مقام شهری و کشوری، نمی‌تواند بر تصمیم داوران تأثیر بگذارد. کما اینکه هیچ‌یک از مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در معرفی نامزدهای پایتخت کتاب دخالتی ندارد و از این وزارتخانه، تنها دکتر «محسن جوادی» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ترکیب هیأت داوران نهایی حضور خواهند داشت.»

جلسۀ نهایی داوری انتخاب پایتخت کتاب ایران، ساعت 10 روز سه‌شنبه نهم هفدهم بهمن ماه، در دفتر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

مراسم پایانی این برنامه  هشتم اسفندماه در سالن اجلاس سران با حضور مسولین کشوری و فرهیختگان حوزه فرهنگ برگزار خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصویر فرهنگی
رویدادهای پیش رو