کد خبر: 21460
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 مهر 1394 - 21:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

اما هنوز نه لهستان

  علیرضا دولتشاهی
اما هنوز نه لهستان

 

(لیزنا، گاهی دور/گاهی نزدیک ۱۳7 ):  علیرضا دولتشاهی، لهستان شناس:

 

سرانجام مهمان ویژه بیست ونهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به طور رسمی معرفی شد: روسیه! خبری که برای من بسیار تعجب برانگیز بود. آذر ماه گذشته، یعنی سال 1393 خورشیدی، هم­زمان با بزرگداشت پانصد و چهل سال روابط سیاسی ایران و لهستان ، در دیداری که معاون وزیر ارشاد، آقای دکتر صالحی با خانم دکتر مونیکا اسمولن، معاون وزیر فرهنگ جمهوری لهستان در تهران داشتند، حضور لهستان به عنوان مهمان ویژه بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد. اما چند ما بعدتر، هنگامی که به عنوان رئیس وقت انجمن دوستی ایران و لهستان در جلسه ای در وزارت امور خارجه ایران با نمایندگان انجمن های دوستی دیگر درصدد برنامه ریزی جهت شرکت در دوره بیست و هشتم نمایشگاه کتاب بودیم، دوست گرامی سرکار خانم مهناز مقدسی که به عنوان نماینده انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در آن جلسه شرکت داشت، اعلام کرد که مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بنا بر اخباری که دارند، جمهوری تاجیکستان خواهد بود. خبری که تعجب مرا در پی داشت. تعجبی که متأسفانه  در عمل فزونی یافت. زیرا مهمان ویژه آن دوره از نمایشگاه کتاب تهران در عمل نه لهستان و نه تاجیکستان بلکه پادشاهی عمان بود.

 

 اما انتخاب روسیه چرا تعجب مرا در پی داشت؟ سال آینده میلادی یعنی سال 2016، که دوره بیست و نهم نمایشگاه کتاب در ماه پنجم آن برگزار خواهد شد، مصادف است با کسب عنوان پایتختی جهانی کتاب توسط وروتسلاو، شهری در جنوب غربی لهستان. رویدادی که خبرش دست کم یکسال پیش و پیش از برگزاری دوره بیست و هشتم از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعلام شده بود. از این رو این امید در دل من به عنوان لهستان شناس پدید آمده بود که شاید مدیران فرهنگی کشور در حوزه کتاب، از این فرصت استفاده کنند و مهمانی ویژه دوره بیست و نهم نمایشگاه کتاب را به جمهوری لهستان اختصاص دهند.

 

 از دیگر سو طی برگزاری دوره بیست و هشتم نمایشگاه کتاب، به همراه دوست گرامی، آقای دکتر محسن جعفری مذهب، تلاش کردیم تا پلی و ارتباطی میان شهر اهواز، به عنوان نخستین پایتخت کتاب ایران و شهر وروتسلاو بر قرار کنیم. تلاشی که متأسفانه با عدم استقبال مدیران فرهنگی اهواز روبرو شد. شوربختانه این در حالی بود که اهواز رویای نامزدی برای عنوان پایتخت جهانی کتاب سال 2017 میلادی در سر می پروراند.

 

عدم انتخاب لهستان به عنوان مهمان ویژه بیست و نهمین دوره برگزاری نمایشگاه بین المللی تهران، در حقیقت عدم استفاده از فرصتی بود که در دست قرار داشت. فرصت به روز بودن در عرصه جهانی کتاب. فرصتی که براحتی از دست رفت و دیگر از دست رفته است.

برچسب ها :
کتابدارمنتقد
|
Iran
|
1394/08/17 - 18:33
0
3
ای بابامتاسفانه مسولین برگزاری دغدغه های فرهنگی راجدی نمیگیرندخوب فلسفه انتخاب این مهمان ویژه(روسیه)چه بود؟حالا که رفته وگذشته حداقل معیارهامشخص شودتااینقدرزحمات شماواساتیددیگربه بادنرود.
فاطمه رنجبری
|
Iran
|
1394/07/29 - 14:15
0
7
چه فرصت هایی که در مسائل فرهنگی به راحتی مثل آب خوردن از دست می دهیم....
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: