کد خبر: 14984
تاریخ انتشار: جمعه, 19 ارديبهشت 1393 - 19:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

نخستین کتاب چاپی ایران به پدر فهرست‌نویسی کشور تقدیم شد

      در نشست رونمایی از «رساله جهادیه» نخستین کتاب چاپی ایران که صبح جمعه 19 اردیبهشت با حضور پروفسور «اولریش مارزلف»، «محسن جعفری مذهب» و «مجید غلامی جلیسه» در سرای اهل قلم برگزار شد، این کتاب به «ایرج افشار» پدر فهرست نویسی ایران تقدیم شد.
نخستین کتاب چاپی ایران به پدر فهرست‌نویسی کشور تقدیم شد

 

به گزارش لیزنا، در آغاز این نشست غلامی جلیسه گفت: تاریخ چاپ در بسیاری از کشورها بخشی از تاریخ فرهنگی محسوب می شود و برای آن رشته دانشگاهی ایجاد شده، اما متاسفانه در ایران به رغم اینکه افرادی به آن پرداخته بودند هیچ گاه بحث جدی چاپ و تاریخ چاپ مطرح نبوده است.

 

وی افزود: امیدوارم در سال های آینده مسئولان وزارت علوم این بخش را جدی بگیرند و برای آن جایگاه دانشگاهی تعریف کنند.

 

غلامی جلیسه افزود: در دوره قاجار، عباس میرزا با سماجت تمام و با پیگیری های مداوم موفق شد نخستین دستگاه چاپ را به ایران بیاورد و «رساله جهادیه» را منتشر کند.

 

در ادامه این جلسه، مارزلف گفت: باید دید ما درباره تاریخ چاپ چه کرده ایم و چه اطلاعاتی به دست آورده ایم. این طور باید گفت که در برابر اطلاعاتی که در این زمینه داریم، چیزهایی که نمی دانیم بسیار بیشتر است.

 

وی تصریح کرد: من به عنوان پژوهشگر باید بگویم کار پژوهشی مراحل مختلفی دارد که مرحله اول آن تصمیم گیری برای آن موضوع است و مرحله دوم جمع آوری اطلاعات و مستندات است. پس از این مرحله، مرحله تحلیل شروع می شود که بخش اصلی کار محسوب می شود.

 

این شرق شناس و نویسنده در ادامه با استعانت از همه پژوهشگران این حوزه گفت: از همه پژوهشگران می خواهم چنانچه به اسنادی دسترسی دارند، چه اسنادی که در مراکز عمومی وجود دارند و چه اسناد غیر قابل دسترس، در این کار مشارکت کنند و وجود این اسناد را به ما اطلاع بدهند.

 

پروفسور مارزلف در خاتمه تصریح کرد: فهرست نویسی کتاب ها و نسخ خطی در ایران دارای اطلاعات خوبی است، اما این فهرست ها از ما رفع احتیاج نمی کند. برای ما مهم است که در یک ارزیابی بدانیم کدام چاپخانه ها در ایران فعالیت داشتند، اما منابع ما برای پژوهش در این باره بسیار کم است.

 

در پایان این جلسه با حضور «نجفعلی میرزایی» مدیر خانه کتاب و پروفسور مارزلف از نخستین کتاب چاپی ایران رونمایی شد.

 

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: