کد خبر: 23895
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 ارديبهشت 1395 - 14:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

افتتاح غرفه روسیه در اولین روز نمایشگاه کتاب

غرفه روسیه، مهمان ویژه بیست و ‌نهمین دوره نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران، ساعت 12 روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه با حضور سرگئی کایکیین، رئیس اداره کل نمایشگاه‌ های کتاب روسیه افتتاح شد.
افتتاح غرفه روسیه در اولین روز نمایشگاه کتاب

 به گزارش لیزنا، در مراسم افتتاحیه غرفه روسیه سرگئی کایکیین رئیس اداره کل نمایشگاه ‌های کتاب روسیه و «پیتر رادزیخوفسکی» نماینده آژانس فدرال در امور چاپ و ارتباطات همگانی، مدیر موزه «بولگاکف» و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.

 

در این مراسم، سرگئی کائیکین، رئیس نمایشگاه و بازار جهانی کتاب مسکو در سخنانی با اشاره به حضور ناشران و نویسندگان خود در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: سال گذشته ناشران ایرانی در نمایشگاه مسکو شرکت داشتند و این حضور به معنای ادامه همکاری ایران و روسیه است.

 

وی با بیان اینکه ایران سال گذشته در سن پترزبورگ حضور خوب و پررنگی داشت افزود: حضور امسال روسیه قدم بعدی همکاری ‌های ما با ایران به شمار می ‌آید. همکاری ‌هایی که می ‌تواند به گسترش فعالیت‌ های فرهنگی و هنری منجر شود.

 

کائیکین با اشاره به شصت برنامه غرفه روسیه در بیست و نهمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: معرفی آثار روسی شامل کتاب ‌های حوزه ادبیات، فنی و تخصصی، کودک و نوجوان و آموزش زبان روسی از جمله این برنامه ‌ها است.

 

رئیس نمایشگاه کتاب مسکو با بیان اینکه بخش اصلی غرفه روسیه متعلق به جمهوری تاتارستان است در این بخش فرهنگ و سنت مردم جمهوری تاتارستان به ایرانیان معرفی خواهد شد و علاوه بر آن ملاقات با نویسندگان برگزاری میزگرد آثار ادبی و کارگاه‌ های آموزشی و نمایش فیلم در فهرست برنامه‌ های دیگر ما قرار دارد.

 

کشور روسیه به عنوان  مهمان ویژه امسال نمایشگاه کتاب تهران در غرفه ای به مساحت 270 متر مربع در سالن ملل بیش از 60 برنامه متنوع را در قالب میزگرد و نشست است.

 

در مراسم گشایش غرفه روسیه با حضور رئیس اداره کل نمایشگاه ‌های کتاب روسیه از خسرو پناه و حبیب احمدزاده به عنوان نویسنده تقدیر شد. در این مراسم که سرگئی کایکیین رئیس اداره کل نمایشگاه‌ های کتاب روسیه و جمعی از علاقه مندان به کشور روسیه حضور داشتند، کایگین گفت: این باعث افتخار ماست که جایزه مستند و ادبی به نویسندگان ایرانی تعلق بگیرد. جایزه «ترا اینکوگنیتا» به نویسندگان آثار هنری و مستند همچنین به پژوهش ‌های علوم انسانی، طرح‌ های هنری اهدا می‌‌شود.

 

گفتنی است در این مراسم سرگئی کایگین جایزه ترا اینکوگنیتا ( terra incognita) را به نماینده خسرو پناه، حبیب احمدزاده اهدا کرد.

 

در ادامه این مراسم مجتبی راشدی، نماینده بنیاد مطالعات اسلامی روسیه نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بنیاد مطالعات اسلامی روسیه از سال 2008 در مسکو افتتاح شد. بنیاد مطالعات اسلامی در حوزه علوم قرآن، زن در خانواده، ادبیات داستانی کودک و شرق شناسی با همکاری انتشارات صدرا 160 عنوان کتاب به زبان روسی چاپ و منتشر کرده است.

 

شایان ذکر است در حاشیه این برنامه گروه موسیقی تاتار به اجرای برنامه پرداختند.

 

در اخبار مرتبط با این غرفه همچنین امروز در دانشگاه الزهرا طی مراسمی با حضور مدیر موزه بولگاکف به بحث آزاد و سخنرانی در خصوص زندگی و آثار نویسنده مشهور روسیه «میخائل آناناسویچ بولگاکف» پرداخته خواهد شد. همچنین از دیگر برنامه های این هیات بحث در خصوص زندگی و آثار آلکسی تولستوی با حضور آلکس وارلاموف نویسنده و محقق ادبیات معاصر روسیه در دانشگاه الزهرا است.

 

لازم به ذکر است هیات روسیه، متشکل از  35 نفر است که شامل 9 نویسنده روس، هیاتی از ناشران، چند مسئول اجرایی و پنج نفر از مقامات بلند پایه روسی است.

 

گفتنی است روسیه به عنوان  مهمان ویژه امسال نمایشگاه کتاب تهران در غرفه ای 270 متر مربعی در سالن ملل واقع در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان نشست ‌های مختلفی با هدف شناساندن فرهنگ، هنر ادبیات و جاذبه ‌های گردشگری روسیه و نیز معرفی ترجمه ‌های متقابل ادبیات دو کشور است.

 

بیست و نهمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت 95 در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می ‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: