کد خبر: 33491
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 اسفند 1396 - 09:28
ایمیل
چاپ

داخلی

»

اخبار کتاب

«جهل مقدس» را بهتر بشناسید

منبع : لیزنا
کتاب «جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ» نوشته اولیویه روآ توسط انتشارات مروارید به چاپ رسید.
«جهل مقدس» را بهتر بشناسید

به گزارش لیزنا، کتاب «جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ» توسط انتشارات مروارید به چاپ رسید. این کتاب نوشته آولیه روآ است و توسط عبداله ناصری طاهری و سمیه سادات طباطبائی ترجمه شده است.

اولیویه روآ (روی) اسلام‌شناس مشهور فرانسوی است که در دو رشته فلسفه و علوم سیاسی تحصیل کرده. او مدت‌ها در میان قبایل افغان و در سرزمین افغانستان زندگی کرده و همین به او امکان داده تا افغانستان را زادگاه مناسبی برای «جنبش‌های جهادی» بداند. اثر مشهور دیگر او «شکست اسلام سیاسی» است که پیش‌گویی دقیقی از بنیادگرایی ناکام خاورمیانه بود. او معتقد است اسلام رادیکال در این منطقه ربطی به دین و شعائر دینی ندارد و جهادی‌های تکفیری الزاما مذهبی نیستند و انتخاب مذهبی آن‌ها یک گرایش ابزاری برای شورش است.

از نظر روآ افراطی‌های جهادی، اسلام اخلاقی را صرفا یک ایدئولوژی سیاسی می‌دانند تا یک مذهب و البته تاکید می‌کند ساحت اسلام را باید از اتهام به یک «آئین کهنه‌پرسی» مبرا دانست.

در کتاب «جهل مقدس» هم همین رویکرد را علاوه بر اسلام، در مورد مسیحیت صادق می‌داند و معتقد است در هر دو مذهب، زمانی که دین و فرهنگی تعامل نداشته باشند، بنیادگرایی شکل می‌گیرد.

نویسنده در پیشگفتار کتاب می‌نویسد:

چرا ده‌ها هزار تن از مسلمانان آسیای میانه به آیین مسیح یا شاهدان یهود درآمده‌اند؟ کلیسای انجیلی پروتستان چگونه در مغرب عربی (مراکش) یا الجزایر ریشه دوانده است؟ و چگونه شمار معتقدان به این فرقه در برزیل یا آفریقای غربی به‌نحو شگفت‌آوری افزایش یافته است؟ (تعداد پیروان این فرقه در برزیل در سال 2007م به 25 میلیون نفر می‌رسید) در پاسخ به این پرسش که چرا آیین خمسینی (یا پنتی کاپیتالیسم) بیشترین رشد را در جهان دارد چه باید گفت؟ چرا جوانان سفیدپوست و سیاه‌پوست اروپا جذب سلفی‌گری افراطی می‌شوند؟ چگونه القاعده به سازمانی «اسلامی» تبدیل شده، که بالاترنین درصد نوکیشان مسلمان را در خود جا داده است؟ و برعکس، چرا کلیسای کاتولیک نمی‌تواند پیروان خود را حفظ کند و شاهد کاهش شمار کسانی است که دعوت پروردگار را در غرب پاسخ می‌دهند؟ چرا امروزه اهالی نیجریه، اوگاندا یا کنیا از سنت انگلیکان محافظه‌کار حمایت می‌کنند در حالی که رویان ویلیامز، اسقف اعظم کلیسای انگلستان تاکید می‌کند که مسلمانان می‌توانند در قوانین شهروندی تابع شریعت خود باشند و به‌کار گیری کشیشان همجنس‌گرا را جایز می‌داند؟ چرا کلیساهای ارتدوکس مانند هندوئیسم و برخلاف پروتستانیسم در دایره تنگ هویت‌های قومی محصور شده‌اند؟

چرا بودیسم در غرب موفقیت مشهودی دارد؟ چرا تشدید تاکید بر باورهای مذهبی در ایران به سکولاریزه شدن جامعه مدنی می‌انجامد؟ چرا کره جنوبی با توجه به جمعیتش بیشترین تعداد مبلغان پروتستان را در جهان دارد (بر اساس آمارهای انتزاعی دقیقا بعد از ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد)؟ نظریه برخورد (یا گفتگوی) تمدن‌ها قادر نیست فهم درستی از این جنبش‌های تکان‌دهنده به‌دست دهد، جنبش‌هایی که نقشه‌ها، مناطق و هویت‌ها را در هم آمیخته و طومار روابط سنتی میان دین و فرهنگ را در هم پیچیده است. زمانی که ریشه‌های فرهنگی دین می‌گسلد چه روی می‌دهد؟ به بیان ساده‌تر چرا امروزه چنین به‌نظر می‌رسد که ادیان در بازتعریف هویت نقش دارند؟

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصویر فرهنگی
رویدادهای پیش رو