کد خبر: 24856
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 مرداد 1395 - 16:02

داخلی

»

مطالب فناوری

»

رویداد

ذخیره نامحدود اطلاعات با استفاده از ترکیب مس و کلر

منبع : gizmag
 چند سال قبل پژوهشگران شرکت آمریکایی IBM دریافتند می توان هر روز 2.5 میلیون ترابایت داده را به شیوه ای نوین ذخیره کرد و محققان شرکت آی‌بی‌ام موفق شدند کوچک‌ترین دستگاه ذخیره اطلاعات جهان را با 12 اتم تولید کنند اما با افزایش روز افزون اطلاعات، همواره دغدغه ذخیره سازی این اطلاعات وجود دارد و محققان این بار توانستند با شیوه نوین ذخیره سازی تبادل اطلاعات در حجمهای متفاوت را انجام دهند .
ذخیره نامحدود اطلاعات با استفاده از ترکیب مس و کلر

 

به گزارش لیزنا، محققان موسسه علوم نانو در دانشگاه فن‌آوری Delft هلند به تکنولوژی خاصی برای ذخیره اطلاعات دست یافتند که طی آن می‌توان با استفاده از فیزیک پیشرفته اتم‌های جداگانه، فضای بییشتری برای هر بیت از اطلاعات کامپیوتری فراهم کرد.

 

شرکت IBM هر روز 2.5 میلیون ترابایت داده تولید می‌کند که باید در محلی ذخیره شوند. فضای بسیاری برای این مکان‌های ذخیره‌سازی در نظر گرفته شده و پردازش اطلاعات در آن‌ها با صرف انرژی بالایی همراه است.

سابقاً این سیستم‌های ذخیره‌سازی و بایگانی متکی به ریز دانه‌های مغناطیسی و حفره‌هایی از جنس پلاستیک بودند. شرکت‌های سازنده قطعات کامپیوتری برای کاهش فضای این قطعات مجبور بودند حجم ریزدانه‌ها و حفره‌ها را کاهش دهند.حال، تیم تحقیقاتی دانشگاه Delft موفق شده است از اتم‌های منفرد و جداگانه برای ذخیره یک بیت از اطلاعات استفاده کند.

 

این تیم تحقیقاتی اطلاعاتی به اندازه یک کیلوبایت (8 هزار بیت) را در ورقه‌ای مسی با ابعاد 96 در 126 نانومتر (که 800 بار کوچکتر از یک تار موی انسان است) ذخیره کرد.

تکنولوژی یاد شده با ایجاد ماتریس اتم‌های کلر عمل می‌کند، به طوری که این اتم‌ها بر روی عناصر پایه مس به تقویت یکدیگر پرداخته و باعث ثبات ماتریس داده‌ها می‌شوند.

با بهره‌گیری از این فن‌آوری دانشمندان موفق شده‌اند قطعه‌ای با ظرفیت 500 ترابیت به ازای هر اینچ تولید کنند. این ظرفیت در حال حاضر 500 برابر ظرفیت بهترین هارد دیسک‌های بازار محسوب می‌شود.

 

"ساندر اوتی"، سرپرست تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: اکنون ذخیره اطلاعات همه کتابهایی که تا کنون نوشته شده تنها در قطعه‌ای کوچک در ابعاد یک تمبر چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

 محققان با استفاده از "میکروسکوپ تونلی روبشی" (STM) به کنترل داده‌ها و جریان‌های اتمی پرداخته‌اند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: