کد خبر: 19858
تاریخ انتشار: جمعه, 18 ارديبهشت 1394 - 14:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

سازمان اسناد ملی چگونه به سراغ نشر الکترونیک رفت؟

   نشست «نشر الکترونیک و تاثیر آن بر نشر سنتی» در تالار گفتگوی سرای اهل قلم با حضور غلامرضا عزیزی، معاونت اسناد ملی ایران و مریم پاکدامن نایینی، مدیر آرشیو هلال احمر در روز بزرگداشت اسناد ملی برگزار شد.
سازمان اسناد ملی چگونه به سراغ نشر الکترونیک رفت؟

 

 

به گزارش لیزنا، عزیزی در آغاز  این نشست که عصر پنج شنبه 17هفدهم اردیبهشت ماه  برگزار شد،  با اشاره به تاسیس سازمان اسناد ملی و آغاز تالیف قانون آن گفت: از دهه چهل شرکت نفت شروع به وارد کردن تجهیزات رایانه‌ای برای انجام کارهای خودش کرد اما از دهه شصت این تجهیزات با به وجود آمدن pcها فراگیر شد و چالشی جدید پیش روی اسناد ملی قرار داد. چرا که در دنیای الکترونیک مرز تولید و نگهداری اسناد از بین رفت.

 

وی افزود: در این راستا هفت سال پیش از دولت خواسته شد تا بخشنامه‌ای در این خصوص صادر کند. مشکل آنجا شدیدتر شد که پیامک و شبکه‌های اجتماعی کارکرد اداری پیدا کردند. چرا که اسناد در خارج از چارچوب اداری در حال تولید بودند و با ظهور شبکه‌های اجتماعی محتواهایی که تا دیروز در قالب اعلامیه، سند و مقاله بودند به شکل الکترونیک تولید شدند. از زمان استفاده از پیامک و فراگیر شدن تلفن همراه آرشیو ملی حس کرد که از روند جاری عقب مانده است. لذا همایش‌های ملی را به سمت مدیریت اسناد الکترونیک سوق داد. سپس به سمت دولت رفت و خواست که نقش سازمان را در رابطه با اسناد ملی مشخص کند. در حال حاضر 30 سازمان متولی این امر هستند که هر کدام سرورهای جداگانه‌ای دارند و این خود یکی از مشکلات پیش روی سازمان اسناد ملی است.

 

معاون سازمان اسناد ملی  ایران تصریح کرد: مشکل اصلی اما نحوه متفاوت استفاده‌ها از امکانات دیجیتال در ادارات گوناگون بود. چراکه ما نقشه ملی برای تولید اسناد ملی نداشتیم لذا رویکرد سازمان اسناد ملی در مرحله اول مواجهه با این مساله بهت بود و سپس در مرحله دوم شناخت؛ در این مرحله از جامعه علمی کمک گرفت و حاصل آن سه جلد کتاب شد. سپس به تفهیم و تفاهم با متخصصان حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و طرح نوشتن یک نرم افزار کلید خورد که متاسفانه علی‌رغم جلسات متعدد عملیاتی نشد و امیدواریم به زودی این نرم‌افزار تولید شود.

 

در ادامه  مریم پاکدامن از تجربه شیرین کار با آرشیو کاغذی و چاپی گفت و افزود: آرشیو ملی ایران بهت زده شد چراکه از قبل برنامه ریزی نکرده بود. شاید این برنامه‌ریزی باید بلندمدت و کلان می‌بود و به کلیه نهادها ارائه می‌شد.

 

وی از عدم کار دانشگاهی بر روی این امر و پردازش آکادمیک آن اظهار تاسف کرد و گفت این حجم اطلاعات مانند گلوله برفی‌ست که  در حال سقوط از کوه است و هرچه زمان بگذرد جمع کردن این حجم از اطلاعات افزوده سخت‌تر می‌شود.

 

مدیر آرشیو هلال احمر با بیان تجارب خود مبنی بر عدم آموزش نیروهای مختلف با سوابق کاری بالا گفت: به دلیل این عدم آموزش ما پنجاه سال بعد هیچ سندی برای ارائه به آیندگانمان نداریم و سازمان اسناد ملی باید آموزش بایگانی‌ها و آرشیوها را در سرفصل کار خود قرار دهد.

 

پاکدامن در ادامه از ‌هاب به معنای پایگاه یکپارچه اطلاعات سخن گفت و افزود: در کشور ما‌ هاب معنایی ندارد و سازماندهی اطلاعات در رده‌های بالایی کشور به درستی انجام نمی‌شود.

 

 وی در ادامه از سیاست جدید گوگل برای حمایت از موبایل بیس‌‌ها سخن گفت و افزود: این زنگ خطری برای آرشیو ملی ایران است و این سازمان باید همانند بسیاری از کشورها به همت دانشگاه‌ها به سازماندهی، تنظیم و توصیف اسنادی که در حال تولید در موبایل نت‌ها است بپردازد.

 

پاکدامن در پایان سخنان خود از فروش نسخ خطی اسناد ملی ایران بر روی سایت‌های مجازی اظهار تاسف کرد و خواستار اندیشیدن تدبیری در این زمینه شد.

 

این نشست با خبر راه‌اندازی قریب الوقوع انجمن آرشیویست‌های ایران به پایان رسید.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: